۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
تنقلات بلندترین شب سال برای یک خانواده ۴ نفره چقدر تمام می شود؟
یلدا با طعم گرانی

تنقلات بلندترین شب سال برای یک خانواده ۴ نفره چقدر تمام می شود؟

یک چله نشینی ساده برای یک خانواده چهار نفره در کمترین حالت ممکن ۶۰۰ هزار تومان تمام می شود. این در حالی است که حقوق مصوب یک کارگر ساده ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: یلدای سال گذشته بسیاری از استان‌های ایران در شرایط قرمز کرونایی بود و به‌همین‌دلیل هم این رسم باستانی به‌ شدت و حدت کمتر برگزار شد؛ شرایطی که دورهمی‌ها باید کاهش می‌یافت و همین‌طور هم بود. اما امسال اطلاعات رسمی می‌گویند که تعداد مناطق در شرایط قرمز کرونا صفر است و واکسیناسیون آثار مثبت خود را نشان داده؛ اما به نظر می‌آید حالا نه کرونا بلکه شرایط اقتصادی چله‌نشینی را برای خانواده‌های فراوانی سخت کرده است.

فعالین صنفی می‌گویند که فروش شان نسبت به گذشته یک چهارم شده و خریدهای مردم به حداقل ممکن رسیده است. بسیاری قید شیرینی و آجیل را زده اند و سعی می کنند که بلندترین شب سال را به ساده ترین صورت ممکن سر کنند. در حال حاضر یک کیلو آجیل شب یلدا بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و هر کیلو شیرینی تر ۷۸ هزار تومان(البته قیمت مصوب) فروخته می شود. هر کیلو هندوانه هم بین۱۰ تا ۱۵ هزار تومان قیمت خورده است. به عبارت دیگر خرید یک هندوانه ۵ کیلیویی حداقل ۵۰ هزار تومان خرج روی دست خریداران می گذارد. اما انار دیگر میوه جدانشدنی از چله نشینی های ایرانی ها قیمت های متفاوتی در بازار دارد. به گفته کارگر رییس اتحادیه میوه فروشان در حال حاضر انار بین ۱۸ تا ۴۰ هزار تومان در میادین میوه و تره بار فروخته می شود که البته در واحدهای صنفی  ۳۵ درصد سود به ان باید اضافه کرد.

مرکز آمار نرخ تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها در آبان را  برای دهک‌های دوم و سوم  ۶۰.۵ درصد و برای دهک دهم  ۵۸.۷ درصد اعلام کرد

۲۴۰ هزار تومان حداقل هزینه شام یلدا
مرکز آمار در تازه ترین گزارش خود متوسط نرخ تورم در آبان را ۴۴ درصد اعلام کرده است. البته شرایط در گروه خوراکی ها آشامیدنی ها بدتر از سایر بخش هاست. گزارش های منتشر شده از تورم ۶۰.۵ درصدی در این بخش برای دهک‌های دوم و سوم  و ۵۸.۷ درصدی برای دهک دهم حکایت می کند. هزینه سرسام آور قیمت ها دورهمی ها یلدایی را به شت کاهش داده و خیلی خبری از مهمانی های بزرگ نیست.

جالب است که بدانید این روزها قیمت هر کیلو ماهی قزل آلا در بازار به کیلویی ۹۵ هزار تومان و برنج هاشمی درجه یک به ۸۰ هزار تومان و سبزی پلویی به ۲۰ هزار رسیده است. به عبارت دیگر اگر یک خانواده ۴ نفره بخواهند یک سبزِی پلو ساده با احتساب ۳۰۰ گرم برنج، دو کیلو ماهی و نیم کیلو سبزی برای شام درست کنند، دست کم باید ۲۴۰ هزار تومان هزینه کنند.

تا قبل از کرونا بازار آجیل فروش ها از یک هفته قبل از یلدا حسابی داغ می شد و مردم بساط چله نشینی خود را جور می کردند اما امسال  بازار رمقی ندارد. بیشتر مردم این روزها به خرید تخم آفتاب گردان و تخم کدو و سویای بوداده و بادام زمینی اکتفا می کنند و تعداد کسانی که سراغ خرید آجیل و مغز می روند خیلی کم شده است

حذف آجیل از چله نشینی ها
«آجیل یلدافراموش نشه.» روبروی مغازه خود ایستاده و با صدایی که از ته گلویش خارج می شود، می گوید: «امسال هم مثل پارسال و پیارسال خبری از کار و کاسبی نیست، البته این بار مردم توان خرید ندارند. مردن نان ندارند بخورند آجیل کیلویی ۳۰۰ هزار تومان را کی می خرد.»

محمد اشاره ای به قیمت ها می کند و ادامه می دهد: «تا قبل از کرونا از یک هفته پیش از یلدا بازار ما حسابی داغ می شد و مردم بساط چله نشینی خود را جور می کردند اما امسال با وجود اینکه آمار مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از کرونا حسابی کم شده اما بازهم بازار رمقی ندارد.

آنگونه که او می گوید بیشتر مردم این روزها به خرید تخم آفتاب گردان و تخم کدو و سویای بوداده و بادام زمینی اکتفا می کنند و تعداد کسانی که سراغ خرید آجیل و مغز می روند خیلی کم شده است.

البته جالب است که بدانید در حال حاضر هر کیلو تخمه آفتاب گردان حدود ۸۰ هزار تومان، تخم کدو ۱۵۰ هزار تومان و بادام زمینی ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد.

کام تلخ مردم از گرانی ها
شیرینی فروش ها  که دو سال گذشته را به دلیل کرونا از دست داده بودند، حالا می گویند که شیرینی از سبد خرید مردم حذف شده است. محمد بی بلا رییس اتحادیه قنادان شهر ری با بازار می گوید: قنادی های جنوب تهران شرایط سخت تری را سپری می کنند. بسیاری از قنادی هایی که در دو سال گذشته تعطیل شدند در مناطق کم درآمد شهر بودند.

وی با تاکید بر اینکه حجم فروش شیرینی نه فقط در شب یلدا که در همه سال کاهش یافته است، گفت: متاسفانه مردم شیرینی خریدن را فراموش کرده‌اند. کسی سراغ شیرینی نمی‌آید. کرونا از یک سو در دو سال اخیر صنف ما را تحت‌فشار قرار داد و از سوی دیگر شاهد این هستیم که مردم به دلیل کاهش قدرت خرید اصلا نمی‌توانند شیرینی بخرند.

ایرانی‌ها کمتر از قبل میوه می خرند و سبد میوه خانوارها هر روز کوچک و کوچک تر می شود.   بسیاری از مردم به صورت دانه ای میوه می خرند و قدرت خرید های زیاد را ندارند

خرید میوه دانه ای شد
قیمت‌ میوه‌های یلدایی نیز در سطح شهر تفاوت زیادی دارد البته کیفیتش هم خیلی فرق می کند. هر چه از جنوب به شمال شهر می روی کیفیت و تنوع میوه ها بالاتر می رود و البته قیمت ها سربه فلک می کشد. در حال حاضر هندوانه در بازه قیمتی کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان اعلام شد. این اوصاف خرید یک هندوانه ۵ کیلویی دست کم ۵۰ هزار تومانی خرج می تراشد.

میوه انار دیگر جز جدانشدنی چله نشینی های مردم امسال قیمت های عجیب و غریبی دارد. اسدالله کارگر رییس اتحادیه میوه فروشان به بازار می‌گوید: «میانگین قیمت بین ۱۸ تا ۲۵ است. اما انار دماوند بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است.»

اما قیمت ها در بازار خیلی با این گفته ها جور در نمی آید. در حال حاضر حداقل قیمت انار در بازار ۳۰ هزار تومان است. البته اگر بخواهی یک انار با کیفیت بخری برای هر کیلوی آن این روزها باید ۵۰ هزار تومان هزینه کنید.

گرانی های اخیر طبق گفته های رییس اتحادیه میوه فروشان، ایرانی‌ها کمتر از قبل میوه بخرند و سبد میوه خانوارها هر روز کوچک و کوچک تر شود.

به گفته او، این روزها بیشتر مردم میوه را دانه ای خرید می کنند.

۶۰۰ هزار تومان حداقل هزینه یک چله نشینی ۴ نفره
درست در شرایطی که حداقل حقوق کارگران ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. چله نشینی یک خانواده ۴ نفر با حداقل هزینه ها (یک هندوانه ۵۰ هزار تومانی، یک کیلو انار ۴۰ هزار، نیم کیلو تخم آفتاب گردان ۳۵ هزار تومان و نیم کیلو تخم کدو ۷۵ هزار تومان، نیم کیلو بادام زمینی ۶۰ هزار تومان و شام ساده ۲۴۰ هزار تومانی) حدود ۶۰۰ هزار تومان تمام می شود.

کد خبر: ۱۲۵٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha