۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
آیا دولت از مسئولیت های مدنی خود شانه خالی می کند؟ | تولید کننده گاز، واردکننده می شود!
اما و اگرهای واردات گاز توسط فولادی ها

آیا دولت از مسئولیت های مدنی خود شانه خالی می کند؟ | تولید کننده گاز، واردکننده می شود!

شرکت گاز پیشنهاد داده که فولادسازان گاز مورد نیاز خود را وارد کنند. فولاد سازان اما این پیشنهاد را به معنی فرار دولت از مسئولیت های مدنی و کارشناسان انرژی هم آن را به منزله وابستگی گازی می دانند.

بازار؛ گروه صنعت: «فولاد سازان گاز مورد نیازشان را خود وارد کنند.» این جدیدترین پیشنهاد مطرح شده از طرف مسئولان شرکت گاز برای مقابله با قطعی های گاز در صنایع کشور است. سیدآبادی مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفته که «شرکت های فولادی می توانند در زمینه واردات گاز از ترکمنستان سرمایه گذاری کنند. ما ۴۰ میلیون مترمکعب در روز ظرفیت واردات گاز از ترکمنستان داریم که ۳۵ میلیون مترمکعب آن خالی است و شرکت های فولادی می توانند از ترکمن گاز، گاز وارد کنند. »

البته فولادسازان خیلی با این پیشنهاد موافق نیستند و می گویند دولت در حال فرار کردن از مسئولیت های مدنی خود است. کارشناسان حوزه انرژی هم نسبت به عواقب وابستگی ایران در تامین انرژی به کشورهای همسایه هشدار می دهند و معتقدند دولت بیش از اینکه به فکر واردات باشد باید در زمینه سوآپ انرژی و البته بهینه سازی و مدیریت مصرف سرمایه گذاری کند.

ما تنها فولادسازیم اما به دلیل طفره رفتن دولت از مسئولیت های مدنیش به نیروگاه سازی رو آوردیم. پیش از این هم ناچار به سرمایه گذاری در پروژه های انتقال آب شده بودیم. حالا هم صحبت از واردات گاز می شود

فولادساز یا سازنده نیروگاه و واردکننده گاز!؟
سهم فولادسازان از مصرف گاز کشور حدود ۵ درصد اعلام شده است. با این وجود دولت برای تامین گاز بخش خانگی از هفته ها قبل به سراغ قطع گاز این بخش رفته است. قطعی که فعالین این صنعت می گویند اثرات آن بعد از ژانویه در بازار به خوبی مشاهده می شود و موجی از گرانی ایجاد می کند. شرکت گاز هم حالا یه راه کار جالب برای مقابله با قطعی گار صنایع اعلام کرده و گفته که فولاد سازان می تواند گاز مورد نیاز خود را از ترکمنستان وارد کرده و در زمینه فلرهای گازی سرمایه گذاری کنند.

 احمد دنیا نور رییس هییت مدیره فولاد جنوب در اینباره به بازار می گوید: این پیشنهاد دولت مثل این است که به معلم بگوییم کلاس درسش را باید خود بسازد. ما تنها فولادسازیم اما به دلیل طفره رفتن دولت از مسئولیت های مدنیش حالا به نیروگاه سازی رو آوردیم. پیش از این هم ناچار به سرمایه گذاری در پروژه های انتقال آب شده بودیم. حالا هم صحبت از واردات گاز می شود.

او می گوید که صنعت فولاد از هیچ حمایتی برخوردار نیست و در زمینه مسئولیت های اجتماعی نیز بیشترین بار را به دوش می کشد. اما در تابستان برق این صنعت قطع می شود و در پاییز و زمستان نیز گاز شرکتهای فولادی را قطع می کنند. این رویه به هیچ وجه قابل قبول نیست.

 ایران سومین دارنده ذخایر گاز دنیاست و دلیلی ندارد که صنایع خود را وابسته به گاز کشورهای همسایه در این حوزه بکند. ما باید بیشتر دنبال سوآپ و ترانزیت گاز باشیم

ترکمن ها گازی برای صادرات ندارند
هرچند که این پیشنهاد از طرف یکی از مسئولان شرکت گاز مطرح شده اما به نظر می رسد که بدنه خود وزارت نفت هم خیلی موافق آن نیستند. به طوری که  هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه ریزی وزارت نفت گفته که واردات گاز راه مناسبی برای رفع چالش تامین گاز است اما طرف ترکمنی در حال حاضر می گوید که گازی برای صادرات ندارد.

البته کارشناسان انرژی هم خیلی با این پیشنهاد موافق نیستند. هرچند که جواد سلیمان پور کارشناس حوزه گاز  دلایل متفاوتی با فولادی ها دارد و  در اینباره به  بازار می گوید: ما نباید خیلی روی مساله واردات گاز تمرکز کنیم. ایران سومین دارنده ذخایر گاز دنیاست و دلیلی ندارد که صنایع خود را وابسته به گاز کشورهای همسایه در این حوزه بکند.

این کارشناس انرژی ادامه می دهد: ما باید بیشتر به دنبال سوآپ و ترانزیت گاز باشیم. درواقع با این کار نه تنها جلوی وابستگی کشور از حوزه انرژی به کشورهای همسایه را می گیریم بلکه می توانیم از قبل آن طرح های توسعه ای خود را هم دنبال کنیم.

با اصلاح مصرف در دو بخش خانگی و نیروگاهی می توان مصرف را تا ۳۰ میلیارد مترمکعب در سال کاهش داد. این میزان صرفه جویی معادل تولید سه فاز میدان پارس جنوبی است

تمرکز روی بهینه سازی مصرف انرژی از دیگر نکات مورد اشاره او بود که متاسفانه در طی سال های گذشته تقریبا فراموش شده است.

جالب است که بدانید هر فاز میدان مشترک پارس جنوبی روزانه بیش از ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش تولید می‌کند. این در حالی است که با اصلاح مصرف در دو بخش خانگی و نیروگاهی می توان مصرف را تا ۳۰ میلیارد مترمکعب در سال کاهش داد. برای درک بزرگی این عدد باید بدانید که این میزان صرفه جویی معادل تولید سه فاز میدان پارس جنوبی است.

کد خبر: ۱۲۶٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha