۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
امضای ۱۴ تفاهم نامه و قرارداد میان چین و سنگاپور در زمینه اقتصاد دیجیتال
با حضور معاون نخست وزیر چین انجام شد؛

امضای ۱۴ تفاهم نامه و قرارداد میان چین و سنگاپور در زمینه اقتصاد دیجیتال

در جریان برگزاری هفدهمین شورای مشترک همکاری های دوجانبه (JCBC) چین و سنگاپور، دو طرف توافق کردند که از اهرم اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از چندین محرک همکاری های دوجانبه با یکدیگر استفاده کنند.

به گزارش بازار؛ در جریان برگزاری هفدهمین شورای مشترک همکاری های دوجانبه (JCBC) چین و سنگاپور، دو طرف توافق کردند که از اهرم اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از چندین محرک همکاری های دوجانبه با یکدیگر استفاده کنند. 

بر اساس این گزارش، هفدهمین نشست JCBC به ریاست «هان ژنگ»، معاون نخست وزیر چین و «هنگ سویی کیت»، معاون نخست وزیر و وزیر هماهنگ کننده سیاست های اقتصادی سنگاپور از طریق لینک ویدیویی برگزار شد.

در بیانیه مطبوعاتی دفتر نخست وزیر سنگاپور در خصوص این نشست آمده است: با تسریع تغییرات ساختاری موجود در همه گیری کرونا، دو طرف توافق کردند تا زمینه های جدید همکاری، به ویژه در اقتصاد دیجیتال و توسعه سبز را بررسی کنند.

در ادامه این بیانیه مطبوعاتی آمده است: «برای استفاده از فرصت‌های عصر دیجیتال، هر دو طرف توافق کردند که همکاری‌ در زمینه فناوری را به عنوان یک اصل جدید برای همکاری های مشترک در سال جاری میلادی مد نظر قرار دهند که این فناوری ها شامل اقتصاد دیجیتال، تسوعه شهرهای هوشمند و همکاری‌های مشترک در زمینه نوآوری علمی و فناوری خواهد بود». 

دو طرف همچنین ۱۴ تفاهم نامه و توافق نامه را در جریان برگزاری این نشست به امضا رساندن که از جمله می توان به تفاهم نامه امضا شده در زمینه کنسرسیوم اتصال "پنجره واحد" بلاک چین اشاره کرد که مربوط به تسهیل همکاری های تجاری و امور گمرکی میان دو طرف بر اساس سیستم بلاک چین خواهد شد. 

هنگ در این خصوص گفت: این پیمان که توسط مقامات گمرکی هر دو طرف امضا شده است، کارایی تبادل اطلاعات گمرکی و تجارت را بهبود می‌بخشد و در نهایت هزینه‌ها را برای بازرگانان کاهش خواهد داد.

هنگ در مقاله ای که روز سه شنبه در روزنامه چینی زبان Lianhe Zaobao منتشر شد، درباره تمایل سنگاپور برای همکاری مشترک با چین در زمینه اقتصاد دیجیتال توضیح داده و این طرح را به صورت وفصل تشریح کرد. 

وی در مقاله خود نوشت: چین با بهره گیری از اقتصاد دیجیتالی که یک سوم تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد یکی از رهبران دیجیتال  سازی در عرصه جهانی محسوب می شود.

وی همچنین در خصوص سنگاپور اهمیت تفاهم نامه های امضا شده میان دو طرف نوشت: در آسیای جنوب شرقی، ما یکی از سریع ترین اقتصادهای دیجیتال در حال رشد را داریم که پیش بینی می شود ارزش آن تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

هنگ گفت که همکاری‌های دیجیتالی بین سنگاپور و چین به نفع شرکت‌های دو کشور خواهد بود و تلاش‌ها برای ادغام اقتصاد دیجیتال «آسه‌آن» را تقویت می‌کند.

وی به نمونه ای از کریدور بین المللی تجارت زمینی-دریایی جدید در چارچوب طرح نمایشی چین-سنگاپور (چونگ کینگ) در زمینه اتصال استراتژیک میان دو کشور اشاره کرد که سومین پروژه بین دولتی بین سنگاپور و چین پس از پارک صنعتی سوژو و اکو تیانجین محسوب می شود. علیرغم شیوع بیماری همه گیر کرونا، در نیمه اول سال ۲۰۲۱ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۰، حجم بار مبادلاتی در این کریدور ۳۵ درصد افزایش یافته است. 

هنگ تصریح کرد: «مشارکت ما در کریدور تجاری بر این اصل تمرکز دارد که چگونه جابجایی فیزیکی کالاها می‌تواند با دیجیتال سازی تکمیل شود تا جریان داده‌ها و اسناد بدون کاغذ را ارتقا دهد».

معاون نخست وزیر چین افزود: این تفاهمنامه نه تنها عملیات زنجیره تامین را بهینه می‌کند، بلکه می‌تواند به طور بالقوه ترخیص کالا از گمرک، خدمات بیمه و سایر فعالیت های مرتبط را تسریع کند. 

کد خبر: ۱۲۶٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha