۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
شیرینی خریدار ندارد| قیمت آجیل در اصفهان قد کشید
گزارش بازار از بازار شب یلدا؛

شیرینی خریدار ندارد| قیمت آجیل در اصفهان قد کشید

اصفهان- هر چند فراوانی میوه و آجیل را در بازار شب یلدای اصفهان داریم اما هر روز قیمت آجیل قد می کشد و شیرینی‌ها نیز پشت ویترین مغازه‌ها جا خوش کرده است.

گروه استان‌ها،‌ بازار: یلدا ناملموس‌ترین میراث تاریخی ایران است، جشنی که همه گرامی‌اش می‌دارند و در این شب همواره با سفره‌های رنگین همدیگر را مهمان می‌کرده‌اند. اما گویا تورم و افزایش قیمت‌ها بر روند برگزاری این جشن نیز تاثیر گذاشته است و حال و روز بازار نیز بیانگر این امر است.

در این میان کسبه نیز همچون چند سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و افزایش قیمت‌ها سرشان خلوت است، شلوغی شب یلدای بازار جای خود را به نگاه حسرت بار آجیل و شیرینی داده است، رونقی که شاید بازگشت آن بسیار سخت باشد.

با این حال و با وجود افزایش قیمت‌ها همچنان بخشی از مردم که به وضوح تعداد آنها کمتر نیز می‌شود سعی در گرامیداشت یلدا به عنوان جشنی کهن دارند و با برگزاری جشن‌ها، سفره چینی و خوردن میوه و شیرینی سعی در گرامیداشت یلدا دارند.

 دلیل افزایش قیمت میوه را می‌توان در افزایش قیمت هزینه حمل و نقل، افزایش قیمت حقوق و دستمزد، افزایش قیمت سبد و بسته بندی و ... نام برد

در این ارتباط رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در خصوص آخرین وضعیت بازار میوه و تره بار در آستانه شب یلدا اظهار می‌کند: میوه به اندازه کافی و حتی بیشتر از نیاز معمول در بازار اصفهان موجود است.

شیرینی خریدار ندارد | قیمت آجیل در اصفهان قد کشید

نوروزعلی اسماعیلی با بیان اینکه قیمت‌ میوه نسبت به سال گشته افزایش زیادی نداشته است، می‌افزاید: میزان افزایش قیمت انجام شده نیز به دلیل افزایش قیمت هزینه حمل و نقل، افزایش قیمت حقوق و دستمزد، افزایش قیمت سبد و بسته بندی و ... است.

انار امسال کیفیت خوبی ندارد
رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان با بیان اینکه میوه‌ها با بالاترین کیفیت در بازار اصفهان موجود است، می‌گوید: تنها میوه‌ای که از کیفیت سال‌های قبل برخوردار نیست، انار است که این محصول نیز به دلیل اینکه سرما درختان را نگرفته بار خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه هندوانه نو نیز در بازار از هر کیلوگرم پنج تا هفت هزار تومان موجود است، تصریح می‌کند: هم هندوانه نو در بازار اصفهان داریم و هم هندوانه‌ای که از گذشته در انبار ذخیره شده است.

اسماعیلی ادامه می‌دهد: هندوانه انباری نیز در بازار اصفهان بین دو تا چهار هزار تومان به فروش می‌رسد.

کیوی آستارا به دلیل تزریق  مدیریت نشده هورمون امسال کیفیت لازم را ندارد و در بازار اصفهان نیز از این نوع میوه استفاده نکردیم

وی با اشاره به اینکه خریدهای مردم نسبت به گذشته کمتر شده است، اضافه می‌کند: در حال حاضر قیمت پرتقال جنوب درجه یک بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، پرتقال شمال بین۱۰ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، نارنگی بین ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان، کیوی بین ۱۵تا ۲۰ هزار تومان، سیب سمیرم بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، موز خارجی بین ۳۲ تا ۲۵ هزار تومان، خرمالو بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان و انار بین ۳۰ تا ۲۰ هزار تومان است.

کیوی اصفهان از عباس آباد و تالش تامین می‌شود
رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان با بیان اینکه ما همه توان خود را برای عرضه محصولات تولید شده در استان به بازار به کار گرفته‌ایم، تصریح می‌کند: تنها میوه‌ای خوراک دام می‌شود که کیفیت لازم را نداشته باشد.

وی در خصوص تامین محصول کیوی برای بازار اصفهان نیز ادامه می‌دهد: کیوی اصفهان از عباس آباد و تالش تامین می‌شود که ماندگاری خوبی نیز دارد.

شیرینی خریدار ندارد | قیمت آجیل در اصفهان قد کشید

اسماعیلی می‌گوید: کیوی آستارا به دلیل تزریق  مدیریت نشده هورمون امسال کیفیت لازم را ندارد و در بازار اصفهان نیز از این نوع میوه استفاده نکردیم.

کاهش ۵۰ درصدی خرید شیرینی در اصفهان
عضو اتحادیه تولید و فروش گز و شیرینی اصفهان نیز از حال ناخوش بازار گز و شیرینی در یلدای ۱۴۰۰ خبر می‌دهد و به خبرنگار بازار می‌گوید: طی دو سال اخیر وضعیت فروش گز و شیرینی در اصفهان مناسب نبوده و بسیاری از واحدهای صنفی را به تعطیلی کشانده است.

به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه،‌هزینه تمام شده شیرینی نیز افزایش یافته است، این امر منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده و بخش زیادی از شیرینی‌های تولید شده پشت ویترین‌ها می‌ماند

حسین احمدی با بیان اینکه خرید آنلاین گز و شیرینی در دوران شیوع کرونا رونق گرفت، می‌افزاید: این در حالی است که افزایش قیمت مواد اولیه در این زمینه نیز آسیب زا بود و با کاهش تولید در این زمینه رو برو شدیم.

عضو اتحادیه تولید و فروش گز و شیرینی اصفهان با بیان اینکه به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه،‌ هزینه تمام شده شیرینی نیز افزایش یافته است، تصریح می‌کند: این امر منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده و بخش زیادی از شیرینی‌های تولید شده پشت ویترین‌ها می‌ماند.

نان فانتزی‌ها شیرینی می‌فروشند!
وی به افزایش ۴۰ درصدی قیمت مواد اولیه به ویژه خامه و شکر در اصفهان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در زمینه تامین روغن نیز دچار مشکلات جدی هستیم.

احمدی تاکید می‌کند: تعداد مشتریان شب یلدای امسال در فروشگاه‌های گز و شیرینی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین به چالش ایجاد شده بین فروشگاه‌های شیرینی و نان فانتزی اشاره می‌کند و می‌گوید: فروشگاه‌های نان فانتزی اخیرا با آرد دولتی شیرینی تولید و به فروش می‌رسانند و این در حالی است که شیرینی فروشی‌ها مجبور به تولید با آرد آزاد هستند که این امر نیز چالش آفرین شده است.

نه گلی داریم و نه خریدار گلی
جعفر دلال باشی، رئیس اتحادیه گل فروشان اصفهان نیز در خصوص فروش گل در شب یلدا به خبرنگار بازار می‌گوید: نه گلی داریم و نه خریدار گلی.

وی ادامه می‌دهد: افزایش قیمت گل به دلیل کاهش تولید با توجه به ابری بودن هوا را طی چند روز اخیر داشته‌ایم و از سویی باید توجه داشت که مردم اصفهان حاضر به خرید گل با قیمت بالا نیستند و این در حالی است که گل های تولید شده در اصفهان هم برای توزیع و فروش به تهران ارسال می‌شود.

فروشگاه‌های نان فانتزی اخیرا با آرد دولتی شیرینی تولید و به فروش می‌رسانند و این در حالی است که شیرینی فروشی‌ها مجبور به تولید با آرد آزاد هستند که این امر نیز چالش آفرین شده است

رئیس اتحادیه گل فروشان اصفهان با بیان اینکه این روزها مردم برای گل هزینه نمی‌دهند، می‌افزاید: بخشی از گلی که در بازار فروش می‌رود نسیه است و بخشی هم خراب می‌شود.

وی تاکید می‌کند: برخی متوجه نیستند به همان اندازه که دیگر اجناس در بازار افزایش قیمت دارد، نرخ گل هم افزایش می‌یابد، سم نگهداری گل از ۱۰۰ هزار تومان به پنج میلیون تومان افزایش یافته است.

شیرینی خریدار ندارد | قیمت آجیل در اصفهان قد کشید

قیمت‌ آجیل هر روز قد می‌کشد
همچنین دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان به خبرنگار بازار می‌گوید: قیمت هر کیلو تخمه آفتابگردان از ۶۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان، هر کیلو فندق از ۲۷۰ هزار تومان تا۳۶۰ هزار تومان، هر کیلو بادام هندی نیز از ۳۳۰ هزار تومان تا ۴۷۰ هزار تومان به فروش می رسد.

علیرضا همتیان ادامه می‌دهد: هر کیلو مغز گردو از ۲۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان، هر کیلو تخمه کدو از ۱۲۰هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان و هر کیلو پسته از ۲۵۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

افزایش قیمت گل به دلیل کاهش تولید با توجه به ابری بودن هوا را طی چند روز اخیر داشته‌ایم و از سویی باید توجه داشت که مردم اصفهان حاضر به خرید گل با قیمت بالا نیستند و این در حالی است که گل های تولید شده در اصفهان هم برای توزیع و فروش به تهران ارسال می‌شود

وی می‌افزاید: هر کیلو بادام بسته به نوع و جنس بادام از ۳۳۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد، ضمن اینکه قیمت هر کیلو آجیل از ۲۰۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان به شمار می‌رود.

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با بیان اینکه قیمت آجیل و خشکبار بالاست و تقاضا در بازار کاهش یافته است، می‌گوید: با وجود اینکه در آستانه شب یلدا به سر می‌بریم مردم استقبال چندانی نمی‌کنند اما در مقایسه با اوایل شیوع کرونا در اصفهان فروش مناسب‌تر است.

قیمت‌های ملزومات شب یلدا هر سال بیشتر از سال گذشته قد می کشد و این در حالی است که هنوز عزمی برای مدیریت بازار رها شده وجود ندارد و ضروری است که مسئولان هر چه زودتر عزم خود را برای مدیریت این امر جزم کنند تا کمر مردم کمتر زیر بار این افزایش قیمت ها خمیده شود.

کد خبر: ۱۲۵٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha