۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
ظرفیت‌های معدنی استان سمنان مستعد سرمایه‌گذاری | ناتوانی صمت در جذب بخش خصوصی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ظرفیت‌های معدنی استان سمنان مستعد سرمایه‌گذاری | ناتوانی صمت در جذب بخش خصوصی

سمنان- طاهری، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ظرفیت‌های معدنی استان سمنان مستعد سرمایه‌گذاری است گفت: صمت نتوانسته به درستی برای معادن استان سرمایه گذاری پیدا کند.

علی طاهری در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه ظرفیت های معدنی استان سمنان مستعد سرمایه گذاری است، تاکید کرد: علی رغم اینکه توانسته ایم در کیفیت و کمیت پروانه های صادر شده در بخش های معدنی استان سمنان موفقیت هایی کسب کنیم اما در زمینه جذب سرمایه گذار به خصوص سرمایه گذاران خارجی موفق چشم گیری نداشته ایم.

وی با بیان اینکه مس، کرومیت، پتاس و زغال و ... در زمره مهمترین داشته های استان سمنان است، افزود: ذخیره قطعی معادن استان بیش از ۶۲۰ میلیون تن است و سرمایه گذاری می تواند به ارتقای این محصولات کمک شایانی داشته باشد.

جلوگیری از خام فروشی
این کارشناس با بیان اینکه با جذب سرمایه گذار می توان به خام فروشی در بخش معادن استان سمنان خاتمه داد، گفت: متاسفانه امروز فرآوری خاصی بر روی مس استان سمنان به خصوص در شرق این استان و شهرستان میامی صورت نمی گیرد در حالی که می توان با فرآوری میلیارد ها تومان خلق ثروت کرد. امروز مسئولان صمت استان سمنان اعلام می کنند که بیش از ۴۰ نوع ماده معدنی در این استان بهره برداری می‌شود و این فقط موادی است که مورد اکتشاف قرار گرفته است.

مس، کرومیت، پتاس و زغال و ... در زمره مهمترین داشته‌های استان سمنان است

طاهری با بیان اینکه جنوب استان سمنان و شهرستان های دامغان و شاهرود معدن سرشاری از ثروت پتاس است که به صورت طبیعی بر روی زمین ریخته و باید فقط آن را جمع کرد، گفت: چرا سرمایه گذاری بر روی این طرح ها صورت نمی گیرد تا بتوانیم از آنها به خوبی استفاده کنیم؟ عجیب تر اینکه با داشتن چنین ظرفیت هایی هنوز آمار بیکاری ما به خصوص در شرق استان سمنان بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه پتاس یا همان شوره که در استان سمنان فراوان یافت می شود، ماده ای حیاتی در صنایع ما محسوب می شود، گفت: هیچ جای دنیا منابع ثروت اینگونه رها نمی شوند و معلوم نیست چطور تا امروز کاری برای جذب سرمایه گذاران به صورت جدی صورت نگرفته است.

استان سمنان مهد کرومیت ایران
این کارشناس با بیان اینکه مسئولان صمت، اتاق بازرگانی و فرمانداری و ... نتوانسته اند به خوبی داشته های استان سمنان را بشناسانند، گفت: بسیاری از سرمایه گذاران و هولدینگ های بزرگ حتی نمی دانند که استان سمنان معدن مس دارد در حالی که برای مثال در زمینه کرومیت باید گفت ۲۰ درصد کرومیت ایران فقط در یکی از روستاهای کوچک شهرستان میامی در استان سمنان است.

امروز فرآوری خاصی بر روی مس استان سمنان به خصوص در شرق این استان و شهرستان میامی صورت نمی گیرد

طاهری بیان کرد: یک هیئت رایزن اقتصادی و سرمایه گذاری که تمام داشته های استان را در بخش های معدنی بداند، نیاز است تا تشکیل شود این گروه می بایست تمام داشته های معدنی استان را تفکیک، احصا، رصد و دسته بندی کنند برای هر کدام طرح و مزیت ها را بنویسند دسته بندی کنند و برایشان دنبال سرمایه گذار باشند تا موفق شویم امروز باید دانست که سرمایه گذاری اتفاقی از جایی عبور نمی کند بلکه باید به دنبال او رفت و شرایط را برایش تسهیل کرد.

به گزارش بازار، ذخیره قطعی معادن استان بیش از ۶۲۰ میلیون تن است و مواد معدنی سنگ گچ، سنگ نمک، سلستین زئولیت، زغال سنگ، کانسنگ مس، سنگ آهن، کرومیت، سولفات سدیم، سنگ آهک از جمله مهمترین مواد معدنی در حال بهره برداری استان هستند همچنین در استان سمنان بیش از ۶۲۰ پروانه بهره برداری دارای اعتبار با ظرفیت اسمی حدود ۲۲ میلیون تن وجود دارد.

کد خبر: ۱۲۵٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha