۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
هزینه های تولید آب ۶ برابر شد| بی نظیرترین کالای کشور، کم ارزش ترین و ارزان ترین
مدیر عامل آبفای تهران در گفتگو با بازار:

هزینه های تولید آب ۶ برابر شد| بی نظیرترین کالای کشور، کم ارزش ترین و ارزان ترین

بختیاری، مدیرعامل شرکت آبفای تهران با بیان اینکه آب بی نظیرترین کالای کشور اما کم ارزش ترین و ارزان ترین کالاست، گفت: هزینه های ما در ۶ سال گذشته بیش از ۶ برابر شده اما درآمدهای ما حداکثر ۲ برابر شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بر اساس مصوبه دولت تعرفه آب مشترکان در سال آینده تنها ۱۵ درصد افزایش می یابد. این حجم از افزایش قیمت در حالی است که فاصله زیادی بین هزینه های تامین و توزیع آب در کشور وجود دارد.

آنگونه که محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب به بازار می گوید : در حال حاضر تامین و توزیع هر مترمکعب آب حدود ۳ هزار تومان آب می خورد در حالیکه میزان دریافتی از مشترکین به طور متوسط حدود ۹۰۰ تومان است. با توجه به لایحه بودجه پیشنهادی میزان تعرفه آب سال آینده حدود هزار و ۵۰ تومان خواهد بود که به هیچ وجه منطقی نیست.

هزینه های ما در ۶ سال گذشته بیش از ۶ برابر شده اما درآمدمان حداکثر تا ۲ برابر بالا رفته است. به عنوان مثال پمپ آبی که قیمت آن در گذشته ۶۰۰ میلیون تومان بوده را امروز باید ۶ میلیارد تومان بخریم

او با بیان اینکه درآمد حاصل از فروش آب در کشور به هیچ وجه با هزینه های آن هم خوانی ندارد، گفت: به عنوان مثال پمپ آبی که ما ۶ سال پیش حدود ۶۰۰ میلیون تومان می خریدیم حالا به حدود ۶ میلیارد تومان رسیده است.

بختیاری با بیان  اینکه شرایط اقتصادی کشور اجازه واقعی شدن قیمت ها را نمی دهد، افزود: هزینه های ما در ۶ سال گذشته بیش از ۶ برابر شده اما درآمد ما حداکثر ۲ برابر شده است. به همین دلیل شرکت های آب و فاضلاب شرایط خوبی ندارند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران ادامه داد : بی نظیرترین و کم یاب ترین کالای کشور، ارزان ترین و کم ارزش ترین کالاست. در حال حاضر قیمت آب در بخش کشاورزی که مجانی است. در بخش شرب هم میزان پولی که مشترکین پرداخت می کنند بسیار بسیار ارزان بوده و تقریبا حالت مجانی دارد.

بختیاری با بیان اینکه تاکنون رعایت اقتصاد آب یک موضوع فراموش شده بوده است، تاکید کرد: امروز باید اقتصاد آب در صدر مسائل قرار گیرد، البته این به معنای افزایش قیمت آب نیست بلکه به این معناست که اگر آبی در اختیار صنعت کشاورزی قرار می‌گیرد باید متناسب با آن، افزایش بهره‌وری داشته باشیم.

میزان بارندگی نسبت به پارسال که اتفاقا سال خشکی هم بود، ۶۰ درصد کمتر شده است. به همین دلیل خود را برای بدترین سناریوهای احتمالی آماده می کنیم

کاهش ۶۰ درصدی بارندگی ها
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با وضعیت نگران کننده بارندگی ها اشاره کرد و گفت: بارندگی ها حدود ۶۰ درصد نسبت به پارسال کاهش یافته این در حالی است که سال گذشته هم سال خشک و کم بارشی بود. به همین دلیل خود را برای بدترین سناریو احتمالی آماده می کنیم.

مدیرعامل آبفای استان تهران خاطرنشان کرد:در دو سال گذشته  در تهران یک ساعت هم قطعی نداشتیم و امیدواریم با همکاری مردم همین روند ادامه داشته باشد. برای سال آینده هم برنامه ریزی کردیم که اگر خشکسالی ادامه پیدا کند مشکلی به لحاظ تامین آب نداشته باشیم.

مدیریت مصرف برای تامین آب پایدار

این مقام مسئول در شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: طبق پیش بینی ها قرار بود که بارندگی نرمالی را در آذر داشته باشیم. اما متاسفانه این پیش بینی درست از آب در نیامد. حالا هم گفته شده وضعیت بارندگی در زمستان معمولی و نرمال خواهد بود. اما این ها تنها یک پیش بینی هستند و نمی توان صرفا به آنها اتکا کرد.

 او همچنین با تاکید بر اینکه مشکل کم آبی در استان تهران همچنان ادامه دارد و شهروندان باید صرفه‌جویی و مدیریت مصرف را همچنان جدی بگیرند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط استان و کشور انتظار می‌رود همکاری‌ها افزایش یابد تا با یک شرایط مطمئن‌تر آب شرب مردم را به صورت پایدار تامین کنیم.

اگر این روزها گذرتان به سدهای پنج گانه تهران بیافتد به خوبی متوجه وضعیت نگران‌کننده کاهش سطح آب موجود در دریاچه پشت این سدها خواهید شد. البته کاهش ذخایر آبی تهران تنها به سدهای تهران محدود نمی شود. بحران بزرگ تر اما در اعماق زمین و آب‌های زیرزمینی در حال وقوع است؛ یعنی جایی که امکان مشاهده آن را نداریم و این وضعیت را نگران‌کننده‌تر می‌کند.

کد خبر: ۱۲۶٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha