۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
از فناوری های نوین گریزی نیست| بیت کوین جایگزین دلار می‌شود!
تحلیل «بازار» از آینده ارزهای دیجیتال؛

از فناوری های نوین گریزی نیست| بیت کوین جایگزین دلار می‌شود!

پیش بینی کارشناسان از عواقب ورود سرمایه گذاران به بازار مجازی ارزهای دیجیتال این است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک بساط ارزهای کاغذی به مرور برچیده و ارزهای دیجیتال جایگزین آن می شوند.

بازار؛ اسدالله خسروی: بازار نوپای ارزهای دیجیتال که طی چند سال اخیر به سرعت توانست جای خود را بین سایر بازارهای سرمایه گذاری مطرح باز و مشتریان زیادی را از اقصی نقاط دنیا به خود جلب کند اکنون سرآمد تر از بازارهای سرمایه گذاری است که بیش از یک قرن در فعالیت اند.  

بازاری که روز به روز برای مردم بخصوص نسل جوان و نوجوان شناخته تر می شود در حالی که چنین بازار مجازی هیچ جایگاه مشخص و معین فیزیکی ندارد اما عملکرد شفاف آن موجب شده است تا اعتماد عمومی را برای همه ایجاد کند.

البته چنین بازاری نوسان خود را نیز دارد و خیلی ها را پولدار و یا به زمین زده است. در چنین شرایطی است که کارشناسان توصیه می کنند سرمایه گذاران بدون علم و آگاهی وارد چنین بازاری نشوند و با چشم اندازی بلند مدت به این بازار بنگرند. از طرفی توجه به ساختار و تشکیلات قانونی آن شاید مهمتر از هر چیزی باشد چرا که اکنون خیلی از درگاه‌ها و سایت های جعلی از فرصت استفاده کرده و چون از لحاظ قانونی هنوز تعریفی برای معامله رمز ارزها در کشور وجود ندارد سرمایه افراد ناشی و ناکارآمد در چنین بازاری را به یغما می برند.

صرافی‌های مجاز و بانک ها می‌توانند در چارچوب ضوابط خاص نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند. اما هر گونه معامله و خرید فروش رمزارزهای دیگر مجاز نیست و اکیدا توصیه شده تمام مخاطرات و ریسک های انجام تبادل هر نوع رمزارز صرفا بر عهده متعاملین است

معامله رمز ارز در کشور مجاز نیست، اما خیلی ها فعالند
طبق مصوبه هیات دولت فقط استخراج رمز ارز در داخل کشور آن هم مطابق ضوابط می تواند مورد استفاده قرار گیرد و از این رو معامله‌ی دیگر رمز ارزها مجاز نمی باشد. براین اساس صرافی‌های مجاز و بانک ها می‌توانند در چارچوب ضوابط خاص نسبت به انجام پرداخت‌های ارزی بابت واردات از طریق رمزهای استخراج شده در داخل کشور اقدام کنند. اما هر گونه معامله و خرید فروش رمز ارزهای دیگر مجاز نیست و اکیدا توصیه شده تمام مخاطرات و ریسک های انجام تبادل هر نوع رمزارز صرفا بر عهده متعاملین است.

البته حساسیت بانک مرکزی نسبت به ورود سرمایه گذاران به چنین بازاری به دلیل هویت تقریبا نامشخص گردانندگان آن است چرا که برخی سرمایه گذاران بزرگ و بعضا کشورهای مقتدر حامی بیت کوین و انواع رمز ارزها هستند، طوری که هرازگاهی پس از رشد بازار ارزهای دیجیتال این بازار به یک باره سقوط می کند و معلوم نیست در پشت پرده، سیاست گذاران این بازار نامرئی چه می گذرد. به عقیده کارشناسان با توجه به پیشرفت فن آوری های نوین و الکترونیکی شدن معاملات در بازارهای مجازی نباید از قافله پیشرفت های نوین دنیا دربخش های زیرساختی و فنی عقب ماند اما احتیاط و حفظ چارچوبی ها و شناسایی بازارها از هر چیزی مهمتر است.

هنوز کسی نمی تواند بگوید این ارز دیجیتال و نحوه معاملات آن در آینده چه شکلی خواهد بود، زیرا روندی  تکاملی دارد  که حداکثر تا چندین سال آینده، آن ارز واحد جهانی، مبنای معاملات همه مردم قرار خواهد گرفت و این روند رو به رشد ، قطعی و حتمی است

ارز دیجیتال نقطه شروعی برای یک جریان عمومی در آینده
توجه به این مهم تا جایی است که رئیس کل اسبق بانک مرکزی ارز دیجیتالی را نقطه شروعی بر یک جریان عمومی دانسته که در آینده یک ارز واحد جهانی را پیش رو خواهیم داشت. طهماسب مظاهری می گوید؛ البته هنوز کسی نمی تواند بگوید این ارز دیجیتال و نحوه معاملات آن در آینده چه شکلی خواهد بود، زیرا  روندی تکاملی دارد که حداکثر تا چندین سال آینده، آن ارز واحد جهانی، مبنای معاملات همه مردم قرار خواهد گرفت و این روند رو به رشد و قطعی و حتمی الوقوع است. به عقیده وی نظام بانکی کشور باید آماده استفاده از این رویه باشد چرا که این یک واقعیت است و باید برای پذیرش رمز ارزها خود را آماده کنیم زیرا اگر این کار انجام نشود صرفا مصرف کننده رمز ارز خواهیم شد.

اظهارات مظاهری درباره ارزهای دیجیتال و اهمیت آن در حالی مطرح است که اخیرا نیز مدیرعامل سابق توئیتر پیش بینی کرده است "بیت کوین جایگزین دلار می‌شود". او ضمن حمایت قاطع خود از بیت کوین گفته است: بیت کوین جای دلار را خواهد گرفت.

کاربرد ورود به بازارهای سرمایه گذاری در بستر الکترونیک و فضای مجازی پیچیدگی خود را دارد که باید جوانب احتیاط آن در نظر گرفته شود و چارچوب های مشخصی داشته باشد، اما اینکه نسبت به پیشرفت دنیا در علم و فن آوری کم توجهی شود قطعا اشتباه است، چرا که اگر همین ارزهای مجازی روزی تبدیل به یک واحد پولی در مبادلات جهان شوند، در این زمینه عقب خواهیم ماند

نباید از قافله پیشرفت دنیا عقب ماند
رمضانعلی صادق زاده، معاون آموزش، پژوهش و فناوری سابق وزارت صمت در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره توجه بانک مرکزی و مسئولان به استفاده از فن آوری های نوین بخصوص سرمایه گذاری در بازار مجازی ارزهای دیجیتال گفت: کاربرد ورود به بازارهای سرمایه گذاری در بستر الکترونیک و فضای مجازی پیچیدگی خود را دارد که باید جوانب احتیاط آن در نظر گرفته شود و چارچوب های مشخصی داشته باشد، اما اینکه نسبت به پیشرفت دنیا در علم و فن آوری کم توجهی شود قطعا اشتباه است، چرا که اگر همین ارزهای مجازی روزی تبدیل به یک واحد پولی در مبادلات جهان شوند، عقب ماندگی متناسب با پیشرفت های جهانی احساس نشود.

وی جبهه گیری در مقابل فن آوری های نوین را درست ندانست و گفت: به برکت توسعه علم و فن آوری های نوین، دنیا در حال پیشرفت کلی است آنگونه که ساختار فعالیت نظام بانکی، معاملات و خیلی از فعالیت ها در بازار و زندگی روزمره الکترونیکی و حتی دیجیتالی شده است، بنابراین توجه به بازارهای مجازی و چگونگی ورود به آن باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا بتوان همگام با دنیا در این مسیر که البته به دور از دست انداز نیست حرکت کرد.

جایگزینی بیت کوین به جای دلار تصمیم یک کشور خاص نیست چرا که اکنون این ارز مجازی به اقتصاد بین الملل گره خورده است و سازو کار پیچیده ای دارد تا بتواند به عنوان یک ارز جهانی مجازی جای دلار را تصاحب کند

مزایا و معایب ورود به بازار ارزهای دیجیتال
صادق زاده با بیان اینکه هر اقدامی باید با حفظ چارچوب ها به نفع کشور صورت گیرد، گفت: توجه به موضوع ارزهای دیجیتال مزایا و معایبی دارد که نباید نسبت به آن بی توجه بود و برنامه ریزی ها باید به گونه باشد تا هر اقدامی به نفع مردم و اقتصاد کشور تمام شود. اکنون رمز ارزها به عنوان یک فن آوری و تکنولوژی مطرح در دنیا جا افتاده است از استخراج گرفته تا معامله و سرمایه گذاری در آن، اما اکنون دولت فعلا با استخراج رمز ارز موافق و در مورد معاملات مجوزی صادر نکرده است. با این وجود تولید رمز ارز نیز نباید طوری انجام شود که با مصرف بالای برق ایجاد مشکل کند.

رئیس کمیته مخابرات کمیسیون صنایع و معادن مجلس هفتم در مورد ساز و کار ارزهای دیجیتال و ورود سرمایه گذاران به این بازار همچنین جایگزینی بیت کوین یا رمز ارز دیگر به جای دلار گفت: جایگرینی بیت کوین به جای دلار تصمیم یک کشور خاص نیست چرا که اکنون این ارز مجازی به اقتصاد بین الملل گره خورده است و ساز و کار پیچیده ای دارد تا بتواند به عنوان یک ارزجهانی مجازی جای دلار را تصاحب کند.

وی افزود: بخش عمده تبادلات جهانی امروز با دلار انجام می شود، در این راستا  بی تردید آمریکا به این سادگی ها نمی گذارد بیت کوین یا هر نوع رمز ارزی جایگزین دلار شود اما از آنجایی که ارزهای دیجیتال چند سالی است که برای مردم دنیا شناخته شده اند بنابراین بعید نیست که در آینده همین ارزهای دیجیتال آنقدر قدرت بگیرند که ارزهای کاغذی را تا حدودی از دور خارج کنند.

از آنجایی که ضعف مدیریتی و برخی مشکلات ساختاری در بورس موجب شده است تا بورس جایگاه شایسته خود را از دست بدهد، بنابراین مردم ترجبح می دهند به سمت سایر بازارها حتی با ریسکی که دارد بروند چرا که از بوس ناامید شده اند

رویگردانی مردم از بورس به دلیل ضعف مدیریتی 
حسن اعتضادی، کارشناس مالی نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» گفت: ورود به سرمایه گذاریهای نوین و انجام معاملات رمز ارزها با توجه به بی اعتمادی مردم به سرمایه گذاری در بازار سرمایه کاملا مشهود و مشخص است حال از آنجایی که ضعف مدیریتی و برخی مشکلات ساختاری در بورس موجب شده است تا بورس جایگاه شایسته خود را از دست بدهد، بنابراین مردم ترجبح می دهند به سمت سایر بازارها حتی با ریسکی که دارد بروند چرا که از بوس نا امید شده اند.

وی با بیان اینکه بورس به عنوان نبض اقتصاد کشور هم اکنون در دست کارگزاران قرار گرفته است و مدیریت آن نیز ناتوان در ساماندهی این بازار مهم اقتصادی است افزود: نظارت دقیقی در بورس وجود ندارد و این موضوع باعث شده تا اکنون مردم با رویگردانی از بازارسرمایه به سمت بازارهای نوین چون معامله ارز دیجیتال و بیت کوین روی آورن، هر چند بانک مرکزی نیز مجوزی برای معامله در این بازار را صادر نکرده است.

توجه به بازارهای مجازی تا جایی است که با ایجاد زیر ساخت های لازم و وضع قوانین و مقررات همچنین برنامه ریزی اصولی در راستای ساماندهی این بازار می توان درآمد قابل توجهی را با اخذ مالیات از سرمایه گذاران در این بخش کسب کند

بی توجهی به بازارهای داخلی سرمایه ها را از کشور خارج می کند
 اعتضادی با بیان اینکه دولت بخصوص بانک مرکزی باید به فن آوری های نوین و چگونگی معاملات مردم در بستر ارز دیجیتال توجه ویژه کند؛ گفت: بی توجهی به این مهم باعث شده تا مردم سرمایه های خود را به بازارهای مجازی ببرند این در حالی است که با ایجاد زیر ساخت های لازم و وضع قوانین و مقررات همچنین برنامه ریزی اصولی در راستای ساماندهی این بازار می توان درآمد قابل توجهی را با اخذ مالیات از سرمایه گذاران در این بخش کسب کند.

بنا به این گزارش، کارشناسان تاکید دارند؛ بی توجهی و عقب ماندگی از پیشرفت های جهانی در عرصه فن آوری نوین در بخش معاملات مجازی و... اشتباه است و اینکه دولت نسبت به ساماندهی و مقرراتی کردن معاملات در بازار مجازی بیت کوین و سایر رمز ارزها بی توجه است، شاید خیلی درست نباشد.

بنابراین بانک مرکزی نباید ورود به چنین بازاری را منع کند و نه اینکه اجازه دهد که هر کسی وارد چنین بازاری شود، بلکه باید با شفاف سازی، مردم را نسبت به سرمایه گذاری در چنین بازاری آگاه کند و به مردم توضیح دهد که این کاری که دارد اتفاق می افتد چیست و چه ریسک هایی را در خود دارد. از طرفی دولت در مقابل بی توجهی به ساماندهی و مقرراتی کردن معاملات ارز دیجیتال باید از حالت انفعال بیرون آید و با ایجاد زیر ساخت های لازم و با چشم اندازی بلند مدت به این بازار بیندیشد، تا در آینده مشکلی در این زمینه کشور را تهدید نکند.

کد خبر: ۱۲۵٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha