۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۷
بازار سرمایه ارزنده است؛ دولت و سرمایه‌گذار هر دو منتفع بورس
تحلیل‌گر بازار سرمایه مطرح کرد

بازار سرمایه ارزنده است؛ دولت و سرمایه‌گذار هر دو منتفع بورس

شرایط کلی بازار حاکی از ارزندگی آن دارد و در این فرصت دولت می‌تواند با کمک بازار سرمایه و به صورت علمی، تخصصی و هدفمند، کسری بودجه خود را جبران کند، بدون آنکه به سود سهامداران دست‌اندازی شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مهر افروز توکلی اقتصاددان با بیان اینکه بازار سرمایه کشور در شرایط مناسبی قرار دارد، گفت: بدون شک هر تصمیم و اقدامی در جهت تقویت بازار سرمایه تاثیر بسزایی در رشد آن دارد.

توکلی افزود: هنوز جنبه‌هایی از بودجه سال ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه مشخص نیست. اما به طور کلی به نظر می‌رسد ریسک جدی بابت بودجه به سهامداران وارد نشود با این وجود فعالان بازار به صورت سنتی همچنان، در معاملات خود با احتیاط رفتار می‌کنند.

وی عنوان کرد: بدون شک کاهش فروش اوراق بدهی سبب می‌شود نقدینگی جذب بازار سرمایه شود و این امر برای بازار کاملاً مفید و موثر است اما یکی از ریسک‌هایی که بازار را در عین ارزندگی و وجود نقدینگی در دست فعالان بازار تهدید می‌کند، برخی تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی کشور است که بازار را دچار تلاطم کرده و با افت مواجه می‌کند.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه ادامه داد: ‌با وجود ریسک‌های سیاسی و تصمیم‌های اقتصادی که همواره سایه آنها بالای سر بازار سرمایه است، این بازار ارزنده است و این ریسک‌ها کم‌کم و در زمان خود از بین می‌روند.

وی در خصوص ریسک‌های سیاسی چون سرانجام برجام نیز تصریح کرد: درهر دو صورت توافق و یا عدم توافق، بازار سرمایه به درستی فعالیت‌های خود را رونق می دهد و دولت می‌تواند با کمک بازار سرمایه و به صورت علمی، تخصصی و هدفمند، کسری بودجه خود را جبران کند.

توکلی با بیان اینکه اگر نقدینگی‌ها به درستی هدایت نشود و معاملات در بازار هدفمند نباشد، تصریح کرد: اگر دیدگاه روشنی از منظر اقتصادی پیش روی بازار نباشد، بازار نمی‌تواند به رشد قابل قبول خود برای سهامداران برسد زیرا دیدگاه افراد به بازار، بازار را پویا و فعال تر می‌کند.

این اقتصاددان بر آینده روشن و مشخص بازار تاکید کرد و افزود: بازار سرمایه باید آینده روشنی داشته باشد تا سرمایه گذاران با راحتی خیال بتوانند در آن سرمایه گذاری کنند برای این منظور دولت باید تصمیم های سیاسی و اقتصادی خود در کشور را هدفمند کند.

وی خاطر نشان کرد: راه‌های بسیاری برای جبران کسری بودجه دولت وجود دارد که می توان به کاهش هزینه‌ها، فروش اموال مازاد و واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی یا راه‌اندازی صندوق‌های پروژه اشاره کرد.

توکلی اظهار کرد: دولت باید دیدگاه مثبتی به اقتصاد کشور داشته باشد و براساس عقل و منطق اقتصادی، کشور را اداره کند.

کد خبر: ۱۲۵٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha