۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
فرصت هدایت نقدینگی به بورس را غنیمت بشماریم!

فرصت هدایت نقدینگی به بورس را غنیمت بشماریم!

عباسی، تحلیلگر بازار سرمایه نوشت: نقدینگی تا پایان آبان ماه به ۴۳۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است! چیزی حدود ۱۴۴ میلیارد دلار!

محسن عباسی: نقدینگی تا پایان آبان ماه به ۴۳۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است! چیزی حدود ۱۴۴ میلیارد دلار! این پول، پرقدرت است و در شرایط فعلی  خاصیت تخریبی و تورمی برای اکثر بازارها را دارد مگر اینکه به یک مکان درستی هدایت شود.

برای پی بردن به قدرت این پول بد نیست بدانید:

با حجم معاملاتی امروز بورس (حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان)، این پول می‌تواند هزار روز معاملاتی پشت سر هم ( ۴ سال پیاپی هر روز و  بدون وقفه) بورس را مثبت کند! دقت کنید موج صعودی اخیر بورس ۶ ماه بود آن هم نه به صورت پیاپی!

با در نظر گرفتن ارزش ۸ هزار میلیارد تومانی بازار مسکن در یک دوره‌ نسبتا  متعادل معاملاتی، می‌توان حدود ۲ سال پیاپی هر روز  معاملاتی هفته  رونق معاملاتی گسترده در بازار مسکن ایجاد کرد.

و حتی اگر بخشی از آن وارد بازار ارز و طلا شود مشخص نیست چه بر سر اقتصاد کشور می‌آید!

حتی بخشی از این پول این پول برای افزایش تولید نفت و محصولات پتروشیمی و معدنی و نوسازی صنایع کشور کافی است. برای اشتغال و از بین بردن بیکاری کافی است. برای رونق بورس کافیست. چرا باید کاری کنیم که این پول ترسو باشد یا صرف خرید خانه در کشورهای بحران‌زده‌ی همسایه شود. ترسان و لرزان وارد ارز دیجیتال شود و ...

این مقایسه را از آن جهت عرض کردم که ببینیم این پول پرقدرت هم تهدید است و هم فرصت!
می‌تواند تورم افسار گسیخته ایجاد کند و هم می‌تواند با برنامه ریزی درست موتور  بازارهای مولد را روشن کند. این مهم در بستر اعتماد عمومی اتفاق می‌افتد که سنگ بنای هرگونه بازارسازی اقتصادی در کشور است. کانال و ابزاری که می‌تواند این نقدینگی را راهی تولید و توسعه کند در شرایط فعلی فقط و فقط بازار سرمایه است.

کد خبر: ۱۲۶٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha