۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صنعت مرغداری کوچک می شود| ادامه تخصیص ارز دولتی، تولید گندم را به چالش می کشد
در بررسی نکات مثبت و منفی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صنعت مرغداری کوچک می شود| ادامه تخصیص ارز دولتی، تولید گندم را به چالش می کشد

حذف ارز ۴۲۰۰تومانی درحالی قرار است از ماه جاری اجرایی شود که برخی معتقدند موجب افزایش شدید قیمتها و کوچک شدن واحدهای تولیدی می شود و برخی میگویند اقدام خوبی است اما به شرطی که همه بخشها آزاد سازی شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: یکی از مواردی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بسیار بحث برانگیز شده و حواشی بسیاری با خود به همراه داشته است «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی» واردات کالاهای اساسی و نهاده های تولید بخش کشاورزی بوده است. اگرچه سالهای زیادی است بحث حذف ارز دولتی مطرح است و مخالفان و موافقانی بسیاری نیز دارد اما با جدی شدن آن و اینکه گفته شده است از اواسط دی ماه جاری حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اجرایی خواهد شد، کارشناسان، تولید کنندگان و فعالان صنعت کشاورزی به طور شدیدتری نسبت به آن واکنش نشان می دهند. به طوری که ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: پیامدهای منفی این اقدام قطعات بیشتر از ثمرات آن است. از جمله اینکه با این کار قیمت تمام شده محصولات به طور وحشتناکی بالا می رود.

با حذف ارز دولتی صنعت مرغداری کوچک می شود چون هیچ مرغداری نقدینگی برای تهیه نهاده با ۵ برابر قیمت فعلی را ندارد

با حذف ارز دولتی قیمت محصول نهایی به طور وحشتناکی بالا می رود
نبی پور می گوید: وقتی قرار است قیمت ذرت و سویایی که به مرغدار داده می شود ۵ تا ۵ و نیم برابر قیمت فعلی آن شود و با توجه به اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده کالا نیز مربوط به خوراک آن است، پس خودبخود قیمت  محصول نهایی که همان «مرغ، تخم مرغ و شیر» است بالا می رود.

او می افزاید: نتیجه بالا رفتن قیمت محصول، کاهش خرید توسط مردم است و نتیجه آن هم این است که به ناچار باید قیمت ها پایین بیاید. به این ترتیب اولین ضرر کننده در این میان تولید کننده است.

او تصریح می کند: در این حالت تولید کننده و به طور کل صنعت مرغداری کوچک می شود چون هیچ مرغداری چنین نقدینگی ندارد که نهاده با ۵ برابر قیمت های فعلی تهیه کند. لذا مجبور است کار خود را محدود و کوچک کند.

با حذف یکباره ارز دولتی همه چیز از هم پاشیده می شود پس باید به مرور حذف شود تا تولیدکننده نقدینگی خود را با تغییرات تطبیق دهد

حذف ارز دولتی باید به تدریج صورت بگیرد تا تولید کننده نقدینگی خود را با تغییرات تطبیق دهد
این مقام مسئول معتقد است: حذف ارز دولتی باید به مرور انجام می شد تا تولید  کننده و مصرف کننده هر دو به مرور به این وضعیت عادت کنند؛ به این معنا که دولت می توانست اعلام کند به عنوان مثال قیمت ذرت را طی سه ماه به تدریج و پله ای تغییر خواهد داد تا مرغدار فرصت داشته باشد نقدینگی خود را با تغییرات تطبیق دهد.

با حذف یکباره ارز دولتی، همه چیز از هم پاشیده می شود
نبی پور خاطر نشان می کند: امروز واحد تولیدی که ۲ میلیارد تومان هزینه دارد به یکباره نمی تواند آن را به ۱۱ میلیارد تومان افزایش دهد تا تولید اش کاهش پیدا نکند و به همان حجم سابق تولید داشته باشد. از سوی دیگر اگر این تغییرات به مرور اعمال شود بازار نیز به آن عادت می کند و خود را با تغییراتی که حاصل می شود سازگار می سازد.

او ادامه می دهد: امروز قیمت تخم مرغ به ازای هر کیلوگرم ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت گذاری شده که با حذف ارز به ۴۰ هزار تومان می رسد و قطعا چون مردم توان خرید ندارند تولید کننده باید به قیمت ارزانتر محصول خود را بفروشد؛ این به معنای ضرر تولید کننده و تعطیلی واحدهای تولیدی در میان مدت است.

نبی پور در پایان می گوید: باز هم تاکید می کنم که با حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی همه چیز از هم پاشیده می شود.

در مورد محصول گندم قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی را تخصیص بدهند و تحلیل ما این است که تولید گندم در کشور دچار چالش می شود

ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید گندم کشور را دچار چالش می کند
علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور نیز جزو افرادی است که اگرچه موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است اما معتقد است این کار باید برای تمام بخش ها اعمال شود چون اگر تنها برای برخی بخش ها عملی گردد باز هم روزنه ای برای ادامه یافتن رانت فعلی باقی می ماند.

ایمانی به بازار می گوید: در این که ارز ۴۲۰۰ تومانی مفسده زا و همراه با رانت است شکی نیست و بارها مسئولان به آن اذعان داشته اند اما حذف آن شرط و شروطی دارد.

او می گوید: اگرچه قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های دامی برداشته شود اما در مورد محصول گندم قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی را تخصیص بدهند و تحلیل ما این است که تولید گندم در کشور دچار چالش می شود.

ایمانی خاطر نشان می کند: اگر فرض بر این باشد که کلا همه چیز آزاد شود و روی قیمتها تحلیل صورت بگیرد اقدام خوبی است. اما الان شاهد هستیم در مورد محصول گندم به صنف و صنعت، تولیدکنندگان نشاسته، تولید کنندگان بیسکوییت و غیره اعلام شده باید گندم را به نرخ تمام شده خریداری کنند و از آن طرف به نانوا گندم با ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه می شود.

وقتی دولت گندم را به قیمت ۶۶۵ تومان به ازای هر کیلوگرم به نانوایی ها می دهد برای نانوا فروش آرد در بازار آزاد به صرفه تر از تبدیل آن به نان است

با حذف ناقص ارز ۴۲۰۰ تومان، آرد یارانه ای نان سر از صنف و صنعت در می آورد
او ادامه می دهد: در این میان چه تعهدی وجود دارد که گندم وارد صنف و صنعت نشود؟ پس این خود مفسده ایجاد می کند. بنابراین حرف ما این است که اگر قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود به طور کامل و برای همه بخش ها حذف شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور همچین می گوید: دولت اگر تولید داخلی را می خواهد باید به اصطلاح حساب و  کتاب کند و ببیند هزینه های تولید با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چقدر می شود و سپس بر اساس آن قیمت گذاری کند تا به این ترتیب جلوی این رانت گرفته شود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها در شرایطی اقدام خوبی است که برای تمام بخش ها اعمال شود
او با اشاره به اینکه الان دولت گندم را با نرخ کیلویی ۶۶۵ تومان به واحدهای نانوایی می دهد، می افزاید: در چنین شرایطی برای نانوا اقتصادی تر است که این آرد را در بازار آزاد بفروشد و تبدیل به نان نکند.

ایمانی تصریح می کند: به همین دلیل ما تاکید داریم اگر قرار است آزاد سازی صورت بگیرد برای همه بخش ها انجام دهند و از آن طرف یارانه آن را به مردم بدهند.

او با تاکید بر اینکه اگر یارانه نان را مستقیما به مصرف کنندگان بدهند فرایند تولید نان از مزرعه تا سفره مردم اصلاح می شود، می گوید: اما اگر به این بخش کماکان ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق بگیرد عملا یک جا را باز گذاشته اند که باز هم از این روزنه رانت ایجاد می شود و یارانه عملا به بیراهه می رود.

کد خبر: ۱۲۶٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha