۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۹
گشایش در کار فعالان اقتصادی با اصلاح وثیقه گذاری| ضرورت حمایت از سرمایه گذاران
بازار گزارش می‌دهد؛

گشایش در کار فعالان اقتصادی با اصلاح وثیقه گذاری| ضرورت حمایت از سرمایه گذاران

همدان- سرمایه گذارن و تولیدکنندگان در حالی آستین های همت را در همدان بالا زده اند که برای سرمایه در گردش و دریافت تسهیلات به بن بست هایی چون ضرورت داشتن وثیقه های شهری بر می خورند.

بازار؛ گروه استان ها: شرایط اقتصادی می‌تواند آثار متفاوتی بر سرمایه در گردش شرکت‌ها داشته و سودآوری آنها را تحت تاثیر قرار دهد؛ در شرایط رکود اقتصادی انتظار می‌رود میزان رشد فروش، حاشیه سود شرکت‌ها و سرمایه گذاری شرکت‌ها کاهش یابد و در رونق اقتصادی انتظار می‌رود عکس این موضوع رخ دهد.

اما حال در شرایط جنگ اقتصادی باید این روند را چگونه به انتظار نشست و چه حمایت هایی را در این عرصه در پیش گرفت؟

سرمایه در گردش یکی از اصلی ترین موضوع ها در روند تولید، سرمایه گذاری و البته پیش روی اقتصاد از طریق بخش خصوصی است

موضوع سرمایه در گردش یکی از اصلی ترین موضوع ها در روند تولید، سرمایه گذاری و البته پیش روی اقتصاد از طریق بخش خصوصی است؛ موضوعی که به بانک ها گره می خورد و گاه این مسیر به بن بست می خورد.

این درحالی است که برای کمک به رشد و رونق بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، بانک ها باید دست به کار شده و تسهیلاتی را درقالب مشارکت مدنی سرمایه درگردش و یا به صورت مشارکت در بخشی از سرمایه در گردش مورد نیاز وارد کار کنند؛ این طرح ها می تواند طرح‌های توسعه‌ای، نوسازی و بهسازی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی و طرح‌های زود بازده و اشتغال آفرین باشد یا برای کمک به تولید و اشتغالزایی وارد کار شود و طرح هایی که توجیه مالی، فنی و اقتصادی دارند را به سمت و سوی مناسبی سوق دهد.

گشایش در کار فعالان اقتصادی با اصلاح وثیقه گذاری| ضرورت حمایت از سرمایه گذاران

در این خصوص یکی از تولیدکنندگان همدانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه متاسفانه هر بار که مصاحبه ای با رسانه ها دارم، کارم را گره بیشتری می زنند، بنابراین فقط خواسته ها و صحبت هایم را منعکس کنید، عنوان کرد: سال ها می شود که در عرصه تولید فعالیت دارم اما حال که برای توسعه کارم به تسهیلات نیاز دارم، می بینم که برای اعطای آن از ما وثیقه شهری می خواهند.

کارخانه و شرکت من میلیاردها تومان ارزش دارد اما همینجا را به عنوان پشتوانه این وام ها قبول نمی کنند

وی با بیان اینکه کارخانه و شرکت من میلیاردها تومان ارزش دارد اما همینجا را به عنوان پشتوانه این وام ها قبول نمی کنند، اظهار کرد: چرا باید به چنین مشکلی برخورده و نتوانیم کارمان را توسعه دهیم؟

این تولیدکننده با گلایه مندی ادامه داد: سعی کرده ام در واحد تولیدی ام از افراد بومی شهرستان و روستاهای اطراف اینجا استفاده و رونق تولید را ایجاد کنم اما هم اکنون به سرمایه در گردش نیاز دارم و نتوانسته ام در این مسیر، موفق باشم.

وی با بیان اینکه باید برای مسئولین استان همدان رونق تولید و اشتغال زایی در اولویت باشد، گفت: سال ها است در این عرصه فعالیت داریم، مسئولین ما را می شناسند و بدین خاطر درخواست ورود مسئولان به موضوع را داریم تا با حمایت هایشان بار دیگر بتوانیم به نحوی مناسب وارد این عرصه شویم.

گشایش در کار فعالان اقتصادی با اصلاح وثیقه گذاری| ضرورت حمایت از سرمایه گذاران

جهت پیگیری این موضوع گفتگویی با ظاهر پورمجاهد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان ترتیب داده شد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص موضوع وثیقه های شهری مطرح کرد: ما در جلسات کمیته سرمایه گذاری حدود ۱۰۰ مورد طرح بزرگ در استان همدان داریم که در حال اجرا بوده و پیشرفت های فیزیکی ۵۰ تا ۷۰ درصدی دارند و حال نیازمند تسهیلات بانکی اند.

ظاهر پورمجاهد ادامه داد: این طرح ها ممکن است در ارتباط با تضمین ها یا باقی مسائل با بانک ها مشکل داشته باشند که این موارد را در کمیته سرمایه گذاری مورد بررسی و پیگیری قرار می دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با تصریح بر اینکه آن جا که بحث وثائق جانبی هست را مورد به مورد بررسی می کنیم، اظهار کرد: آن چه در آیین نامه ها و مصوبات اعلام کرده باشد، ما نیز همان را در پیش خواهیم گرفت و تاکیدمان بر این است که ضمانت و وثیقه به آن صورت گرفته شود.

برخی واحدهای تولیدی دارای سند نیستند یا تکلیف سند آن ها مشخص نیست؛ در این صورت، محل اجرای طرح نمی تواند به ضمانت بانک رود بدین سان طبیعتاً بایستی ضمانت دیگری جایگزین آن شود

پورمجاهد با بیان اینکه برخی واحدهای تولیدی دارای سند نیستند یا تکلیف سند آن ها مشخص نیست، گفت: در این صورت، محل اجرای طرح نمی تواند به ضمانت بانک رود بدین سان طبیعتاً بایستی ضمانت دیگری جایگزین آن شود.

گشایش در کار فعالان اقتصادی با اصلاح وثیقه گذاری| ضرورت حمایت از سرمایه گذاران

واژه سرمایه در گردش به سرمایه‌گذاری بنگاه در دارایی‌های جاری، بدهی‌های جاری، وجوه نقد، اوراق بهادار کوتاه مدت، حساب‌های دریافتی و موجودی کالا مربوط می‌شود که در این میان، تصمیم گیری درباره میزان سرمایه‌گذاری در حساب‌های دریافتی و موجودی کالا و همچنین میزان تامین اعتبار، مولفه‌های اصلی مدیریت سرمایه در گردش را تشکیل می‌دهد اما شرایط اقتصادی می‌تواند تاثیرات متفاوتی بر شرکت‌ها داشته باشد و رفتار داده‌های مالی را تحت تاثیر قرار دهد.

این وضعیت در کشورمان و به ویژه استان همدان با مشکلات گرانی مواد اولیه، کاهش تولید، کاهش فروش و صادرات و مسائلی از این دست روبرو شده است؛ در حالی که از سویی شاهدیم سرمایه گذاران و تولیدکنندگان آستین های همت را در همدان بالا زده اند اما حال در این مسیر، برای سرمایه درگردش و دریافت تسهیلات به بن بست هایی چون قبول وثیقه های شهری بر می خورند.

اما به راستی در این بین، موضوع حمایت و پشتیبانی در کجای ماجرا قرار دارد؟

مگر نه آنکه باید از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان حمایت شود تا نه تنها بتوانند ادامه مسیر را در پیش گرفته و ظرفیت تولید خود را ارتقا بخشند؛ بلکه شاهد تحقق شعار امسال یعنی تولید، پشتیبانی‌ و مانع زدایی‌ نیز در استان همدان باشیم؟

در راهکارهایی ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران برای پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید؛ اصلاح سیستم‌ انگیزشی به نفع تولید و بهبود محیط کسب‌وکار از الزامات اصلی حمایتی برشمرده شده است

در راهکارهایی ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران برای پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید؛ اصلاح سیستم‌ انگیزشی به نفع تولید و بهبود محیط کسب‌وکار از الزامات اصلی حمایتی برشمرده شده است؛ حال در این راه در استان همدان چه قدم هایی برداشته ایم؟

گشایش در کار فعالان اقتصادی با اصلاح وثیقه گذاری| ضرورت حمایت از سرمایه گذاران

«اولویت‌بندی موانع پیش‌روی تولید و هدف‌گذاری برای رفع مهم‌ترین‌ آن ها»، «اصلاح سیستم‌ انگیزشی به نفع تولید»، «بهبود محیط کسب‌وکار»، «ثبات‌بخشی به اقتصاد و ارتقای سطح اعتماد فعالان بخش خصوصی به حاکمیت»، «تعیین بخش‌ها و صنایع حائز اولویت برای اخذ انواع حمایت‌ها»، «تغییر در سیاست‌های مدیریت واردات و توسعه صادرات» و «برقراری تعامل سازنده با جهان و عضویت در معاهدات بین‌المللی» به عنوان مهم‌ترین الزامات تحقق بخشی به شعار سال در این راهکارها برشمرده است.

بدین ترتیب، امید است تا با بررسی علل کاهش ظرفیت تولید در برخی شرکت ها و واحدهای تولیدی، اگر این مسیر به سد معبری با نام بانک ها و یا عدم حمایت برای تامین سرمایه درگردش بر می خورد، با روند اداری مناسب و البته ورود مسئولانه مسائل مربوطه حل شود تا نه تنها شاهد خاموش شدن چراغ تولید و سرمایه گذاری در استان همدان نباشیم بلکه بهبود فضای سرمایه گذاری و کسب و کار را در استان موجب شده و فرش های قرمز پیش روی سرمایه گذاران پهن شود.

کد خبر: ۱۲۶٬۴۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha