۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
لنج سازی در مازندران؛ صنعتی که فراملی شد
بازار گزارش می دهد؛

لنج سازی در مازندران؛ صنعتی که فراملی شد

بابلسر - لنج سازی هنر دیرینه مردمان مازندران است که قدمتی به تاریخ دریانوردی دارد و تولید انواع شناورهای بومی و صیادی، صنعت دریایی کشور را از مشابه خارجی آن بی‌نیاز کرده است.

گروه استان‌ها ؛ در دو کیلومتری جاده فریدون‌کنار – بابلسر و در شهرک صنعتی کارخانه‌ای وجود دارد که با تلاش متخصصان و محققانش، قلب تولید در آن موج می‌زند و کشور را با تولید شناورهای صیادی به سمت خودکفایی پیش می‌برد.

ساخت انواع قایق‌های موتوری، صیادی، تفریحی، کرجی، توریز، قایق‌های پدالی گرفته تا صندلی‌های استادیوم ورزشی، تانکرهای آب آشامیدنی و غیره در تاریخچه فعالیت این کارخانه به چشم می‌خورد.

ایده تولید شناورهای صیادی و تفریحی که از سال ۷۹ در ذهن مدیر کارخانه نقش بسته اکنون از قایق‌های کوچک و پدالی فراتر رفته و به شناورهای تندرو با سرعت ۱۴۰ کیلومتری در ساعت رسیده است.برخی از مراکز تحقیقاتی کشور ازجمله مرکز تحقیقاتی تاس ماهیان گیلان نیز برای تولید شناور تحقیقاتی دست نیاز به‌سوی این مرکز و کارخانه در بابلسر دراز کرده است.

کارخانه فایبرگلاس نیکخو در حوالی شهر بابلسر و فریدون‌کنار که با تولید شناورهای صیادی و تفریحی در راستای رونق تولید و جهش آن سیر می‌کند. اسفندیار نیکخو مدیرعامل این کارخانه می‌گوید اینکه هرروز شناوری از خارج تأمین می‌شد و کلی ارز کشور برای آن صرف می‌شد، ایده‌ای شد تا اقدام به تولید انواع شناورها داشته باشیم.

با حساب‌کتاب سرانگشتی و با کمک محققان و نیروی بومی و متخصص به این نتیجه رسیدم که شناورهای صیادی و تفریحی را با یک‌سوم قیمت خارجی آن می‌توان تولید کرد و از این طریق به ارزآوری در کشور کمک کرد

وی ادامه می‌دهد: با حساب‌کتاب سرانگشتی و با کمک محققان و نیروی بومی و متخصص به این نتیجه رسیدم که شناورهای صیادی و تفریحی را با یک‌سوم قیمت خارجی آن می‌توان تولید کرد و از این طریق به ارزآوری در کشور کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه توانایی تولید انواع شناورها را در این مجموعه و در استان دارا هستیم، ادامه داد: از سال ۷۹ با تولید شناورهای کوچک موتوری شروع به کارکردیم و با توسعه مجموعه اکنون توانایی تولید شناورهای ۱۷ متری و ۲۳ متری را نیز دارا هستیم.

این کارآفرین مازندرانی ادامه می‌دهد: همچنین با توسعه کار به توانمندی تولید شناورهای دوموتوره و تندرو که تا ۱۴۰ کیلومتر سرعت دارد نیز دست‌یافتیم و این نشان از توانمندی متخصصان داخلی و وطنی است.

به گفته وی در حال حاضر با یک‌سوم هزینه‌های مشابه خارجی قادر به تولید شناورهای تفریحی و صیادی هستیم و سالانه ۵۰ شناور تفریحی و ۵۰ تا ۶۰ شناور صیادی در این مجموعه تولید می‌کنیم.

نیکخو با اشاره به کیفیت شناورهای تولیدی ادامه داد: شناورهای تولیدشده از جنس کامپوزیت که مواد اولیه آن رزین پلی‌استر و الیاف شیشه بوده، تولید می‌شود و از این نظر نسبت به نمونه‌های مشابه دارای مزیت است.

وی دوام بیشتر، عمر بالا، تعمیر پذیری بهتر، ضریب استحکاک کمتر در آب را از جمله مزیت‌ها برشمرد و گفت: همچنین وزن شناورهای تولیدی یک‌سوم شناورهای فلزی است.

طراحی صفر تا ۱۰۰ شناورها در استان

آزاد مدیر داخلی کارخانه نیز بابیان اینکه در حال حاضر طراحی صفرتا ۱۰۰ از خطوط تا بدنه در این کارخانه انجام می‌شود، افزود: ازنظر طراحی تجهیزات، سازه و ساخت شناور در مجموعه به توانمندی و خودکفایی رسیده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به اینکه مراحل راه‌اندازی، تست در آب و تحویل دهی شناورها نیز توسط متخصصان مجموعه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: توانستیم باهمت محققان تولید شناورهای صیادی و تفریحی را در استان بومی‌سازی کنیم.

برای تولید شناورهای صیادی و تفریحی در صنایع بابلسر با بهره‌گیری از متخصصان داخلی از انواع موتورها شامل موتورهای ۴۸ قوه تا ۶۰۰ اسب بخار استفاده می‌شود و رسیدن به این دانش در سایه تلاش محققان کشور صورت گرفته است.

در حال حاضر شناورهایی تا ۲۳ متری و به ظرفیت ۳۵ نفرِ در مازندران تولید می‌شود که هزینه تولید این شناورها ۹۵۰ میلیون تومان بوده درحالی‌که هزینه خرید مشابه خارجی آن تا مرز 4 میلیارد تومان خواهد رسید.

به‌رغم توانمندی مازندران در تولید انواع شناورهای تفریحی و صیادی، مجموعه فعال در این حوزه با نیمی از ظرفیت مشغول فعالیت است که توسعه این توانمندی‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها نیازمند حمایت همه‌جانبه مسئولان به شمار می‌رود.

در این راستا صندوق کارآفرینی امید مازندران وارد گود شد و به گفته بهروز علیزاده رئیس این صندوق با توجه به توانمندی‌های شهرستان در حوزه گردشگری دریایی و صیادی از فعالیت‌های این بخش توسط صندوق حمایت‌شده است.

وی با اظهار اینکه این صندوق با پرداخت تسهیلات از صنایع دریایی و گردشگری دریایی حمایت کرده است، یادآور شد: یکی از متقاضیان با حمایت صندوق توانسته به کشورهای مختلف شناور صیادی نیز صادر کند.

به گزارش بازار، به‌رغم حمایت‌های قطره‌چکانی برخی مراکز و صندوق‌ها، گردشگری و صنایع دریایی در مازندران آن‌گونه که باید موردتوجه و توسعه قرار نگرفته است و توسعه این بخش می‌تواند روزنه‌ای جدید فراروی صنعت دریایی و گردشگری دریایی در مازندران باز کند.

شناسایی ۱۳۴ نقطه برای ایجاد اسکله تفریحی در مازندران لزوم توجه به صنایع دریایی و تولید شناورهای تفریحی و دریایی را در استان الزامی می‌سازد.

کد خبر: ۱۲٬۶۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha