۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
تغییر قانون توقف نمادها؛ حرکت در مسیر اصلاحات بنیادی بازار سرمایه
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران مطرح کرد

تغییر قانون توقف نمادها؛ حرکت در مسیر اصلاحات بنیادی بازار سرمایه

هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پی سیاست‌های اصلاحی خود پیرامون اصلاح قوانین و دستورالعمل‌های بازار سرمایه، برگزاری کنفرانس را جایگزین توقف‌های مکرر نمادهای بورسی و فرابورسی کرد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پی سیاست‌های اصلاحی خود پیرامون اصلاح قوانین و دستورالعمل‌های بازار سرمایه، برگزاری کنفرانس را جایگزین توقف‌های مکرر نمادهای بورسی و فرابورسی کرد.

براین اساس، پس از مصوبات روزهای گذشته مبنی بر لغو اخذ تعهدنامه و بازگشایی خودکار کدهایی که دسترسی آنلاین آن‌ها محدود شده بود، هیأت مدیره جدید سازمان بورس در مصوبه‌ای جدید توقف نمادهای بازار سرمایه پس از نوسان ۲۰ درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف به علت نوسان منفی ۵۰ درصدی که پیش از این سبب توقف مکرر نمادهای بورسی و فرابورسی پس از رشد یا افت قیمتی می‌شد را به طور کامل لغو کرد و صرفاً توقف و برگزاری کنفرانس پس از رشد ۵۰ درصدی و افت ۳۰ درصدی اعمال خواهد شد.

کاهش محدودیت‌های معاملاتی از مسیر تغییر قانون توقف نمادها
در همین راستا، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، بازنگری در مصوبات، دستورالعمل‌ها و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار را اتفاقی مهم در راستای کارآمدی بیشتر بازار برشمرد و اظهار کرد: با توسعه سیستم‌ها و تغییر شرایط بازار، بازنگری قوانین بیش‌ از پیش ضرورت یافته است و گامی در مسیر نقدشوندگی بیشتر در بازار تلقی می‌شود.

سعید اسلامی بیدگلی ادامه داد: مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با تغییر قانون توقف نمادها پس از نوسان ۲۰ درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف به علت نوسان منفی ۵۰ درصدی، نفش مهمی در عمق‌بخشی به معاملات دارد. زیرا این مصوبه، نواقص و محدودیت‌هایی که پیشتر بوده را مرتفع کرده و محدودیت‌های معاملاتی را کاهش داده است.

او این اقدام را گام موثری در راستای اصلاحات بنیادی‌تر همچون مرتفع شدن دامنه نوسان برشمرد و تصریح کرد: کاهش محدودیت‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران هم‌زمان با خارج شدن نظارت‌ها از حالت سلیقه‌ای به ایجاد نظارت‌های اتوماتیک که در موارد محدودی وابسته به نظر فرد یا کمیته‌ای خاص باشد می‌انجامد. این موضوع، به مشخص شدن تکلیف سرمایه‌گذاران و تعیین حدومرزهای معاملاتی آنها کمک شایانی می‌کند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با مدنظر قرار دادن برگزاری کنفرانس برای نمادهایی که با رشد ۵۰ درصدی و افت ۳۰ درصدی مواجه می شوند، اذعان کرد: اطلاعات یکی از منابع با ارزش و اصلی در بازار سرمایه است که بر روند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران تأثیرگذار است. برگزاری کنفرانس به شفاف شدن اطلاعات و رفع ابهام از عملکرد شرکت می‌انجامد.

اسلامی بیدگلی بازنگری در مصوبات را بیانگر عزم راسخ سازمان بورس و اوراق بهادار به‌منظور ارتقا کارامدی بازار سرمایه خواند و خاطرنشان کرد: مصوباتی از این دست، زمینه را برای اصلاحات بنیادی‌تر در سایر بخش‌ها نظیر دامنه نوسان و هوشمندکردن نظارت هموار می‌کند.

کد خبر: ۱۲۵٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha