۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
 کمبود ذخیره ۲۰۰ میلیون مترمکعبی سدهای تهران
دبیر کارگروه ملی مبارزه با کم‌آبی اعلام کرد

کمبود ذخیره ۲۰۰ میلیون مترمکعبی سدهای تهران

زهرایی، دبیر کارگروه ملی مبارزه با کم‌آبی، کمبود ذخیره سدهای تهران را ۲۰۰ میلیون متر مکعب نسبت به دوره مشابه سال گذشته تخمین زد.

به گزارش بازار، بنفشه زهرایی دبیر کارگروه ملی مبارزه با کم‌آبی در رابطه با میزان مخازن سدهای تهران و اخباری مبنی بر کاهش موجودی نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: سال آبی بسیار خشک را پشت سر گذاشتیم و سال گذشته کاهش بارش قابل توجهی را تجربه کردیم و همین امر باعث شد ذخیره سدها در پایان شهریور ماه بسیار اندک باشد.

امسال نیز در سال آبی مهر ماه به بعد، با وجود بارش های مناسب هنوز در استان تهران به شرایط متوسط نرسیده ایم که موجب کسری قابل توجهی در آورده سدها بوده است.

وی این حجم را ۲۰۰ میلیون متر مکعب در حجم ذخیره سدهای تهران نسبت به دوره مشابه سال قبل تخمین زد و از شهروندان تهرانی خواست همکاری مناسب را در بحث صرفه جویی داشته باشند.

زهرایی ادامه داد: بیشترین سرمایه گذاری برای انتقال آب بین حوضه ای به استان و شهر تهران اختصاص داده شده است و از ۵ حوضه آبریز مختلف و دور دست آب را به شهر تهران منتقل می کنیم در حالی که این شهر پر مصرف ترین در ایران است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه مهندسی عمران دانشگاه تهران سرانه مطلوب را ۱۵۰ لیتر در روز برای هر نفر تخمین زد و افزود: تهرانی ها آب بسیار بیشتری مصرف می کنند؛ حال آنکه هر کاری باید صورت می گرفت انجام شده و در شعاع چند صد کیلومتری تهران، دیگر منابع آب جدیدی باقی نمانده که قابل انتقال به تهران باشد.

زهرایی همچنین از تامین آب از آبخوان تهران-کرج سخن گفت و رویه مذکور را همراه با فشار و استرس بسیار دانست.

وی همچنین در شرایط خشکسالی و بی آبی، اصلی ترین راه کار را همراهی مردم دانست و در پاسخ به سوال مجری برنامه که به بی مبالاتی مصرف آب در سطح شهر توسط شهرداری و مسئولان فضای سبز اشاره کرد، گفت: مسئله فراتر از این هاست؛ وقتی آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود، در واقع انرژی و هزینه ای که صرف شده، هدر می شود ولی کل حجم آبی که برای فضای سبز استفاده می شود، بسیار زیاد است.

زهرایی تاکید کرد: در حوزه آبیاری فضای سبز نیازمند کاهش سطح چمن و رویش گیاهان پر مصرف هستیم و حتی الامکان از گیاهان بومی استفاده کنیم که با آب و هوای هر منطقه ای سازگاری دارند.

وی همچنین از اقدامات صورت گرفته و تناقض آن با اسناد بالادستی سخن گفت و افزود: در مواردی نظیر قانون هوای پاک الزاماتی در مورد سرانه فضای سبز در کلان شهری مثل تهران وجود دارد ولی شیوه آبیاری یا نوع گیاهان از سوی ما در حال پیگیری است ولی در این زمینه چندان موفق نبوده ایم.

کد خبر: ۱۲۵٬۶۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha