۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۱
ایران بهشت کارخانه های آلوده شده است
رییس خانه معدن در گفتگو با بازار

ایران بهشت کارخانه های آلوده شده است

بهرامن رییس خانه معدن با بیان اینکه بخش زیادی از آلودگی کارخانه های صنعتی و معدنی ناشی از تجهیزات فرسوده و قدیمی است، گفت: به دلیل سیاست گذاری های اشتباه ایران بهشت کارخانه های آلوده شده است.

بازار؛ گروه صنعت: چند روزی است که به مدد بارندگی ها آسمان تهران دیگر خاکستری نیست. اما معلوم نیست که پایتخت نشین ها چند روز دیگر می توانند هوای تازه و پاک نفس می کشند. گزارش های منتشر شده در سامانه پایش کیفیت هوا نشان می دهد که در آذر امسال هوای تهران تنها  چهار روز وضعیت قابل قبول را تجربه کرده است. در مقابل  ۲۱ روز هوای تهران وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و پنج روز وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها گزارش شده است.  

علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران می گوید که  حدود ۸۳ درصد منابع آلاینده تهران مربوط به  به منابع متحرک  مانند خودروهاست. آنگونه که این عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران  می گوید: ۱۷ درصد آلودگی  هوای تهران متعلق به منابع ثابت مانند پالایشگاه ها، کارخانه‌ها، فرودگاه، راه آهن، پایانه های اتوبوسرانی است. جالب است که بدانید در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد صنایع آلاینده کشور که مشمول یک درصد عوارض آلایندگی (موضوع تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده) هستند در هشت کلانشهر بارگذاری شده‌اند.

هرچند که  کارخانه دارها و نیروگاه دارها آلایندگی بالای خود را همواره به مازوت گره می زنند اما محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن نظر دیگری دارد. او می گوید: میزان آلایندگی کارخانه های صنعتی و معدنی ایران به دلیل استفاده از تجهیزات و تکنولوژی قدیمی بسیار بالاست.  

او که معتقد است در سال های گذشته ایران به بهشت کارخانه های آلوده تبدیل شده است، ادامه داد: سیاست اشتباه قیمتی در حوزه انرژی موجب شده که کشورها توجهی به میزان مصرف سوخت خود توجهی نکند و تلاشی برای نوسازی تجهیزات و ماشین آلات خود انجام ندهند. بعضا ماشین آلاتی که وارد کشور می شود فرسوده و غیر بهره ور بوده  سطح آلایندگی آنها بسیار بالاتر از حد استاندارد جهانی است.  

رییس خانه معدن در بخش دیگری از سخنان خود به مساله تحریم ها اشاره کرد و گفت: خیلی از صنایعی که به دلیل آلودگی زیست‌ محیطی یا مصرف بیش از اندازه، ورودشان به کشورهای توسعه‌ یافته ممنوع است معمولاً وارد کشورهایی چون ایران می‌شوند که خلأ سیاستگذاری و قانونی دارند. این موضوع را به وضوح می‌توان در صنایعی مثل سیمان و فولاد دید.

کد خبر: ۱۲۵٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha