حذف قاچاق دارو با تخصیص منابع ارزی به بیمه‌ها
مشاور رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد

حذف قاچاق دارو با تخصیص منابع ارزی به بیمه‌ها

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مشکل تامین ارز دارو تا پایان سال رفع شده است و اگر برای سال آینده منابع ارزی به بیمه‌ها تخصیص یابد قاچاق دارو از بین می‌رود.

به گزارش بازار، حیدر محمدی مشاور رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بر اساس دستور رئیس جمهور، سهمیه ارزی نیم سال دوم ۱۴۰۰ را نیز دریافت کردیم و اعتبار موجود است که برخی از نیاز ما به ارز دارو را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع اقلامی که مشکل تامین ارز داشتند ارزشان تامین می‌شود و علت اینکه عجله داشتیم که ارز مورد نیاز پیش از مهر تامین شود این بود که فرایند تامین ارز زمان بر است، در واقع از زمان تخصیص ارز و تامین اعتبار به شرکت تولید کننده بین دو تا سه ماه زمان می‌برد.

محمدی گفت: تعریف ما از کمبود دارو، با شرکت‌های دارویی متفاوت است، زیرا باید کمبود دارو بر اساس نام ژنریک و بازه زمانی زیر یک ماه اعلام شود.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بر این اساس تعداد کمبودهای ما تا پایان سال کمتر از ۴۰ قلم دارو است، افزود: بر اساس نام تجاری یا برند دارو کمبود را اعلام نمی‌کنیم و آن چه اعلام می‌کنیم نه بر اساس برند است و نه بر اساس دوز مصرفی؛ بلکه بر اساس نام ژنریک و در بازه زمانی مشخصی است.

وی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی مضرات خود را دارد و برای سال آینده ارز ترجیحی را حذف کردند و اعتبار آن‌ها را قرار است به سازمان‌های بیمه گر یا به مردم منتقل کنند که پیشنهاد ما این است این اعتبار در قالب کارت سلامت به مردم داده نشود بلکه به سازمان‌های بیمه گر داده شود، چون ممکن است برای برخی افراد سلامت در اولویت نباشد.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو گفت: احتمال اینکه اگر در قالب کارت سلامت قرار بگیرد مردم استفاده نکنند و در جایی غیر از داروی مورد نیاز مصرف شود، هست و ممکن است دارو را در اولویت آخر بگذارند.

محمدی افزود: اگر این اعتبار که برای ارز ۴۲۰۰ قرار دادند به بیمه‌های سلامت تخصیص یابد دارو به قیمت واقعی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود و دیگر قاچاق نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر دارو با قیمت واقعی عرضه شود سوداگران دیگر انگیزه برای دلالی و قاچاق نخواهند داشت، بنابراین هر کس بیمه است با قیمت واقعی دارو را دریافت کند دیگر امکان قاچاق برای سوداگر ایجاد نمی‌شود.

کد خبر: ۱۲۶٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha