۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۵
صنعت مبل و منبت با چالش گرانی مواد اولیه| «پالونیا» ناجی مبلمان سازی در ملایر
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت مبل و منبت با چالش گرانی مواد اولیه| «پالونیا» ناجی مبلمان سازی در ملایر

همدان- ماده اولیه صنعت مبلمان سازی ملایر در حالی به دلیل ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های شمال گران شده و حتی قاچاق آن افزایش یافته که شاید بتوان با تکیه بر «پالونیا» نیاز اولیه مبلمان سازان را رفع کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهرستان ملایر در استان همدان با دارا بودن بیش از پنج هزار کارگاه تولیدی مبل و منبت و ۹ هزار استادکار و منبت‌کار و بیش از ۲۵ هزار هنرمند قطب تولید مبل و منبت کشور به شمار می‌رود.

امتیاز قطب بودن ملایر در تولید مبل و منبت تا آنجاست که ملایر بیش از ۶۰ درصد از تولید مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده اما فعالان این بخش با مشکلاتی روبرو هستند که کار را برای آن‌ها دشوار کرده است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات تهیه چوب است و این در حالی است که ماده اولیه کار در کارگاه‌های تولید مبل شهرستان ملایر همین چوبی است که اگر نباشد کار لنگ می‌ماند

چوب‌های مورداستفاده به‌سختی و باقیمت‌های بسیار گران از کشورهای گرجستان، روسیه و ترکیه وارد کشور می‌شود

یکی از تولیدکنندگان مبل منبت در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه در تهیه مواد اولیه موردنیاز برای کارمان با مشکل جدی روبرو هستیم، گفت: چوب‌های مورداستفاده به‌سختی و باقیمت‌های بسیار گران از کشورهای گرجستان، روسیه و ترکیه وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال‌های قبل در تهیه چوب با مشکل چندانی روبرو نبودیم اما مدتی است تهیه چوب سخت و دشوار شده است، گفت: در شرایط فعلی کشور باید به محصولاتی که در داخل تولید می‌شود، اهمیت بیشتری داده شود.

صنعت مبل و منبت با چالش گرانی مواد اولیه| «پالونیا» ناجی مبلمان سازی در ملایر

این تولیدکننده مبلمان با تأکید بر اینکه وقتی تهیه چوب به قیمت گران برای ما تمام شود قیمت نهایی مبلمان ساخته‌شده نیز به مرتب بالا می‌رود و این وضعیت در قبال قدرت خرید مردم قد علم می‌کند، گفت: درحالی‌که یکدست مبلمان با بهترین مواد اولیه را چند سال پیش با مبلغ منصفانه‌ای می‌فروختیم این روزها همان مبلمان را تا پنج یا ۶ برابر قیمت می‌فروشیم که در این زمینه هم‌سود ما کمتر از قبل است.

ازآنجایی‌که نیاز به چوب احساس می‌شود در حال واردات این ماده اولیه صنعت مبلمان سازی هستیم

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های شمال به مدت ۱۰ سال گفت: ازآنجایی‌که نیاز به چوب احساس می‌شود در حال واردات این ماده اولیه صنعت مبلمان سازی هستیم.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه بابیان اینکه ما در کمیسیون کشاورزی و دولت هم در وزارت جهاد هرگونه حمایت و پشتیبانی که نیاز باشد انجام می‌دهیم، گفت: با ممنوع شدن برداشت چوب از جنگل‌های کشور، بسیاری از صنایع چوبی با کمبود مواد اولیه مواجه شده‌اند.

همین مشکل سبب شد یکی از کشاورزان ملایری به کاشت درختی با ویژگی‌های خاص اقدام کند تا شاید مرهمی بر دردهای تولیدکنندگان درزمینهٔ تأمین چوب موردنیاز مبلمان سازی باشد.

پور ساجدی سرمایه‌گذار و کشاورز فعال در این زمینه درختان کاشته شده را پالونیا عنوان کرد و گفت: این درختان را دو سال پیش وارد شهرستان ملایر کردیم تا ژن‌های مختلف آن و رشد در زمین‌های ملایر بررسی شود.

وی بابیان اینکه ژن‌های مختلفی از این درخت را در ملایر کاشتم تا متوجه شوم کدام ژن در زمین‌های ملایر بازدهی بهتری دارد، گفت: چوب این درخت یکی از بهترین نوع‌ها و کیفیت آن از بهترین نوع درختان است.

درخت پالونیا به دلیل سفیدی منحصربه‌فرد و ویژگی‌های عنوان‌شده بهترین نوع چوب در جهان لقب گرفته است

وی بابیان اینکه این درخت در عین مقاوم بودن نرمی قابل‌توجهی دارد، گفت: درخت پالونیا به دلیل سفیدی منحصربه‌فرد و ویژگی‌های عنوان‌شده بهترین نوع چوب در جهان لقب گرفته است.

صنعت مبل و منبت با چالش گرانی مواد اولیه| «پالونیا» ناجی مبلمان سازی در ملایر

وی بابیان اینکه این درختان در سری اول کاشت پس از پنج سال به قطر حداقل ۴۰ تا ۴۰ سانتی‌متر می‌رسند، افزود: ارتفاع این درخت‌ها و چوب مفید آن‌ها حداقل ۶ متر خواهد بود .

سال اول کاشت درخت پالونیا حداقل سه تا چهار متر رشد می‌کند
پور ساجدی بابیان اینکه این درختان تا ۱۶ متر هم امکان افزایش قد دارند، افزود: در سال اول کاشت درخت پالونیا حداقل سه تا چهار متر رشد می‌کند.

وی بابیان اینکه از چوب پالونیا در کابینت سازی، پوشش انواع میز و مبلمان استفاده کرد، گفت: در حال حاضر چوب از اقلام در دسترس نیست و وارداتی است و می‌توان چوب پالونیا را با علم به اینکه ارزان‌تر است و کیفیت بالاتری هم دارد جایگزین چوب‌های وارداتی کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر نیز بابیان اینکه این نوع از درختان برای رشد به آب چندانی نیاز ندارند و سریع الرشد محسوب می‌شوند؛ گفت: حدود ۳۵۰ هزار مترمکعب برای ۲۰۰ هکتاری که در حال اجرا است آب نیاز داریم.

کشت این درخت با توجه به زودبازده بودن آن‌که در پنج سال رشد قابل‌توجهی دارد نیاز فعالان صنعت مبل و منبت به چوب را تا حدود زیادی مرتفع می‌کند

احمد میرباقری بابیان اینکه پیش‌بینی‌شده زمین‌های بیشتری به کاشت این درخت اختصاص یابد، گفت: با کشت این درخت و با توجه به زودبازده بودن آن‌که در پنج سال رشد قابل‌توجهی دارد نیاز فعالان صنعت مبل و منبت به چوب را تا حدود زیادی مرتفع می‌کند.

وی عنوان کرد: اگر زراعت چوب پالونیا توسعه یابد و این محصول وارد بازار شود مشکلات فعالان بخش صنعت که به‌نوعی با چوب سروکار دارند تا حدودی حل خواهد شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی پیرامون کشت درخت پالونیا در ملایر با اشاره به اینکه باید برای زراعت چوب به‌صورت هدفمند اقداماتی مؤثر انجام شود، گفت: یکی از اقدامات پیشنهادی کاشت درختان سریع الرشدی است که قابلیت برداشت و کاربری در صنایع را داشته باشند.

صنعت مبل و منبت با چالش گرانی مواد اولیه| «پالونیا» ناجی مبلمان سازی در ملایر

حجت الاسلام احد آزادیخواه به کاشت درخت پالونیا اشاره کرد و بابیان اینکه بالاخره این روند نوع جدیدی از کشت و کار محسوب می‌شود که رفته‌رفته وارد بازار می‌شود، گفت: با توجه به اقلیم، آب‌وخاک استان به‌ویژه ملایر که کشت درخت پالونیا جواب داده هرگونه همکاری نیاز باشد انجام خواهیم داد.

وی تأکید کرد: با توجه به ویژگی‌های پالونیا می‌توان به کمک آن بخشی از نیازهای چوبی کشور را پوشش داد ضمن اینکه باید برای رفع تولیدکنندگان داخلی از هیچ تلاشی دریغ نکرد.

با این تفاسیر به نظر می رسد با افزایش سطح زیر کشت درخت پالونیا می‌توان تا حدودی می‌توان از وابستگی به واردات چوب کاشت و زنجیره تولید مبل و منبت را تکمیل کرد.

کد خبر: ۱۲۶٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      2 0
      حکایت ضرب المثل معروف است،بزک نمیر بهار میاد.......