۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
وضعیت کرمان در لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ ۶۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می شود
در گفتگو با بازار بررسی شد؛

وضعیت کرمان در لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ ۶۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می شود

کرمان - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ضمن تشریح وضعیت کرمان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: برای سال آینده ایجاد حدود ۶۰ هزار فرصت شغلی در این استان پیش بینی شده است.

جعفر رودری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، اظهار کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۱ از نظر شکلی و محتوایی تغییراتی نسبت به سنوات گذشته دارد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه شکلی تعداد ردیف های بودجه کاهش پیدا کرده است، افزود: بر این اساس برخی ردیف ها تجمیع شده و برخی از ملی به استانی تغییر داده شده است. این اقدام عمدتا بحث شفافیت بودجه و کاهش چانه زنی در ردیف ها و افزایش اختیارات دستگاه ها و سازمان ها را فراهم می کند.

رودری اضافه کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ از نظر محتوایی در راستای تنظیم سالانه برنامه مالی دولت بوده است اما در ۱۴۰۱ تغییر ریل را دنبال می کند، مبتنی بر تاکیدات مقام مظم رهبری است که در آن شاخص های اقتصادی و نگاه عدالت محوری پایه گذاری شده است لذا نتیجه مشخص تر شده و هدف مندتر دیده شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اظهار داشت: همچنین در بحث لایحه بودجه ۱۴۰۱ تکیه بیشتر بر مالیات ها شده است که کاهش فرار مالیاتی و مالیات از کالاهای لوکس مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در زمینه دستمزد، ۱۰ درصد در نظر گرفته شده و براین اساس درآمدهای پایین تا ۳۰ درصد افزایش و حقوق های بالا تا ۵ درصد افزایش پیش بینی شده است.

رودری اظهار داشت: در سطح استانی و ملی هدف گذاری رشد اقتصادی پیش بینی شده است که متاسفانه در زمینه رشد اقتصادی نوساناتی داشته ایم.

یکی از سیاست ها این است که رشد اقتصادی از نظر کمی قابل قبول و با ثبات باشد لذا برای سال ۱۴۰۱ رشد ۸ درصدی در نظر گرفته شده که بیشترین آن در استان کرمان مربوط به بحث خدمات است و در مجموع رشد اقتصادی استان ۷.۷ درصد پیش بینی شده است

پیش بینی رشد اقتصادی ۷.۷ درصدی برای کرمان
وی ادامه داد: یکی از سیاست ها این است که رشد اقتصادی از نظر کمی قابل قبول و با ثبات باشد لذا برای سال ۱۴۰۱ رشد ۸ درصدی در نظر گرفته شده که بیشترین آن در استان کرمان مربوط به بحث خدمات است و در مجموع رشد اقتصادی استان ۷.۷ درصد پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد: متناسب با رشد اقتصادی  برای کشور یک میلیون شغل در سال و برای استان کرمان حدود ۶۰ هزار شغل فرصت شغلی پیش بینی شده است که این آمار در سال گذشته در استان، ۵۳ هزار فرصت شغلی بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به اینکه رشد اقتصادی استان کرمان از طرق ایجاد یک صندوق و اختصاص یکسری منابع برای رشد اقتصادی تعریف شده است افزود: در استان در بخش کشاورزی ۴ درصد رشد اقتصادی، صنعت ساخت ۱۰ درصد، معدن ۱۳ درصد و بخش خدمات ۷ درصد پیش بینی شده است و برای تحقق این اهداف حداقل ۴۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که از سر فصل های مختلف تامین می شود.

وی با بیان این مطلب که منابع لایحه بودجه ۱۴۰۱ به طور معمول سه سرفصل دارد، ابراز داشت: یکی این سرفصل ها  درآمدها هستند که مهم ترین آن درآمدهای مالیاتی است و بر این اساس در سال جاری مبلغ ۴۵۴ هزار میلیارد تومان، کل درآمد بوده است و برای لایحه بودجه  سال آینده ۵۲۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رودری بیان داشت: طی چند سال گذشته تحریم فروش نفت تاثیر خواسته و ناخواسته خود را بر اقتصاد کشور گذاشته است لذا در سال ۱۴۰۰، ۱۹۹ هزار میلیارد تومان سهم منبعی نفتی در اقتصاد کشور بوده است که در لایحه سال آینده با پیش بینی رفع تحریم ها، سهم اقتصاد نفتی ۳۸۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه واگذاری درآمدهای مالی سومین سرفصل تامین منابع لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است، افزود: امسال ۴۲۸ هزار میلیارد تومان سهم درآمدها بوده که برای سال آینده حدود ۲۹۹ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا می کند و این کاهش به مفهوم کمک به منابع پایدار در ساختار بودجه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به ارز ۴۲۰۰ تومانی افزود: طبق آنچه پیش بینی شده بود منافع ناشی ازر ارز ۴۲۰۰ تومانی به مصرف کننده نمی رسید لذا به جای اینکه بگوییم ارز حذف شده باید بگوییم ارز جابجا شده است و قرار براین است که این مسیر اصلاح شود.

وی با بیان این مطلب که هر چه شرایط اقتصادی شفاف تر باشد وضعیت سرمایه گذاری بهتر می شود، افزود: از طرف دیگر ساز و کارهای که دیده شده، اتفاقات خوبی را در زمینه سرمایه گذاری رقم خواهد زد.

پروژه سد صفارود رابر یکی از طرح هایی است که مصوبات دولتی دارد که این پروژه جدا از موضوع انتقال آب است و به دنبال این هستیم که به سرانجام برسد

بیمارستان های عنبرآباد و شهربابک ردیف اعتبار ملی گرفتند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ابراز داشت: پروژه سد صفارود رابر یکی از طرح هایی است که مصوبات دولتی دارد که این پروژه جدا از موضوع انتقال آب است و به دنبال این هستیم که به سرانجام برسد.

رودری ادامه داد: ۲۰ هزار میلیارد تومان برای حوزه های هزینه ای و تملک دارایی استان در نظر گرفته شده است و به نبال اتمام پروژه های نیمه تمام هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد:  دو پروژه بیمارستان عنبرآباد و شهربابک در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پروژه های ملی اضافه شدند.

کد خبر: ۱۲۵٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha