۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
کاربرد شیر برقی پنوماتیک در هیدروپرشین

کاربرد شیر برقی پنوماتیک در هیدروپرشین

شیر برقی پنوماتیک یا سلونوئید ولو (solenoid valve) یکی از قطعات پرمصرف و مهم در صنایع مختلف از جمله صنایع شیمیایی به شمار می‌رود.

به گزارش بازار، شیر برقی پنوماتیک یا سلونوئید ولو (solenoid valve) یکی از قطعات پرمصرف و مهم در صنایع مختلف از جمله صنایع شیمیایی به شمار می‌رود و در همه دستگاه‌های صنعتی برای فرمان به عملگرهایی مانند جک پنوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیر به یک بویین برقی وصل است و با تنظیم میزان جریان هوا در سیستم‌های پنوماتیکی برای کنترل و قطع و وصل کردن مسیر عبور سیالات مایع و گاز به وسیله تبدیل جریان الکتریکی و ایجاد میدان مغناطیسی در سیم پیچ به انرژی مکانیکی جهت تغییر وضعیت شیر کاربرد دارد. این نوع شیر با توجه به کاربرد ممکن است دارای دو پورت یا سه پورت باشد. این شیر نسبت به شیرهای مکانیکی و دستی توان محدودتری در عملکرد خود دارد و به همین دلیل باید به بیشترین بازده دست پیدا کند. در این مقاله قصد داریم درباره اجزا، عملکرد، موارد استفاده، کاربرد و  انواع مختلف شیرهای برقی پنوماتیک و همچنین نحوه تعمیر شیر برقی پنوماتیک در هیدروپرشین صحبت کنیم.

شیر برقی پنوماتیک از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

این شیرها از اجزای مختلفی تشکیل شده و هر یک از این اجزا عملکرد مخصوصی دارند. در صورت خراب شدن هر یک از این قسمت‌ها عملکرد کلی این شیر با مشکل مواجه خواهد شد. یکی از اجزای این نوع شیر بدنه اصلی مستطیل شکل آن است که همه اجزای دیگر را در برگرفته است و محل رفت و آمد هوا می‌باشد. یکی دیگر از قسمت‌ها اسپول نام دارد. اسپول به عنوان قلب تپنده و اصلی‌ترین بخش درشیرها است و ساختاری به شکل میله استوانه‌ای به همراه برآمدگی دارد. این قطعه مسیر باد را به طرف پورت‌ها تغییر می‌دهد و به وسیله سولنوئیدها حرکت می‌کند.

قطعه بعدی سولنوئید است که روی دو سر شیر قرار گرفته و درون آن یک شافت به همراه فنر وجود دارد. ‌ شافت و فنر با کمک میدان مغتاطیسی ایجاد شده توسط بوبین‌ها به حرکت می‌آیند و به اسپویل ضربه وارد می‌کنند. با حرکت اسپویل به سمت چپ یا راست مسیر حرکت باد در داخل شیر عوض می‌شود. ‌ به سیم‌پیچ‌های مسی قرار گرفته روی سولنوئید در شیرهای برقی پنوماتیک که به برق متصل شده‌ است، بوبین گفته می‌شود.

هر شیر برقی  یک یا دو عدد بوبین دارد و با دریافت برق باعث ایجاد میدان مغناطیسی و حرکت اسپول می‌شود آخرین قطعه‌ای که معرفی می‌کنیم فنرها هستند. این فنرها در دو سر اسپول قرار دارند و برای بازگرداندن اسپول به جای خود کاربرد دارند.

چند نوع شیر پنوماتیک تولید می‌شود؟

  • شیرهای برقی ۲/۲ دو پورت جهت وارد شدن و خارج شدن هوا دارند. بدنه این نوع شیر از جنس برنج ساخته می‌شود و دارای دو حالت نرمال اوپن و نرمال کلوز می‌باشد.
  • شیرهای برقی ۳/۲ دارای سه پورت برای ورود و خروج باد هستند. یکی از پورت‌ها برای ورود هوا، یکی دیگر از پورت‌ها برای خروج هوا به طرف عملگر و پورت سوم برای تخلیه هوای اضافی در سیستم کاربرد دارد و دارای دو حالت نرمال اوپن و نرمال کلوز است.
  • شیرهای برقی  ۵/۲ یکی از پرکاربردترین شیرها و دارای پنج پورت است. یکی از پورت‌ها برای ورود هوا، دو تا از پورت‌ها برای استفاده عملگر و دو پورت دیگر برای تخلیه هوای اضافی در سیستم کاربرد دارند. این شیرها در مدل‌های تک بوبین و دو بوبین تولید می‌شوند.
  • شیرهای پنوماتیک ۵/۳ همگی دارای دو بوبین و پنج پورت هستند. یکی از پورت‌ها برای ورود باد به کمپرسور و دو عدد از پورت‌ها برای عملگر و دو پورت دیگر برای تخلیه هوای اضافی در سیستم کاربرد دارند. این شیرها در دو مدل وسط باز و وسط بسته در بازار عرضه شده‌اند.

عملکرد شیر برقی پنوماتیک به چه صورت است؟

 همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم شیرهای برقی پنوماتیک بر خلاف شیرهای دستی با استفاده از نیروی الکتریکی و ایجاد میدان مغناطیسی کار می‌کنند و برای کنترل خودکار سیالات مختلف استفاده می‌شوند. تنوع این محصول در مجموعه هیدروپرشین باعث شده تا مشتریان با توجه به نیاز خود به سادگی شیر برقی مورد نظر خود را انتخاب کنند. زمانی که انرژی الکتریکی در شیر  قطع یا ضعیف می‌شود، جریان سیالات نیز تنظیم و قطع و وصل خواهد شد. این شیرها در دیگ‌های بخار، ماشین‌های شستشو، پمپ‌های هیدرولیک و چکش هوا برای کنترل واسطه‌هایی مثل روغن، برق، هوا، بخار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیرهای  پنوماتیک چه کاربردی در صنعت دارد؟ ‌

شیر  پنوماتیک در حوزه‌های مختلف صنعت به عنوان کنترل‌کننده کاربر دارد و برای قطع و وصل کردن آب، گاز و سیالات دیگر استفاده می‌شود. این شیرها در اندازه‌های مختلف تولید شده‌اند و به طور کلی در هر صنعتی که سیالات غیر ویسکوز و سیالاتی مانند آب، نفت، روغن، گاز و غیره وجود داشته باشد، شیرهای پنوماتیک نیز حضور دارند. در خطوط لوله‌کشی دو حالته که به قطع و وصل نیاز دارند از شیرهای ساده کمک می‌گیرند اما در کارخانجات و بهره‌برداری از پروژه‌های سنگین و پیچیده شیرهای ساده دیگر کاربردی ندارند و حتما باید از شیرهای برقی پنوماتیک استفاده شود. به عنوان مثال در پروژه‌های نیازمند به هوای فشرده و برای کنترل غیر دستی جریان سیالاتی مانند گاز از این نوع شیر استفاده می‌شود تا جلوی حوادث غیر مترقبه  گرفته شود.

کاربرد شیر برقی پنوماتیک در هیدروپرشین

استفاده از شیر برقی پنوماتیک چه مزایایی دارد؟ ‌

این نوع شیر نسبت به شیرهای دستی برای راه‌اندازی به نیروی کمتری احتیاج دارد. مسیر لوله کشی با این شیرها به میزان بسیار زیادی کوتاه‌تر خواهد شد زیرا با کوتاه شدن مسیر لوله‌کشی سیال به راحتی تخلیه می‌شود. قبل از خرید این نوع شیر حتما باید با ویژگی‌ها، عملکرد و انواع آن آشنا شوید تا بهترین شیر برقی پنوماتیک مورد نیاز سیستم خود را انتخاب کنید.

چه اتفاقی باعث می‌شود که به تعمیر شیر های پنوماتیک نیاز پیدا شود؟

 همانطور که اشاره کردیم این نوع شیر جزء پرمصرف‌ترین و مهم‌ترین قطعات در صنایع مختلف و سیستم‌های پنوماتیک است و مانند هر قطعه دیگری دچار خرابی می‌شود. برای تعمیر شیر برقی پنوماتیک باید در اولین اقدام از تعمیرکاران هیدروپرشین کمک بخواهید. گاهی اوقات شیر هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد و هیچ صدایی از آن به گوش نمی‌رسد. در این مواقع احتمالا یک یا دو بوبین دچار آسیب یا سوختگی کامل شده‌اند. برای اینکه بدانید بوبین‌ها سوخته‌اند یا نه، باید گوش خود را به شیر نزدیک کنید. با شنیدن صدای وز وز معلوم می‌شود که بوبین نسوخته و سالم است. ‌ البته ممکن است بوبین نیم‌سوز شده باشد. برای پی بردن به این موضوع باید برای آزاد شدن سیم‌ها سوکت را از بوبین باز کنید. پس از باز کردن مهره شیر بوبین را بیرون بیاورید. در صورتی که بوبین به راحتی خارج شد، نیم سوز شده است و اگر چسبیده بود جامپ کرده است. گاهی اوقات نیز اسپویل گیرپاژ می‌کند. یکی دیگر از مواردی که تعمیر شیر برقی پنوماتیک را الزامی می‌کند، نشت باد از شیر است.

خرید انواع مختلف شیر برقی پنوماتیک از فروشگاه هیدروپرشین

کاربرد شیر برقی پنوماتیک در هیدروپرشین

برای خرید جدیدترین شیرهای برقی پنوماتیک با قیمت مناسب با بالاترین کیفیت می‌توانید به فروشگاه آنلاین هیدوپرشین با آدرس اینترنتی http://HYDROPERSIAN.COM مراجعه کنید. مجموعه هیدروپرشین فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ در زمینه فروش قطعات صنعتی هیدرولیک و پنوماتیک آغاز نمود و در طول این ده سال توانسته با استفاده از به روزترین دانش فنی و تجربی رضایت مشتریان خود را جلب کند. این مجموعه در زمینه تعمیر شیر برقی پنوماتیک نیز به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این سایت تماس بگیرید.

کد خبر: ۱۲۵٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha