۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
اتهام ندانم کاری انجمن واردکنندگان برنج به مدیر بازرگانی دولتی
ارز نداده ۵۸۰ هزار تن برنج وارد شده به گمرکات را چرا حساب می کنید؟  

اتهام ندانم کاری انجمن واردکنندگان برنج به مدیر بازرگانی دولتی

انجمن وارد کنندگان برنج در بیانیه ای به اظهارات مدیر عامل بازرگانی دولتی ایران واکنش نشان داد و نوشت: ارز نداده ۵۸۰ هزار تن برنج وارد شده به گمرکات را چرا حساب می کنید؟  

خبرگزاری بازار-  انجمن وارد کنندگان  برنج در بیانیه ای  به اظهارات مدیر عامل بازرگانی دولتی ایران واکنش نشان داد و این اظهارات را عاملی برای تشویش اذهان عمومی و از سر بی اطلاعی دانست.

 در این بیانیه که بر روی خروجی سایت انجمن واردکنندگان برنج ایران بارگذاری شده، آمده است:

 با تقدیر از زحمات تمامی مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی که در دوران شیوع ویروس کرونا، دست از خدمت برنداشته و مشغول انجام وظیفه هستند و ضمن قدردانی از جناب آقای یزدان سیف مدیرعامل محترم شرکت بازرگانی دولتی ایران جهت اطلاع‌رسانی پیرامون وضعیت ذخایر غذایی کشور، در خصوص سخنان ایشان در مورد واردات برنج و به منظور تنویر افکارعمومی، ارائه توضیحاتی را لازم می‌داند.

ایشان در گفتگویی رسانه‌ای از تأمین ارز مورد نیاز برای واردات برنج خبر داده و اعلام کرده‌است؛ در ۳ ماه گذشته ۶۱۰ هزار تن برنج وارد کشور شده‌است که باتوجه به نیاز کشور به یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن برنج، حدود یک سوم نیاز کشور به برنج طی ۳ ماه وارد شده‌است.

ابتدا لازم است در خصوص حضور و عملکرد انجمن واردکنندگان برنج ایران توضح مختصری ارائه شود، مبنی بر اینکه طی ۷ سال فعالیت، این انجمن کارنامه قابل قبولی در مدیریت واردات برنج کشور داشته‌است، عدم افزایش قیمت این محصول به‌رغم وجود تورم و افزایش بهای قریب به اکثریت محصولات، این ادعا را اثبات می‌کند.

 بی اطلاعی مدیر کل

متأسفانه اظهارات مدیرعامل محترم شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص تأمین ارز مورد نیاز برای واردات برنج، نشان دهنده عدم اطلاع ایشان از تلاش‌های دیگر مدیران بخش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در رأس ایشان جناب آقای دکترحسین مدرس خیابانی قائم مقام محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی مبنی بر مذاکره با بانک مرکزی جهت تأمین ارز مورد نیاز واردات برنج است.

همچنین در خصوص تغییر قیمت‌ها نیز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان یکی دیگر از مجموعه‌های این وزارتخانه مرجع قابل استنادی برای ایشان است تا از تغییر قیمت‌ برنج‌های وارداتی اطلاع لازم را کسب کنند.

تشویش اذهان عمومی

از مدیری در این سطح بعید است که پیش از حضور در نشستی رسانه‌ای از وضعیت تجارت و بازار دومین محصول غذایی اساسی و پرمصرف کشور اطلاعات لازم را کسب نکرده و با ارائه اطلاعات غیرواقعی اذهان عمومی را نسبت به مدیران دولتی بدگمان نماید.

در خصوص واردات ۶۱۰ هزارتن برنج طی سه ماه گذشته نیز ضمن تأیید عدد مطرح شده از ایشان لازم به ارائه این توضیح است که همانگونه که در گزارش‌های ارائه شده به مدیران اقتصادی ارشد دولت اشاره شده و همچنین طی دو ماه گذشته در مصاحبه‌های جناب آقای مهندس مسیح کشاورز دبیرانجمن واردکنندگان برنج ایران به کرات بیان شده، از زمان پایان دوره ممنوعیت یعنی ابتدای آذرماه ۵۸۰ هزارتن برنج وارد گمرکات کشور شده‌است که متأسفانه تا کنون ارز مورد نیاز برای ترخیص این میزان برنج اختصاص نیافته‌است.

لازم به توضیح است؛ در دی‌ و بهمن ماه گذشته گروهی از واردکنندگان با هدف همراهی با دولت، حمایت از مصرف‌کنندگان عزیز و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار، حدود ۲۰۰ هزار تن از برنج واردشده را بدون دریافت ارز و با اعتبار خود و به صورت درصدی وارد بازار کرده‌اند که همچنان ارز دریافت نکرده‌اند.

مضاف بر اینکه در حال حاضر نیز قریب به ۲۸۰ هزار تن از برنج‌های رسوبی ماه‌های قبل و همچنین ۱۰۰ هزار تن برنج پاکستانی وارد شده به گمرکات کد تخصیص ارز و به تبع آن ارز دریافت نکرده‌اند و در صورت عدم تخصیص ارز و ترخیص آنها از گمرکات کشور، کاهش عرضه و افزایش قیمت در بازار دور از انتظار نیست.

از جناب آقای یزدان سیف مدیرعامل محترم شرکت بازرگانی دولتی درخواست می‌کنیم، با استناد به واقعیت‌های حاکم بر تجارت و بازار برنج کشور و با استعلام از دیگر مجموعه‌های محترم و تلاشگر وزارت صنعت، معدن و تجارت سخنان خود را اصلاح کرده تا در مسیر تأمین ارز مورد نیاز واردات برنج به عنوان تأمین دومین محصول غذایی پرمصرف کشور یاری رسان سربازان تجارت خارجی کشور باشند و شرایط را برای دسترسی عموم مردم کشور بالاخص اقشار کم‌برخودار به برنج کیفی با قیمت مناسب بالاخص در ایام ماه مبارک رمضان فراهم نمایند.

کد خبر: ۱۲٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha