۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸
وضعیت پیشرفت طرح مترو قم با حضور وزیر کشور بررسی شد| مونوریل جایگزین خط دوم مترو
همزمان با سفر رئیس جمهور به قم؛

وضعیت پیشرفت طرح مترو قم با حضور وزیر کشور بررسی شد| مونوریل جایگزین خط دوم مترو

قم- وضعیت پیشرفت طرح مترو قم همزمان با سفر رئیس جمهور به قم با حضور وزیر کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار بازار، احمد وحیدی که امروز پنج‌شنبه همزمان با سفر رئیس جمهور و تعدادی از وزرا به قم سفر کرده است طی جلسه‌ای در سالن جلسات دفتر شهردار قم آخرین وضعیت پیشرفت طرح مترو قم را مورد بررسی قرار داد.

در این جلسه که حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس، سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، درویشی مدیرعامل سازمان قطار شهری و جمعی دیگر از مدیران و نمایندگان پیمانکار پروژه حضور داشتند، مسائل و مشکلات احداث خط یک مترو قم مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای لازم برای تسریع در اجرای پروژه مترو قم ارائه شد.

مونوریل می‌تواند جایگزین خط دوم متروی قم شود
وزیر کشور در حاشیه این جلسه با بیان اینکه در بحث مترو یک نیاز فوری برای تست گرم در قم وجود دارد، گفت: در این جلسه برای تأمین واگن چند گزینه مطرح شد. این گزینه‌ها با دو هدف تامین واگن برای تست گرم و حمل و نقل مسافر مطرح شدند.

وی به پنج گزینه مطرح شده برای تامین واگن متروی قم اشاره کرد و افزود: برخی گزینه‌ها سهل الوصول‌تر و برخی دیگر پایدارتر هستند.

وحیدی ادامه داد: پس از مطرح شدن این ۵ گزینه، قرار شد طی دو سه هفته آینده انواع مسائل آن‌ها را بررسی کنیم و در نهایت به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به بحث‌های صورت گرفته در این جلسه در رابطه با سرنوشت پروژه مونوریل گفت: مونوریل می‌تواند جایگزین خط دوم متروی قم شود.

وزیر کشور با اشاره به بررسی گزینه‌های احتمالی برای ادامه مسیر مونوریل اضافه کرد: درباره نحوه ادامه این پروژه صحبت‌هایی صورت گرفت. به عنوان مثال ممکن است ادامه پروژه روی سطح زمین اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی‌توان برای تعیین تکلیف مونوریل قم زمان خاصی اعلام کرد افزود: مهم این است که به راه‌حل‌هایی رسیده‌ایم و باید این راه حل‌ها را پیش ببریم.

متروی قم به اعتبارات دولتی نیاز دارد
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم نیز با اشاره به آمادگی متروی قم برای تست گرم، گفت: تأمین اعتبارات مترو از سوی دولت موجب بهره‌مندی مردم قم از مترو خواهد شد.

 منصور درویشی در جلسه بررسی وضعیت متروی قم که با حضور وزیر کشور در شهرداری قم برگزار شد با اشاره به مختصات خط A متروی قم اظهار داشت: این خط مترو از قلعه کامکار تا مسجد مقدس جمکران، به طور ۱۴.۸ کیلومتر، ۱۴ ایستگاه را در خود جای داده است.

وی با اشاره به اقداماتی که در سالهای اخیر برای به ثمر رسیدن فاز یک این خط مترو شده افزود: در صورت تامین سه رام قطار، شهر قم به مجموعه کلانشهرهای ریلی کشور الحاق خواهد شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به ریل‌گذاری کل مسیر اضافه کرد: ایستگاه مطهری بالای ۹۰ درصد و ایستگاه بلوار کشاورز ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مجموع متروی قم آماده تست گرم است.

وی با اشاره به مشکلات تامین ناوگان برای تست گرم متروی قم گفت: در سالهای گذشته تلاش‌هایی برای تامین واگن برای مترو صورت گرفته که به ثمر رسیدن آن به توجه دولت نیاز دارد.

درویشی همچنین به تامین برق برای ۶ کیلومتر متروی قم و اجرای سیستم اطفای حریق، مخابرات و… اشاره کرد و افزود: آسانسور و پله برقی دو ایستگاه با ظرفیت تولید داخل تامین شده و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: سیاست سازمان قطار شهری قم استفاده از ظرفیت داخلی در اجرای پروژه مترو بوده و به عنوان مثال سوزن‌های کراس‌آور که در متروهای کشور از اروپا وارد میشد، در متروی قم بومی‌سازی شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به تعدیل قرارداد مترو تا پایان سال ۱۳۹۹ گفت: برای ادامه تعدیل قرارداد از طریق سازمان فنی کشور اقدام کرده‌ایم.

عملیات اجرایی ساخت خط A متروی شهر قم در نیمه دوم سال ۸۸ با اعتباری بالغ‌ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آغاز شد، راه‌اندازی خط متروی قم به ۲ مرحله تقسیم‌بندی شده‌ است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان شهید مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران راه‌اندازی می‌شود.

لازم به ذکر است وعده بهره‌برداری از این طرح بارها توسط مسئولان استانی و شهری مطرح شده ولی هنوز فاز اول آن افتتاح نشده است.

کد خبر: ۱۲۶٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha