۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری ۳۵ تن است
رئیس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری:

فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری ۳۵ تن است

شهرکرد- رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: فرسایش خاک در استان از ۱۸ تا ۳۵ تن در سال است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، عطاالله ابراهیمی گفت: استفاده بهینه از منابع طبیعی براساس آمایش سرزمین یک گام اثرگذار در جلوگیری از فرسایش و شور شدن خاک و هدر رفت آب است.

 ابراهیمی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل دخالت انسان در طبیعت و بی‌توجهی به اصول اکولوژیک و اکوسیستمی باعث خشک شدن چشمه‌ها، تشدید فرسایش خاک و بروز سیلاب و یا خشکسالی شده است.

 وی با اشاره به اینکه مساحت استان یک درصد کل کشور را شامل می‌شود، گفت: بحرانهای آبی، فرسایش خاک و خشکسالی‌های چند سال گذشته به دلیل استفاده نادرست از منابع آب، خاک به وقوع پیوسته است.

 به گفته وی،هم‌اکنون بیشتر مراتع استان جز مراتع متوسط و ضعیف قرار گرفته است و تاج پوشش جنگل‌ها در کمترین حد قرار دارد که همه این‌ها اثرات منفی در ذخیره آب و نفوذ منابع آبی دارد.

 ابراهیمی افزود: استفاده و برداشت بیش از حد از منابع آبی و آبخوان های یک تهدید برای استان است که حفر چهار هزار حلقه چاه در دشت‌های استان و برداشت بیش از حد آب از آبخوان‌های استان نمونه نادرست از استفاده از منابع آبی برهم‌زدن اصول اکولوژیکی است.

 وی به بالابردن بهره‌وری منابع آب به عنوان یک راهکار برای جلوگیری از فرسایش خاک اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون فرسایش خاک در استان از ۱۸ تا ۳۵ تن در سال است که این میزان فرسایش نشان‌دهنده استفاده نادرست از طبیعت است.

 وی به فرسایش بالای ۳۵ تن خاک در منطقه حفاظت شده سبزکوه اشاره کرد و افزود: بهره‌برداری بیش از حد از پوشش گیاهی و چرای دام پیش از موعد از مهمترین دلایل تخریب پوشش گیاهی این منطقه و افزایش فرسایش خاک است.

کد خبر: ۱۲۶٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha