۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۴
مبل «عطاآباد» یکه تاز بازارهای داخلی| صادرات حمایت می خواهد
بازار گزارش می دهد؛

مبل «عطاآباد» یکه تاز بازارهای داخلی| صادرات حمایت می خواهد

گرگان- فعالان صنعت مبل گلستان که اکنون روستای عطاآباد آن یکی مناطق تولیدی مطرح کشور شده، تاکید دارند که تأمین مواد اولیه با کیفیت و کنترل قیمت می تواند زمینه صادرات را فراهم کرد.

اعظم محبی؛ بازار: نمایشگاه شلوغ است، حضور مردم پرشور بوده و فروشندگان سخت مشغول معرفی تولیدات خود به مشتریان هستند. صدای بلندگو در فضای رنگی نمایشگاه می پیچد که در آن خانمی به معرفی غرفه ها می پردازد.

مبل های رنگی رنگی در ابعاد و اشکال مختلف، سرویس های چوب و انواع میزهای ناهارخوری و عسلی با تنوع گوناگون در شانزدهمین نمایشگاه تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی شرکت نمایشگاه های بین المللی گلستان وجود دارد.

تمرکز تولیدات در یک مکان و مقایسه قیمت ها و کیفیت، موجب می شود تا متقاضیان با بررسی همه ویژگی های یک مبل، خرید کنند و یا بتوانند اطلاعات خود را بالا برده و با فروشندگان و آدرس تولیدی ها آشنا شوند.

هرچند که برخی از تولیدی های استان موافق برگزاری نمایشگاه در فصل پایانی سال نیستند اما بسیاری هم آن را زمینه جذب مشتریان بیشتر برمی شمرند.

برپایی نمایشگاه فرصتی دست داد تا به بررسی وضعیت تولیدی های استان که اکثر آن ها در روستای عطاآباد واقع شده اند، بپردازیم.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین المللی گلستان در خصوص نمایشگاه مبلمان به خبرنگار بازار گفت: نمایشگاه تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی از اول دی ماه گشایش یافته و تا پنجم دی دایر بود.

برای حمایت از تولیدی های استان هزار و ۵۰۰ مترمربع از فضای موجود به آن ها اختصاص یافته است

مهرداد یزدی اضافه کرد: در این نمایشگاه ۵۵ غرفه فعال بوده و برای حمایت از تولیدی های استان هزار و ۵۰۰ مترمربع از فضای موجود به آن ها اختصاص یافته و هزار و ۵۰۰ مترمربع هم در اختیار سایر استان ها است.

عطاآباد در سطح کشور مطرح است 

یکی از غرفه داران در نمایشگاه هم به خبرنگار بازار گفت: بنده اولین تولید کننده مبلمان در تهران و عطاآباد هستم و از سال ۷۳ تولید مبلمان را در تهران آغاز کردم که بعد از ۱۷ ماه فعالیت ورشکست شده و دوباره کار را ادامه دادم.

مبل «عطاآباد» یکه تاز بازارهای داخلی| صادرات حمایت می خواهد

یعقوب بابایی اضافه کرد: در سال ۷۸ در بازار مبل تهران یک نمایشگاه زده و هم اکنون در مجموعه شهرک صنعتی تهران سه هزار و ۵۰۰ مترمربع کارگاه دارم.

وی با بیان این که چند سالی است که در عطاآباد هم مشغول به فعالیت هستیم، گفت: در تولیدی عطاآباد هشت نفر و در نمایشگاه تهران ۴۰ نفر در مجموعه ما مشغول به فعالیت هستند.

بابایی با بیان این که صادرات حمایت می خواهد، ادامه داد: امسال از زیر مجموعه خوشه تولیدی استان به این نمایشگاه دعوت شدیم و خوشبختانه از آن خوب استقبال شده و انتظار داریم بهتر هم شود.

خوشبختانه بسیاری از شاگردان بنده کارگاه تولیدی مبل زده و هر کاری که برای رشد آنها لازم بود را انجام دادم

وی در خصوص مشکلات هم گفت: متاسفانه قیمت مواد اولیه گران شده و این امر باعث می‌شود که خریدار توان مالی نداشته و فروشنده هم متحمل ضرر شود.

بابایی در مورد نوسان قیمت ها توضیح داد: معمولاً مشتری چند روز قبل مراجعه کرده و بیعانه جزئی پرداخت می کنند و با توجه به افزایش قیمت ها در هنگام تحویل جنس، قیمت کار افزایش یافته اما ما پولی بابت این افزایش دریافت نمی‌کنیم و این امر موجب ضرر و زیان می شود.

وی گفت: خوشبختانه بسیاری از شاگردان بنده کارگاه تولیدی مبل زده و هر کاری که برای رشد آنها لازم بود را انجام دادم.

۴۰۰ نمایشگاه مبل در یک روستا

بابایی ضمن خوشحالی از این که زادگاهش به بازار مبل مطرح در کشور تبدیل شده است، افزود: در عطاآباد حدود ۴۰۰ نمایشگاه مبل برپا بوده و حدود هزار نفر از روستاهای اطراف به این روستا مراجعه کرده و روزانه در آن فعالیت می کنند.

وی تاکید کرد: عطاآبادی ها به سود کم قانع هستند و این امر باعث شده که مبلمان در این روستا شکل بگیرد و رشد کند.

مبل «عطاآباد» یکه تاز بازارهای داخلی| صادرات حمایت می خواهد

بابایی گفت: در نمایشگاه معمولاً تولیدات مختلف یافت می‌شود و ممکن است کیفیت برخی از کارها پایین بوده و مشتری هم از آن اطلاع نداشته باشد و در این جا تولیدکنندگان واقعی متضرر می شود.

وی در خصوص موافقت یا عدم موافقت با برپایی نمایشگاه، اضافه کرد: برخی از تولیدکنندگان با برگزاری نمایشگاه مخالف بوده و آن را رقیبی برای تولیدات استان می دانند اما برپایی نمایشگاه ایجاد یک فرصت برای فروش است و بنده از آن استقبال می کنم.

نبود برق صنعتی در پایتخت مبل ایران

مدیر تولیدی مبلمان پارسیان روستای عطاآباد هم به خبرنگار بازار گفت: بنده سابقه ۲۴ سال فعالیت در عرصه مبلمان را داشته و ۱۰ سال است که نمایشگاه دارم.

احمد پقه بیان کرد: یکی از عمده‌ترین مشکلات تولیدکنندگان در روستای عطاآباد نبود برق صنعتی است که در فصل تابستان با افزایش مصرف برق و روشن شدن سیستم های سرمایشی جوابگوی روستا نیست.

قیمت چوب هم افزایش یافته و از متری هشت میلیون به ۱۲ میلیون رسیده است

وی از افت فشار برق در نیمه ابتدایی سال خبر داد و گفت: مشکلی در زمینه تهیه مواد اولیه از جمله پارچه وجود ندارد؛ ورود پارچه های چینی کاهش یافته اما محصولات داخلی جایگزین آن شده است که کیفیت خوبی هم دارد.

پقه از افزایش قیمت مواد اولیه گله کرد و افزود: هم اکنون قیمت برخی از مواد مانند پارچه دو برابر شده که این امر باعث شده قدرت خرید مردم پایین بیاید.

وی با توضیح این که چوب روس از گمرک به روستا می آید، گفت: قیمت چوب هم افزایش یافته و از متری هشت میلیون به ۱۲ میلیون رسیده است.

مبل «عطاآباد» یکه تاز بازارهای داخلی| صادرات حمایت می خواهد

پقه در خصوص بازار فروش هم اظهار کرد: بیشترین فروش روستای عطاآباد مربوط به استان مازندران است و می‌توان نیمی از مشتری های ما از مازندران می آیند.

وی با بیان این که در بیشتر نمایشگاه داران گرگان از عطاآباد خرید می‌کنند، عنوان کرد:  قیمت تولیدی های عطاآباد به دلیل عرضه از تولید به مصرف پایین‌تر از استان های دیگر است و کیفیت کار هم بالاتر است

پقه از برگزاری نمایشگاه استقبال کرد و گفت: بسیاری از افراد اگر در نمایشگاه بین المللی موفق به خرید نباشند آدرس گرفته و به مغازه مراجعه می‌کنند.

افزایش قیمت مواد اولیه

اما رئیس اتحادیه مبلمان و درودگران گرگان هم که خود ۱۴ سال مغازه دار است نظر دیگری دارد، محمدرضا ریاضی به خبرنگار بازار گفت: یکی از معضلات واحدهای مبل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی بوده که از استان‌های دیگر وارد گلستان می شود و این امر بازار مبلمان استان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: در سنوات گذشته سه بار در سال این نمایشگاه مبلمان برپا می شد که هم اکنون با درخواست واحدهای تولیدی استان به یک نمایشگاه کاهش یافته است.

هم اکنون تولیدکنندگان با کمبود پارچه به دلیل تحریم‌ها روبرو بوده و این امر مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است

نائب رئیس اتاق اصناف گرگان افزود: در چهار ماه آخر سال که بیشترین فروش مبل فروشان است نباید نمایشگاه برپا شده و استان‌های دیگر بازار مبلمان را در اختیار بگیرند.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه باید زودتر برپا می شد، ادامه داد: البته امسال تعداد شرکت کنندگان استانی در این نمایشگاه نسبت به سنوات قبل بیشتر شده و هزار متر فضا در اختیار آن ها قرار گرفته است.

ریاضی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه، گفت: هم اکنون تولیدکنندگان با کمبود پارچه به دلیل تحریم‌ها روبرو بوده و این امر مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: قیمت چوب هم به شدت افزایش یافته و همه این مسائل سبب شده که تولیدکنندگان دچار رکود شوند.

نائب رئیس اتاق اصناف گرگان با اشاره به رکود و کسادی بازار مبلمان و اوضاع سخت فعالان این بخش، گفت: مسئولان باید همراهی های بیشتری را با تولیدکنندگان در زمینه بیمه، مالیات و غیره داشته باشند.

تأمین مواد اولیه باکیفیت و کنترل قیمت آن، همراهی در پرداخت مالیات و همچنین ایجاد زمینه فروش از قبیل برپایی نمایشگاه باعث خواهد شد که زمینه تولید بیشتر فراهم شده که این امر رشد و توسعه استان را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر: ۱۲۵٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha