۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
 پای صنوف دیگر در کفش عینک فروشان| قیمت های نجومی و سقوط قدرت خرید کرمانی ها
در گفتگو با بازار بررسی شد؛

پای صنوف دیگر در کفش عینک فروشان| قیمت های نجومی و سقوط قدرت خرید کرمانی ها

کرمان- کرونا و تحریم های اقتصادی بر شغل عینک فروشی هم تاثیر منفی گذاشته است و گران شدن هر روز عینک، قدرت خرید مردم و سود فروشندگان عینک را کاهش داده است.

بازار؛ گروه استان ها: «چشم» یکی از مهم ترین اعضای بدن است و قطعا برای همه مردم داشتن نعمت بینایی اهمیت بسیار زیادی دارد. از سویی این عضو یکی از حساس ترین اعضای بدن نیز محسوب می شود و چشم افراد به علت های مختلف از جمله بالا رفتن سن، کار زیاد با رایانه و بسیاری موارد دیگر دچار مشکلاتی می شود و اگر درمان های لازم انجام نشود قطعا مشکلات حادی پیش روی فرد خواهد بود.

از سویی تمامی افراد برای مراقبت از چشم هایشان نیازمند استفاده از عینک آفتابی هستند و عینک سازی ها و عینک فروشان در این زمینه متناسب با چشم هر فرد گزینه هایی را پیش روی آنها می گذارند هم اکنون به دلیل بحران اقتصادی که در کشور حاکم است بسیاری از مردم توان خرید عینک با کیفیت را ندارند از سویی اهالی صنف عینک فروشان نیز از جهات مختلف مشکلات زیادی را بر دوش می کشند.

این روزها شاهد آن هستیم که مطب های چشم پزشکی و حتی داروخانه ها و... اقدام به فروش عینک کرده اند. مساله ای که در این بحران اقتصادی ضربه بدی به فروشگاه های مجاز عینک فروشی را زده است. این موضوع البته تازگی ندارد ولی در بحران بد اقتصادی حاکم بر کشور این حس را به عینک فروشان می دهد که حقشان ضایع شده است.

با وجود این ها، شاید از پزشکان متخصص چشم دیگر انتظار این کار نرود اما گویا این افراد نسبت به این مساله بی تفاوت هستند. این در حالی است که مطب هایی که اقدام به فروش عینک می کنند اکثرشان پروانه کسب صنفی هم در این زمینه ندارند تا معرف آنها در سازمان امور مالیاتی باشد.

اما تمام این اتفاقات در حالی افتاده که فروشندگان مجاز عینک در استان کرمان علاوه بر پرداخت مالیات باید هزینه های دیگری را از جمله عوارض صنفی و ...نیز متحمل شوند.

در همه جای دنیا چشم پزشکان، بینایی سنجان و عینک سازان در کنار هم فعالیت دارند و می شود گفت مکمل هم هستند اما مشکل جایی شروع می شود که این سه گروه بخواهند در کار دیگری دخالت کرده و حقوق او را نادیده بگیرند

مسئولان فکری برای مشکلات عینک سازان نمی کنند
فرداد پورمحمدی از عینک فروشان کرمان در این خصوص به بازار گفت: در همه جای دنیا چشم پزشکان، بینایی سنجان و عینک سازان در کنار هم فعالیت دارند و می شود گفت مکمل هم هستند اما مشکل جایی شروع می شود که این سه گروه بخواهند در کار دیگری دخالت کرده و حقوق او را نادیده بگیرند.

وی ادامه داد: اگر به فروش عینک توسط بازارچه ها، بازار، داروخانه ها و... هم نخواهم اشاره کنم باید بگوییم شرایط جالبی نیست.

وی ادامه داد: این مساله در کنار نوسانات ارزی باعث ایجاد مشکلات زیادی برای فروشندگان و مصرف کنندگان عینک شده است. این شغلی است که با سلامت افراد سر و کار دارد و افزایش قیمت در آن باعث نگرانی است.

پورمحمدی در ادامه با اشاره به اینکه این شغل نیاز به اطلاعات بسیار زیاد مخصوصا در بحث طبی دارد، گفت: با این حال شغل سختی نیست و بسیار هم شیرین است چون تو با این شغل دردی از جامعه را کم می کنی. علم این شغل پیچیده است مخصوصا در بحث طبی انتهایی ندارد.

وی یادآور شد: از آنجا که شغلی تمیز و با پرستیژ محسوب می شود و به نوعی با مد و فشن نیز سر و کار دارد و از سویی کالای پزشکی هم محسوب می شود مسئولان تصور می کنند ما روی گنج نشسته ایم و شاید برای همین در راستای رفع مشکلات این صنف گامی برنمی دارند و هر روز هم دست شان به شکلی به جیب ما می رود.

پورمحمدی اضافه کرد: تورم، کرونا، مسئولان زحمت کش در جای جای اتاق اصناف، بانک، تعزیرات و مالیات و… هر کدام به نوعی سنگی جلوی پای ما انداخته اند.

وی در خصوص تاثیر دست فروشان بر فروش فروشگاه ها تاکید کرد: خدا به کسب و کار هر کسی که نمی خواهد مال حرام بخورد رونق بدهد، فردی که دست فروش است قطعا نتوانسته فروشگاه خود را راه بیندازد و گرنه کسی دوست ندارد در سرما و گرما گوشه خیابان بایستد و با مامورهای شهرداری برای یک لقمه نان گلاویز باشد.

من که تاثیر دست فروشان را بر روی کسب و کارم احساس نمی کنم چون که خدای آنها خدای من هم هست اما گله از فروشگاه ها و داروخانه های و مطب هایی است که اقدام به فروش عینک می کنند

پورمحمدی گفت: من که تاثیر دست فروشان را بر روی کسب و کارم احساس نمی کنم چون که خدای آنها خدای من هم هست اما گله از فروشگاه ها و داروخانه های و مطب هایی است که اقدام به فروش عینک می کنند.

وی افزود: من سعی کردم پرستیژ کارم را با داد اطلاعات کافی و مفید و بها و ارزش دادن به مشتری ها از بقیه متمایز کنم پس درگیر دستفروش ها نیستم.

قیمت های نجومی عینیک و کاهش قدرت خرید مردم
وی تاکید کرد: کسانی را می شناسم که نمره چشم بسیار بالایی دارند و توان مالی بسیار کم. چون عدسی این شخص سفارشی می شود باید حداقل بابت کمترین قیمت عدسی ۵ میلیون هزینه کند، دیگر فریم عینکش بماند! می شود گفت؛ تنها مشکلی که من را اذیت می کند این است که قدرت خرید مردم به شدت کم شده است. یعنی در کمترین حالت یه خانواده ۴ نفره عینکی با یه نمره کاملا معمولی (نه نمره بالا که قیمت هایش نجومی است) اگر بخواهند ۴ عدد عینک طبی معمولی که از دید من بی کیفیت ترین عینک و عدسی ها حساب می شوند را بخرند باید نفری ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنند و عینکی را بخرند که اگر شانس بیارورند سال دیگر قطعا باید تعویض شود!

پورمحمدی اضافه کرد: این یعنی جمعا ۲ میلیون برای یک کارگر که رقم کمی بین این همه مخارج زندگی نیست.

وی تاکید کرد: من خودم طرفدار تولید داخل هستم و حمایت خودم را همه جوره نشان داده ام.

تولیدکنندگان ایرانی نتوانسته اند با چینی ها و اروپایی ها رقابت کنند
پورمحمدی با بیان این مطلب تصریح کرد: ما در ایران هم تولید عدسی های پیشرفته مثل شرکت عادل لنز خاورمیانه داریم و در زمینه تولید عینک هم شرکت هایی هستند که در همین ایران خودمان تولید عینک دارند.

من نمی خواهم قضاوتی در مورد کیفیت بکنم اما هیچکدام از این شرکت ها نتوانسته اند با قیمت بازار چین و بعضا کارهای اروپایی رقابت کنند دیگر کیفیت که بماند؛ اما بیاییم صادق باشیم کلا ما از درون مشکل داریم

این فعال صنف عینک سازان کرمان در خصوص کیفیت عینک های داخلی گفت: من نمی خواهم قضاوتی در مورد کیفیت بکنم اما هیچکدام از این شرکت ها نتوانسته اند با قیمت بازار چین و بعضا کارهای اروپایی رقابت کنند دیگر کیفیت که بماند؛ اما بیاییم صادق باشیم کلا ما از درون مشکل داریم.

وی در خصوص تاثیرات کرونا بر شغل عینک فروشی اظهار داشت: کرونا مخرب بود و در عین حال سازنده! برای من این جالب بود که کلی کسب و کارهای قدیمی را نابود کرد و برای من خیلی سخت بود در این دریای پر تلاطم ماندم اما بالاخره لطف خدا و همچنین دوستانم بود که کمکم کردند بتوانم فقط در جا بزنم و بمانم اما به آینده امیدوارم.

وی عقیده دارد: مشتری که من را انتخاب می کند در واقع منت سر من گذاشته و به فروشگاه من وارد شده پس نباید او را از دست بدهم. در مرحله بعد رفاقت کردن با مشتری ها از دیدگاه من رمز موفقیت است.

فرق بین عینک سازی و عینک فروشی
وی در خصوص تفاوت عینک سازی و عینک فروشی گفت: عینک سازی علم شناخت، پرزنت، فیتینگ و تراش عدسی عینک طبی است و خوب قطعا هم از لحاظ مجوز (جواز کسب، جواز مسئول فنی و مجوز فروش عینک طبی) متفاوت از عینک فروش است و هم از لحاظ بار علمی و تجربی؛ اما عینک فروش فقط حق فروش عینک آفتابی را دارد و بیشتر با مد و فشن سر و کار دارد تا با علم عینک سازی.

پورمحمدی اظهار کرد: نباید از مسئولان انتظار داشت؛ همین که کاری به کارت نداشته باشند کافی است و کاش ما را به حال خودمان رها کنند.

کد خبر: ۱۲۵٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha