۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸
جزییات واگذاری سهام دولت در هلدینگ خلیج فارس
رئیس سازمان خصوصی سازی تشریح کرد؛

جزییات واگذاری سهام دولت در هلدینگ خلیج فارس

قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری بلوک ۱۸ درصدی سهام دولت در هلدینگ خلیج‌فارس طی دو روز ابتدایی هفته آینده از طریق بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حسین قربانزاده در نشست خبری که امروز به مناسبت واگذاری سهام دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس برگزار شد، با اشاره به واگذاری ۱۸ درصد از سهام دولت در هلدینگ خلیج فارس، اظهار کرد: سهم دولت در این هلدینگ در فهرست واگذاری‌ها قرار دارد و بر اساس مصوبه هیات واگذاری در قالب سه بلوک یک، دو و ۱۵ درصدی عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: برای عرضه این سهام جلسات متعددی در سازمان خصوصی سازی نزد وزیر اقتصاد، نزد معاون اول ریاست جمهوری و نزد رئیس جمهور برگزار شد و در نهایت دستور واگذاری آن از سوی رئیس جمهور صادر شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه شیوه کارشناسی بعد از بررسی‌های کارشناسی تعیین شد، توضیح داد: بلوک و دو درصدی به صورت نقدی عرضه می‌شود، بلوک یک درصدی بدون اضافه ارزش و بلوک دو درصدی با پنج درصد اضافه ارزش، در ۱۱ و ۱۲ دی ماه عرضه می‌شود.

قربانزاده ادامه داد: بلوک ۱۵ درصدی هم با ۳۰ درصد اضافه ارزش عرضه خواهد شد، اقساط آن چهارساله و هر شش ماه یکبار خواهد بود. قیمت پایه هر بلوک نیز قیمت تابلوی بورس است به شرطی که قیمت روز از قیمت مصوبه هیات واگذاری پایین‌تر نیاید.

وضعیت شرکت‌های هلدینگ بعد از خصوصی‌سازی
در ادامه نشست، جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: هدف از خصوصی سازی بهتر شدن وضعیت شرکت‌ها است و در اکثر واگذاری‌ها این هدف محقق شده است.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۲، بعد از اینکه تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی به بخش دولتی واگذار شد، تصمیم گرفته شد که شرکت‌های باقی مانده که ۱۵ شرکت بودند، در قالب یک هلدینگ واگذار شوند که همان هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس بود.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه در اوایل سال ۱۳۹۲ که هلدینگ در بورس عرضه شد، از ۱۵ شرکت، ۶ شرکت زیان‌ده بودند، گفت: امروز هیچ شرکتی زیان‌ده نیست و این از نخستین اثار خصوصی سازی به شمار می‌رود.

ربیعی درباره سود شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس نیز توضیح داد: قبل از خصوصی سازی مجموع سود شرکت‌های تابعه هلدینگ، ۳۲۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۳۹۹ به ۴۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد و امیدواریم در سال جاری به ۷۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی درباره افزایش سرمایه شرکت‌ها نیز توضیح داد: سال ۱۳۹۱ سرمایه شرکت ۲۵۰ میلیارد تومان بود که در سال گذشته فقط سرمایه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به ۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده و امیدواریم تا پایان سال به ۵۰ هزار میلیارد تومان برسد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به اصلاح ساختارهای مالی در این هلدینگ اظهار کرد: زمانی که شرکتی دولتی است، حساب‌های باز زیادی دارد، اما زمانی که واگذار می‌شود، باید تک تک حساب‌ها تعیین تکلیف شوند. بر این اساس هلدینگ قبل از خصوصی سازی چهار میلیارد دلار بدهی ارزی داشت که امروز به کم‌تر از ۲۰۹ میلیون دلار رسیده است

صادرات غیرنفتی در مرز پنج میلیارد دلار
ربیعی با تاکید بر نقش صنعت پتروشیمی در ارزآوری برای کشور، گفت: پتروشیمی‌ها ۵۰ درصد سامانه نیما را تامین میکنند و پیش بینی میکنیم صادرات غیرنفتی هلدینگ خلیج فارس امسال به پنج میلیارد دلار برسد.

وی از بورسی شدن پتروشیمی اروند و بندرامام در اینده خبر داد و گفت: تا کنون از طریق اوراق مبتنی بر سهام و اوراق اجاره چهار هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کرده‌ایم. همچنین مجوز ۶ هزار میلیارد تومان دیگر هم داریم که احتمالا در بهار سال اینده انجام می‌شود.

کد خبر: ۱۲۶٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha