۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
آیا انرژی سبز می تواند جایگزین سوخت های فسیلی شود؟
بازار گزارش می دهد؛

آیا انرژی سبز می تواند جایگزین سوخت های فسیلی شود؟

انرژی سبز این ظرفیت را دارد که در آینده جایگزین سوخت های فسیلی شود.

بازار؛ گروه بین الملل: انرژی سبز نوعی انرژی است که از منابع طبیعی مانند نور خورشید، باد یا آب تولید می شود. این نوع انرژی اغلب از منابع انرژی تجدید پذیر به دست می آید، اگرچه تفاوت هایی بین انرژی های تجدیدپذیر و سبز وجود دارد نکته کلیدی این منابع انرژی این است که از طریق عواملی مانند انتشار گازهای گلخانه ای در جو به محیط زیست آسیب نمی رسانند.

امروزه استفاده از انرژی سبز در سراسر جهان رواج دارد، از تولید انرژی گرفته تا گرمایش حرارتی ساختمان‌ها، استفاده در بزرگراه ها و سیستم حمل‌ونقل. بسیاری از صنایع در حال بررسی راه حل های سبز هستند و در اینجا چند نمونه آورده می شود:

۱. گرمایش و سرمایش در ساختمان ها
راه حل های انرژی سبز برای تامین انرژی ساختمان های مختلف از بلوک های اداری بزرگ گرفته تا خانه های مردم استفاده می شود. این موارد شامل آبگرمکن های خورشیدی، دیگ های بخار با سوخت زیست توده و گرمای مستقیم زمین  و همچنین سیستم های خنک کننده با انرژی های تجدید پذیر است.

۲. فرآیندهای صنعتی
گرمای تجدیدپذیر برای فرآیندهای صنعتی را می توان با استفاده از زیست توده یا برق تجدید پذیر ایجاد کرد. هیدروژن در حال حاضر تامین کننده بزرگ انرژی های تجدیدپذیر برای صنایع سیمان، آهن، فولاد و صنایع شیمیایی است.

۳. حمل و نقل
استفاده از سوخت های زیستی پایدار و برق تجدیدپذیر برای حمل و نقل در بخش های مختلف صنعت در حال افزایش است. خودروسازی نمونه‌ بارز پیشرفت‌های برق‌رسانی برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی است، اما هوافضا و ساخت‌وساز از دیگر حوزه‌هایی هستند که به طور فعال در حال بررسی برق‌رسانی هستند.

آیا انرژی سبز می تواند جایگزین سوخت های فسیلی شود؟
انرژی سبز این ظرفیت را دارد که در آینده جایگزین سوخت های فسیلی شود، با این حال ممکن است برای دستیابی به این هدف نیاز به تولید متنوعی از وسایل مختلف داشته باشیم. برای مثال، گرمای زمین به‌ویژه در مکان‌هایی مؤثر است که استفاده از این منبع آسان است، در حالی که انرژی باد یا انرژی خورشیدی ممکن است برای مکان‌های جغرافیایی دیگر مناسب‌تر باشند.

با این حال، با گرد هم آوردن چندین منبع انرژی سبز برای رفع نیازهای ما و با پیشرفت هایی که در زمینه تولید و توسعه این منابع در حال انجام است، دلایل زیادی برای این باور وجود دارد که سوخت های فسیلی می توانند به تدریج حذف شوند.

ما هنوز چند سال با این اتفاق فاصله داریم، اما واقعیت این است که این امر برای کاهش تغییرات آب و هوا، بهبود محیط زیست و حرکت به سوی آینده ای پایدارتر ضروری است.

آیا استفاده از انرژی سبز از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است؟
درک قابلیت اقتصادی انرژی سبز مستلزم مقایسه با سوخت های فسیلی است. واقعیت این است که با پایان یافتن منابع فسیلی که به راحتی قابل دسترسی هستند، هزینه این نوع انرژی تنها با کمبود آنها افزایش می یابد.

همزمان با گران شدن سوخت های فسیلی، هزینه منابع انرژی سبزتر نیز کاهش می یابد. عوامل دیگری نیز به نفع انرژی سبز کار می کنند، مانند توانایی تولید راه حل های انرژی محلی نسبتاً ارزان، مانند مزارع خورشیدی. علاقه، سرمایه گذاری و توسعه راه حل های انرژی سبز هزینه ها را کاهش می دهد زیرا ما به افزایش دانش خود ادامه می دهیم و می توانیم پیشرفت های گذشته را توسعه دهیم. در نتیجه، انرژی سبز نه تنها می تواند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد، بلکه به گزینه ارجح تبدیل می شود.

کدام نوع انرژی کارآمدتر است؟
بهره وری در انرژی سبز به موقعیت مکانی بستگی دارد، زیرا اگر شرایط مناسبی مانند نور مکرر و شدید خورشید را داشته باشید، ایجاد یک راه حل انرژی سریع و کارآمد آسان است.

با این حال، برای مقایسه واقعی انواع مختلف انرژی لازم است چرخه زندگی کامل یک منبع انرژی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. این چرخه شامل ارزیابی انرژی مورد استفاده برای ایجاد منبع انرژی سبز، بررسی میزان تبدیل انرژی به برق و هرگونه پاکسازی محیطی است که برای ایجاد راه حل انرژی مورد نیاز است.

در حال حاضر، مزارع بادی به عنوان کارآمدترین منبع انرژی سبز در نظر گرفته می شوند، زیرا نیاز به پالایش و پردازش کمتری نسبت به تولید، به عنوان مثال، پنل های خورشیدی دارند. پیشرفت در فناوری و آزمایش کامپوزیت ها به بهبود طول عمر و در نتیجه LEC توربین های بادی کمک کرده است. با این حال، همین موضوع را می‌توان در مورد پنل‌های خورشیدی نیز گفت، که در حال توسعه هستند.

راه‌حل‌های انرژی سبز همچنین این مزیت را دارند که پس از ساخته شدن نیازی به صرف انرژی اضافی ندارند، زیرا تمایل دارند از یک منبع انرژی تجدیدپذیر آسان مانند باد استفاده کنند. در واقع، بازده کل انرژی قابل استفاده برای زغال سنگ تنها ۲۹ درصد از ارزش انرژی اولیه آن است، در حالی که نیروی باد ۱۱۶۴ درصد بازده انرژی اولیه خود را ارائه می دهد.

انرژی سبز چگونه می تواند به محیط زیست کمک کند؟
انرژی سبز مزایای واقعی را برای محیط زیست فراهم می کند زیرا انرژی از منابع طبیعی مانند نور خورشید، باد و آب تامین می شود. این منابع انرژی که دائماً در حال شارژ هستند، دقیقاً مخالف سوخت های فسیلی ناپایدار و متصاعد کننده کربن هستند که بیش از یک قرن است که به ما انرژی می دهند.

ایجاد انرژی با ردپای کربن صفر گامی بزرگ به سوی آینده ای دوستدار محیط زیست است. اگر بتوانیم از آن برای تامین نیازهای برق، صنعت و حمل و نقل خود استفاده کنیم، می توانیم تاثیر خود را بر محیط زیست تا حد زیادی کاهش دهیم.

تفاوت انرژی سبز انرژی پاک و انرژی های تجدیدپذیر چیست؟
بین انرژی سبز، پاک و تجدیدپذیر تفاوت وجود دارد. این مهم توسط افرادی که این اصطلاحات را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند کمی اشتباه گرفته می‌شود. باید گفت یک منبع انرژی می‌تواند همه این موارد را به طور همزمان داشته باشد، یا یک مورد را داشته بقیه موارد را نداشته باشد برای مثال ممکن است تجدیدپذیر باشد اما سبز یا تمیز نباشد (مانند برخی از اشکال انرژی زیست توده).

انرژی سبز آن چیزی است که از منابع طبیعی مانند خورشید به دست می آید. انرژی های پاک آن دسته از انرژی هایی هستند که آلاینده ها را در هوا آزاد نمی کنند و انرژی های تجدیدپذیر از منابعی به دست می آید که دائماً در حال تکمیل شدن هستند، مانند نیروگاه آبی، نیروی باد یا انرژی خورشیدی.

انرژی‌های تجدیدپذیر اغلب به‌عنوان انرژی سبز در نظر گرفته می‌شوند، اما هنوز بحث‌هایی پیرامون این موضوع وجود دارد. به عنوان مثال، آیا سد برق آبی که ممکن است مسیرهای آبی را منحرف کند و بر محیط زیست محلی تأثیر بگذارد، واقعاً می‌تواند «سبز» نامیده شود؟

با این حال، منبعی مانند نیروی باد تجدید پذیر، سبز و پاک است – زیرا از منبعی سازگار با محیط زیست، خود پرکننده و غیرآلاینده می آید.

به نظر می رسد انرژی سبز بخشی از آینده جهان باشد و جایگزینی پاک تر برای بسیاری از منابع انرژی امروزی ارائه دهد. این منابع انرژی که به راحتی دوباره پر می شوند، نه تنها برای محیط زیست خوب هستند، بلکه منجر به ایجاد شغل می شوند و به نظر می رسد با ادامه پیشرفت ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه شوند.

واقعیت این است که سوخت های فسیلی باید به گذشته تبدیل شوند زیرا راه حل پایداری برای نیازهای انرژی ما ارائه نمی دهند. با توسعه انواع راه حل های انرژی سبز، می توانیم آینده ای کاملاً پایدار برای تامین انرژی خود ایجاد کنیم، بدون اینکه به جهانی که همه در آن زندگی می کنیم آسیبی وارد شود.

کد خبر: ۱۲۶٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha