۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
ظرفیت‌های مرزی اردبیل مغفول مانده است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

ظرفیت‌های مرزی اردبیل مغفول مانده است

اردبیل- دشتی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ظرفیت مرزی اردبیل مغفول مانده است، گفت: وجود مرز مشترک با کشورهای همسایه، فرصتی استثنائی است تا بتوان با تعامل سازنده، رونق اقتصادی را در سطح منطقه رقم زد.

علی دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اشاره به مرز مشترک استان اردبیل با کشور آذربایجان اظهار کرد: مناطق مرزی در کنار تهدیدهای احتمالی در حوزه مختلف فرهنگی، اجتماعی و...، یک فرصت ویژه و فوق العاده نیز به حساب می آید که برای استفاده از این مزیت باید برنامه ریزی مناسبی داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سالهای گذشته ظرفیت مرزی اردبیل مغفول مانده است گفت: وجود مرزهای مشترک با کشورهای همسایه، فرصتی استثنائی است تا بتوان با تعامل سازنده، ارزآوری و در نهایت رونق اقتصادی را در سطح منطقه رقم زد.

کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به ظرفیت های شهرهای مرزی اظهار کرد: متاسفانه در مناطق مرزی سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام نشده است و عملا این شهرها از سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی کم‌بهره بوده اند.

دشتی وجود گمرک بیله سوار در استان اردبیل را ظرفیت ویژه عنوان کرد و افزود: متاسفانه در سایه بی‌برنامه‌گی، هنوز نتوانسته ایم از این پتانسیل بهره کافی را ببریم.

وی به بیکاری جوانان در استان اردبیل بویژه در شهرهای مرزی استان اشاره کرد و گفت: نگاه به مقوله مرزنشینی، نگاه اقتصادی نیست و این مسئله باعث شده که اکثر شهرهای مرزی کشور، سایه سنگین محرومیت را بالای سر خود ببینند.

کارشناس اقتصادی اظهار کرد: زیرساخت های تولید و اشتغال باید در مناطق مرزی فراهم شود و در این راستا دولت و مجلس باید قوانینی وضع کنند تا نگاه اقتصادی در این مناطق تقویت شود.

دشتی با اشاره به تردد هزاران مسافر در گمرک بیله سوار اظهار کرد: نبود زیرساخت های رفاهی_خدماتی، کمبود امکانات و بسیاری از موارد دیگر، باعث شده تا بجای بهره برداری از این ظرفیت، منفعلانه عمل کنیم.

وی بر ضرورت توسعه بازارچه مرزی اشاره کرد و افزود: شهرهای مرزی در تمام دنیا به عنوان مزیتی برتر، بستری برای توسعه معرفی می شود، اما این مزیت، حداقل در استان اردبیل، نتیجه معکوس داشته است.

کارشناس حوزه اقتصادی تاکید کرد: ضرورت دارد با توسعه زیرساخت ها در شهرهای مرزی، در معرفی و صادرات محصولات تولیدی اهتمام جدی داشته باشیم.

کد خبر: ۱۲۶٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha