۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
توقف شوک برانگیز صادرات محصولات گلخانه ای اصفهان| مسئولان دیر به خودآمدند
بازگشت محموله فلفل دلمه ای از روسیه؛

توقف شوک برانگیز صادرات محصولات گلخانه ای اصفهان| مسئولان دیر به خودآمدند

اصفهان- تعطیلی شوک‌برانگیز صادرات محصولات کشاورزی اصفهان توسط روسیه در حالی سوال برانگیز شده است که مسئولان دیر به فکر چاره افتاده اند.

بازار؛ گروه استانها، الهام هاشمی: رزق و روزی بسیاری از مردم در استان‌های مختلف ایران از طریق فعالیت در بخش کشاورزی تأمین می‌شود که البته در طول سال‌های گذشته با مشکلاتی همراه است. نبود آب، خشکسالی و اصرار و تاکید مسئولان، کشاورزان را به سمت و سوی پرورش محصولات گلخانه‌ای سوق داده است.

شهرستان دهاقان نیز به سبب اقلیم مناسب توانسته در این زمینه خوش بدرخشد و مهد گلخانه‌های کشور را به خود نسبت دهد به نوعی که صیفی‌جات آن جزو پر رقیب‌ترین محصولات صادراتی است که به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه هم صادر می‌شود.

بازار روسیه به سبب سود خوب از جمله مقاصد صادراتی دارای اولویت برای گلخانه‌داران دهاقانی بود و در این راستا با توجه به اعلام نیاز روسیه به کشت تک محصولی فلفل دلمه‌ای روی آوردند.

اما طی روزهای اخیر خبر شوک برانگیز پس فرستادن فلفل دلمه‌ای روسیه، موجب اعتراض گلخانه‎‌داران دهاقانی شده و شبهاتی در ارتباط با ورود محصولات کشاورزی ایران به لیست تحریم‌ها را ایجاد کرده است و در این میان یا بی‌توجهی و عدم واکنش و سهل انگاری برخی مسئولان موجب نارضایتی گلخانه‌داران شده و آنها از این شوک، حال خوبی ندارند.

روسیه بهانه تراشی نموده است
در این ارتباط گلخانه‌دار دهاقانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: از دیدگاه ما اعتراض روسیه به سموم گلخانه‌ای ایران بهانه تراشی است زیرا ما سالیان سال از همین سموم برای محصولات گلخانه‌ای استفاده و در صادرات هم موفق بوده‌ایم.

رضا احمدی با بیان اینکه این نوع سموم همیشه مورد استفاده بوده‌اند، افزود: نکته قابل توجه این‌که این مواد و سموم برای کلم، خیار و گوجه استفاده و سپس صادر می‌شود اما تا کنون هیچ اعتراض و نارضایتی مشاهده نشده است.

وی از ضرر گلخانه‌داران دهاقانی خبر داد و بیان کرد: با اعلام تعطیلی صادرات از سوی روسیه همه گلخانه‌داران دهاقانی به شدت متضرر شدند و این ضرر و زیان میلیاردی جبران ناپذیر است چراکه متأسفانه بسیاری از گلخانه‌داران با وام‌هایی با سود بسیار بالا اقدام به احداث گلخانه کرده بودند.

گلخانه‌دار دهاقانی با اشاره به اینکه سموم گلخانه‌ای مورد استفاده با نظر کارشناسان امر استفاده شده است، اظهار کرد: غیرمجاز شمردن سموم استفاده شده توسط روسیه، امری بی منطق است زیرا کارشناسان جهاد کشاورزی هر هفته به گلخانه‌ها سرکشی می‌کنند و نسخه مناسب با شرایط و سازگاری محصولات را تجویز می‌کنند.

ولویت و سود گلخانه‌داران در صادرات محصول به کشور روسیه بود اما با این اتفاق ناگوار و ناگهانی، محصول این دوره گلخانه‌های شهرستان دهاقان نابود شد؛ گلخانه‌داران اکنون در شوک هستند و برخی از افراد انگیزه و سرمایه کافی و لازم را برای کشت دوباره و مجدد ندارند

صادرات به روسیه اولویت ما بود
احمدی تصریح کرد: اگر ما بدون نظر کارشناسان اقدام به پرورش محصول کنیم قطعاً موفق نخواهیم بود؛ پس نظر کارشناس برای ما در اولویت کار قرار دارد و سموم استفاده شده کارشناسی شده، استاندارد و مجاز بوده است.

وی گفت: اولویت و سود گلخانه‌داران در صادرات محصول به روسیه بود اما با این اتفاق ناگوار و ناگهانی، محصول این دوره گلخانه‌های شهرستان دهاقان نابود شد؛ گلخانه‌داران اکنون در شوک هستند و برخی از افراد انگیزه و سرمایه کافی و لازم را برای کشت دوباره و مجدد ندارند.

بی مسئولیتی مسئولان
رضا شریفی دیگر گلخانه‌دار دهاقانی هم در ادامه به خبرنگار بازار می‌گوید: با توجه به شنیده‌ها، روسیه چند ماه گذشته نامه‌ای به مسئولان ایرانی ارسال کرده و مشکل موجود در محصولات کشاورزی را گوشزد کرده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بی‌توجهی مسئول مربوطه منجر به نخوانده شدن نامه در زمان مقتضی و بی‌توجهی به بررسی‌های لازم و چاره اندیشی برای رفع زودهنگام مشکل موجود و یا توجیه منطقی روسیه از مجاز بودن سموم ایران شده است.

گلخانه‌دار دهاقانی با بیان اینکه این اتفاق سوالات زیادی را در ذهن ما ایجاد کرده است، اظهار کرد: روسیه از ۳۸ کشور محصول کشاورزی خریداری کرده و فقط محصول ایران را نامناسب و مشکل‌دار اعلام کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در این ارتباط اظهار داشت: شهرستان دهاقان مهد گلخانه‌های استان اصفهان و حتی کشور تلقی می‌شود و سابقه دیرینه‌ای در این زمینه دارد.

احمد تیموری با اشاره به اینکه شهرستان دهاقان مستعد محصولات گلخانه‌ای است، افزود: دهاقان به سبب اقلیم، آب و خاک مناسب توانسته محصولات گلخانه‌ای از جمله گل شاخه بریده، خیار، گوجه و فلفل دلمه‌ای تولید کند و علاوه بر تأمین نیاز بازار داخل دست به صادرات هم بزند.

وی صادرات به روسیه را هدف اصلی گلخانه داران دهاقانی دانست و اظهار کرد: طی این سال‌ها محصولات صیفی‌جات گلخانه‌ای دهاقان به ویژه فلفل دلمه‌ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد اما صادرات این محصولات به روسیه سود اصلی را برای گلخانه‌داران به همراه داشت و همین امر سبب شد که همه گلخانه‌داران دهاقانی به امید صادرات به روسیه اقدام به کشت تک محصولی فلفل دلمه‌ای کنند که البته بسیار مرغوب و باکیفیت بود.

اتفاقی غافلگیر کننده از سوی روسیه
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان با اشاره به اینکه این اتفاق برای همه ما غافلگیر کننده بود، عنوان کرد: در دو هفته گذشته گزارشی به دست ما رسید مبنی بر اینکه روسیه محصول فلفل دهاقان را برگشت داده و اعلام نارضایتی کرده است که به شدت منجر به غافلگیری گلخانه داران شد.

سریع مکاتباتی را با سازمان جهاد کشاورزی صورت دادیم و اطلاعیه روسیه مبنی بر نارضایتی از محصولات گلخانه‌ای ایران (دهاقان) را هم ضمیمه نامه کردیم و در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم با وزیر کشور مکاتبه مربوطه را صورت داد و شهرستان دهاقان نقطه شروع این ماجرای غافلگیر کننده و قابل تأمل شد

تیموری بیان کرد: سریع مکاتباتی را با سازمان جهاد کشاورزی صورت دادیم و اطلاعیه روسیه مبنی بر نارضایتی از محصولات گلخانه‌ای ایران (دهاقان) را هم ضمیمه نامه کردیم و در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم با وزیر کشور مکاتبه مربوطه را صورت داد و شهرستان دهاقان نقطه شروع این ماجرای غافلگیر کننده و قابل تأمل شد.

نارضایتی روسیه از سموم ایرانی
وی با بیان اینکه روسیه سموم ایرانی را غیر مجاز دانسته است، تصریح کرد: ماجرا از این قرار است که روسیه اعلام کرده که چهار نوع سم مورد مصرف محصول گلخانه‌ای ایران از نظر فنی و از نظر روسیه مجاز نیست و به همین سبب اقدام به بازگشت دادن محصولات ایران کرده است؛ بر اساس پیگیری‌های وزیر کشور بخشی از این ماجرا مربوط به جهاد کشاورزی و بخش دیگری مربوط به علوم پزشکی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان سموم محصول گلخانه‌ای دهاقان را مجاز دانست و افزود: البته ایران اظهار دارد که سموم استفاده شده در محصول فلفل دلمه‌ای گلخانه‌ای کشور مناسب و مجاز است چرا که ایران بر اساس استاندارد کشورهای اروپایی اقدام کرده است.

وی با اشاره به ممانعت روسیه از مذاکره با ایران گفت: روسیه در روزهای نخست مکاتبات و پیگیری‌های ایران، اجازه ورود تیم مذاکره کننده ایرانی را به روسیه ندادند.

تیموری با اشاره به اینکه مسئولان پیگیر رفع مشکل صادرات دهاقان هستند، گفت: در جلسه‌ای که در سطح ملی برگزار شد دو نماینده از گلخانه داران دهاقانی هم حضور داشتند اما در حال حاضر کشور روسیه چراغ سبزی به ایران نشان داده تا مذاکراتی انجام شود و مجدد نمونه‌گیری از فلفل دلمه‌ای گلخانه‌ای دهاقان صورت خواهد گرفت.

تغییر نظر ناگهانی روسیه
معاون جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: سال‌های متمادی محصولات گلخانه‌ای شهرستان دهاقان به سبب کیفیت بالا صادر می‌شد و روسیه از طرفداران محصول فلفل دلمه‌ای دهاقان بود.

افزود: طی این سال‌ها هیچ گاه مشکل و نارضایتی از سوی روسیه مشاهده نشده است و صادرات با موفقیت انجام می‌شد و بر این اساس عجیب است در روزهای اخیر روسیه سموم مورد استفاده ایران برای محصول فلفل دلمه‌ای گلخانه‌ای را غیرمجاز اعلام کرده و محصول دهاقان را برگشت زده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر گلخانه داران با تعطیلی صادرات مواجه شده‌اند و باید از تک محصولی و تمرکز بر روی فلفل دلمه‌ای منصرف شوند و به سراغ کشت خیار و گوجه و حتی دیگر محصولات بروند تا متضرر نشوند.

وی بیان کرد: شهرستان دهاقان طی ۲۰ سال محصولات گلخانه‌ای خود را با همین شیوه و روش پرورش داده و اقدام به صادرات به کشورهای مختلف از جمله روسیه کرده است و هیچ‌گاه مشکل و یا اعتراضی از سوی این کشورها مطرح نبوده و همیشه صادرات با موفقیت صورت گرفته است اما اینکه چرا باید روسیه اقدام به بهانه تراشی و اعتراض کند، عجیب است.

کارشناسان هر هفته در همه گلخانه‌های سطح شهرستان دهاقان سرکشی می‌کنند و از نزدیک محصولات را بررسی می‌نمایند؛ البته ما در راستای رعایت حال گلخانه داران، گرانی آزمایش‌های مربوطه و اطمینان خاطر از کیفیت این محصولات برخی از آزمایش‌ها را ضروری ندانستیم

معاون جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان تصریح کرد: کارشناسان هر هفته به همه گلخانه‌های سطح شهرستان دهاقان سرکشی می‌کنند و از نزدیک محصولات را بررسی می‌کنند؛ البته ما در راستای رعایت حال گلخانه داران، گرانی آزمایش‌های مربوطه و اطمینان خاطر از کیفیت این محصولات برخی از آزمایش‌ها را ضروری ندانستیم اما روسیه اعلام کرده که باید مستندات همه آزمایش‌ها را برای ما ارسال کنید.

وی افزود: مسئولان دیر دست به کار شدند، تعطیلی صادرات ضربه سنگینی به گلخانه‌داران زد، اگر مسئولان ما را از بروز چنین مشکل یا بهانه تراشی روسیه آگاه کرده بودند، ما هرگز اقدام به کاشت فلفل دلمه‌ای نمی‌کردیم تا متحمل ضرر شویم.

اینکه چرا روسیه طی ۲۰ سال صادرات به کشورش خواستار مستندات آزمایش‌های صورت گرفته در ایران از محصولات گلخانه‌ای نبود و ناگهان تغییر رویه و نظر داده و اقدام به برگشت محصول دهاقان کرده است؛ جای تعجب دارد. با توجه به خسارت سنگین گلخانه داران دهاقانی لازم است مسئولان هر چه سریع‌تر در راستای جبران هزینه ها وارد عمل شوند و به شکل جدی تری با این موضوع برخورد شود تا شاهد تکرار این رویه توسط کشورهای مقصد صادراتی نباشیم.

کد خبر: ۱۲۵٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha