۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
نظام مهندسی اردبیل از آیین‌نامه‌های قانونی کوتاه نمی آید| انتقاد از نماهای سلیقه‌ای توسط کارفرماها
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان:

نظام مهندسی اردبیل از آیین‌نامه‌های قانونی کوتاه نمی آید| انتقاد از نماهای سلیقه‌ای توسط کارفرماها

اردبیل - ساجد، عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان اردبیل گفت: سازمان نظام مهندسی در امر طراحی و نظارت از ضوابط و آیین‌نامه‌های قانونی کوتاه نیامده و مصمم به اجرای همه این ضوابط و آیین‌نامه‌ها است.

یوسف ساجد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در ۲۵ سال عمر نظام مهندسی ساختمان در اردبیل تلاش بر این بوده تا اهداف عالیه و ارزشمند ساخت‌وساز با الگوهای مناسب استحکام بنا، ایمنی و کم خطر بودن مورد توجه قرار گرفته و فعالیت‌ها در این زمینه سامان واقعی پیدا کند.

وی مهمترین وظیفه نظام مهندسی را طراحی و نظارت بر اجرای ساخت و سازها بر اساس مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه ۲ هزار و ۸۰۰ زلزله اعلام کرد و گفت: در این راستا ما نه تنها از وظیفه‌ای که بر عهده ما گذاشته شده، کوتاه نیامدیم بلکه سعی کردیم تا منطبق بر این مقررات ساخت و سازها به شکل درست و صحیح اتفاق بیفتد.

عمده ساخت و سازها در اردبیل با سازه بتن و آرماتور است
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان اردبیل تصریح کرد: ۱۳ هزار نفر در رشته‌های هفت گانه عضو نظام مهندسی ساختمان هستند که بر فرآیند طراحی، اجرا و نظارت تسلط کامل داشته و سعی و تلاششان بر این است تا از ظرفیت کارفرمایان، دفاتر مشاوره و فنی در جهت بهبود فرآیند تولید و به کارگیری تولید و عرضه مسکن استفاده شود.

ساجد افزود: عمده ساخت و سازها در اردبیل با سازه بتن و آرماتور بوده که در این زمینه سعی شده در مراحل مختلف جامعه مهندسان بر روند تولید نظارت کرده و آیین‌نامه‌ها را انطباق عملی دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: البته محل ساخت واحدهای مسکونی برای کاهش آسیب‌های زلزله و حوادث ناگوار از آن بسیار مهم و تأثیرگذار است که در این زمینه نیز سعی شده تا امر نظارت و ارزیابی به صورت دقیق انجام شود.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان اردبیل اضافه کرد: به دنبال وقوع زلزله در سر پل ذهاب اعمال ماده ۳۵ و کنترل‌ها برای اتصالات قطعات الحاقی مورد توجه قرار گرفت و سعی شد در سازه‌ها از دیوار مستحکم، جان پناه‌ها و قطعات الحاقی مستحکم استفاده شود.

وی در مورد نماهای مورد استفاده از سطح شهر اردبیل بیان کرد: باید بناهای مقاوم و در عین حال سبک مورد استفاده قرار گیرد تا خطر آتش‌سوزی و ریزش را به حداقل رسانده و به چسبندگی و مقاومت بالای نماهای ساختمانی کمک شود.

متأسفانه در اردبیل شاهد اجرای نماهای سلیقه‌ای کارفرمایی هستیم
ساجد ادامه داد: متأسفانه در شهر اردبیل شاهد اجرای نماهای سلیقه‌ای کارفرمایی هستیم که گاه به صورت سنگی سنگین و سه بعدی با تراشه‌های خاص مورد استفاده قرار می گیرد که بارها در کمیته سیما و منظر شهری تذکر و توصیه‌های لازم در جلوگیری از این نماها انجام شده است.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان گفت: نماها باید منطبق بر شرایط ایمنی و زیست محیطی بوده و کمیته سیما و منظر اجازه اجرای نماهای ناهمگن را ندهد تا بر اساس نقشه و تیپ ساختمان، دوام، قوام و سبک بودن آن از نماهای مناسب استفاده شود.

وی در مورد ساخت و سازهای خارج از محدوده شهر نیز افزود: بنیاد مسکن در این زمینه متولی اصلی است اما اخیرا با تفاهمنامه امضا شده بین بنیاد مسکن و نظام مهندسی نظارت‌ها از سوی مهندسان ناظر انجام می شود تا مقاومت واحدهای ساختمانی افزایش و خطرات و کم توجهی ها در این حوزه به حداقل برسد.

کد خبر: ۱۲۶٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha