۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
وعده دولت سیزدهم برای به سرانجام رسیدن فرودگاه قم| تأکید بر تأمین حق آبه‌ها
در سفر رئیسی به قم مطرح شد؛

وعده دولت سیزدهم برای به سرانجام رسیدن فرودگاه قم| تأکید بر تأمین حق آبه‌ها

قم- رئیس جمهور در سفر خود به قم بر سرانجام رسیدن پروژه فرودگاه این شهر تأکید و از سویی مسئولان استان قم نیز درباره ضرورت پیگیری حق آبه‌های قم و مسائل زیست محیطی مطالبی بیان کردند.

بازار؛ گروه استان‎ها: همزمان با صبح پنجشنبه شهر کریمه اهل بیت(ع) مقصد سفرهای استانی رئیس جمهور و هیئت دولت بود؛ در این سفر مهم‌ترین و شاخص‌ترین خواسته قمی‌ها و مسئولان اجرایی پیگیری پروژه مهم فرودگاه بین‌المللی قم است که با گذشت ۱۳ سال هنوز بی تکلیف مانده است؛ این پروژه طبق گفته‌های استاندار قم در اولویت پیگیری مسئولان از دولت سیزدهم خواهد بود.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود خود به شهر قم بر سرانجام رسیدن پروژه فرودگاه و پیگیری آن در مدت زمان کوتاهی قول مساعد داد، هم چنین طبق گفته رئیس دولت سیزدهم در شهر قم پروژه‌های نیمه تمام دیگری هم هستند که باید ساماندهی شوند.

ظرفیت های قم
رئیس جمهور گفت: در قم مشکلاتی وجود دارد که مردم را رنج داده است و تیمی که همراه من در این سفر آمده مسئول پیگیری مشکلات است؛ در این سفر قرار است مسائل پروژه‌های نیمه تمام و مسکن بررسی شود؛ قم در محوریت ۱۷ استان مهم کشور قرار دارد و یک استان مهم در زمینه معادن و صنایع در کشور است و این استان ظرفیت‌های بالایی در زمینه صنعت و نیروی انسانی دارد.

اما به نظر می‌رسد قم به اندازه ظرفیت‌هایی که دارد آن طور که باید و شاید توسعه نیافته و به آن اهمیت داده نشده است؛ مسئولان اجرایی قم از هیئت دولت و رئیس دولت سیزدهم انتظار دارند مسائل حق آبه‌های قم را نیز پیگیری کند؛ چرا که طی سال‌های اخیر به دلیل تأمین نشدن حقابه با آسیب‌های متعددی مواجه شده، برای ادامه حیات چشم انتظار حمایت‌های ویژه دولت سیزدهم و انجام اقدام‌های لازم به منظور اختصاص حقابه به این استان است.

غفلت از حق آبه‌هایی که چالش فرونشست زمین به همراه داشته است
مدیرکل مدیریت بحران استان قم در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: مسئله فرونشست زمین به دلیل آسیب‌های فراوانی که به دنبال دارد از جمله موضوعاتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و اکنون خطر وقوع این پدیده بیش از گذشته در قم جدی شده است؛ محیط زیست قم که طی سال‌های اخیر به دلیل تأمین نشدن حقابه با آسیب‌های متعددی مواجه شده، برای ادامه حیات چشم انتظار حمایت‌های ویژه دولت سیزدهم و انجام اقدام‌های لازم به منظور اختصاص حقابه به این استان است.

فرونشست زمین به دلیل آسیب‌های فراوانی که به دنبال دارد را نمی‌توان نادیده گرفت و اکنون خطر وقوع این پدیده بیش از گذشته در قم جدی شده است

محسن اوروجی می‌افزاید: اکنون بیشترین خطر از پدیده فرونشست در سطح استان متوجه بخش جعفریه است که اختصاص حقابه از سد الغدیر راهکاری مؤثر برای کاهش روند فرونشست زمین در این منطقه به شمار می‌آید و احداث سد الغدیر در بالادست رودخانه قره چای و به صفر رسیدن آورده این رودخانه، تأثیر نامناسبی بر حجم سفرهای زیرزمینی بخش جعفریه گذاشته است.

به گفته وی، از دیگر عوامل تشدیدکننده پدیده فرونشست زمین در بخش جعفریه، برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی است که این موضوع به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر، افزایش نیز یافته است؛ تسریع در اجرای طرح تعادل بخشی به‌منظور متوقف کردن اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و پرکردن چاه‌های غیرمجاز ازجمله راهکارهایی است که در این رابطه دنبال می‌شود.

وعده دولت سیزدهم برای به سرانجام رسیدن فرودگاه قم| تأکید بر تأمین حق آبه‌ها

برداشت‌های غیر مجاز از سفره‌های زیرزمینی و سرعت فرونشست‌های زیرزمینی
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست قم نیز در زمینه فرونشست و لزوم پیگیری حق آبه‌های قم در گفت وگو با خبرنگار بازار بیان می‌کند: خشک‌سالی سال‌های اخیر باعث برداشت بیش‌ از حد آب از منابع زیرزمینی استان شده که این موضوع روند فرونشست زمین را سرعت بخشیده است.

خشک‌سالی سال‌های اخیر باعث برداشت بیش‌ از حد آب از منابع زیرزمینی استان شده که این موضوع روند فرونشست زمین را سرعت بخشیده است

سید احمد شفیعی می‌افزاید: وقتی میزان برداشت آب از سفرهای زیرزمینی افزایش یابد و حجم آب استفاده‌شده جایگزین نشود، همانند آنچه در جعفریه شاهد هستیم، شرایط برای فرونشست مهیا می‌شود؛ به‌خصوص که آب ورودی به بخش جعفریه از طریق رودخانه قره چای نیز نزدیک به صفر است.

وی با اشاره به اهمیت پیگیری حق آبه‌های استان که باید از سوی دولت سیزدهم پیگیری شود عنوان می‌کند: اگر حقابه رودخانه قره چای محقق شود تا حدی می‌تواند حجم سفره منطقه را جبران و از وقوع خطر جدی فرونشست زمین جلوگیری کند.

گفتنی است؛ قرار است در سفر استانی دولت سیزدهم به قم مسائل مرتبط به فرودگاه و پروژه‌های نیمه تمام و هم چنین بحث‌های گردشگری و مسائل و مشکلات مسکن بررسی شود.

کد خبر: ۱۲۶٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha