۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
مغفول ماندن بهره‌وری در اقتصاد| تشکیل صندوق توسعه استان‌ها
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مغفول ماندن بهره‌وری در اقتصاد| تشکیل صندوق توسعه استان‌ها

تبریز- بهبودی، اقتصاددان تبریزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به مغفول ماندن بهره‌وری در اقتصاد کشور گفت: ظرفیت‌های خالی زیادی در صنعت استان وجود دارد.

داود بهبودی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: همواره از وضعیت، جایگاه و رتبه استان در شاخص‌های کلان و رفاه ابرازگله‌مندی و نارضایتی می‌کنیم؛ اما اگر می‌خواهیم این وضعیت بهبود یابد، لازم است تحرک استان در شاخص‌های مختلف از میانگین کشور بیشتر شود.

وی افزود: هدفگذاری دستیابی به رشد هشت درصدی اقتصاد تاکنون محقق نشده و این رشد به عنوان هدف سال آینده تعریف شده است؛ در هر صورت باید تلاش کنیم رشدی که در استان اتفاق می‌افتد از میانگین کشور بالاتر باشد تا بتواند وضعیت استان را بهبود بخشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: سه ماه بیشتر تا سال آینده فرصت نداریم؛ برای مسیر رشد بلند مدت آذربایجان‌شرقی در قالب برنامه هفتم باید مگاپروژه‌هایی تعریف و منابع جذب سرمایه معین شود.

بهبودی در عین حال خاطرنشان ساخت: در سال ۱۴۰۱ باید چند اقدام نرم‌افزاری را در دستور کار برنامه‌ریزی استان قرار دهیم؛ از جمله اینکه به انحاء مختلف در جهت تامین اعتبار پروژه‌های خاتمه یافته بخش دولتی اقدام کنیم تا این پروژه‌ها تاثیرات خود را در رشد اقتصادی استان نشان دهند.

ظرفیت‌های خالی زیادی در صنعت آذربایجان شرقی وجود دارد
وی در ادامه با اشاره به مغفول مانده بهره‌وری در اقتصاد کشور گفت: ظرفیت‌های خالی زیادی در صنعت استان وجود دارد که محصول شرایط رکودی، تحریم‌ها، فضای نامناسب کسب و کار و محدودیت‌های صادراتی است.

این اقتصاددان به مسائلی مثل پایین بودن راندمان محصول و مصرف بیش از حد آب در کشاورزی و رکود حوزه گردشگری به دلیل شیوع کرونا اشاره و تصریح کرد: فراهم‌آوری زمینه‌های نسبتا سهل‌الوصولی که می‌تواند بهره وری را ارتقاء دهد، ضروری به نظر می‌رسد.

بهبود فضای نرم کسب و کار، همبستگی و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، رفع اشکالات فضای فرهنگی و مدیریتی استان در برخورد با صاحبان سرمایه مورد تاکید مدیریت ارشد استان است

بهبودی همچنین بر ضرورت رفع موانع صادراتی تاکید و تصریح کرد: بهبود فضای نرم کسب و کار، همبستگی و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، رفع اشکالات فضای فرهنگی و مدیریتی استان در برخورد با صاحبان سرمایه مورد تاکید مدیریت ارشد استان است.

تشکیل صندوق توسعه استان‌ها
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه یک نهاد صندوق توسعه استانی در همه استان‌ها شکل می‌گیرد، افزود: تاکنون منابعی که برای اشتغال تامین می‌شد، حالت یکبار مصرف داشت اما اگر این منابع در قالب وجوه اداره شده صندوق، یارانه سود یا مشارکت در قالب پروژه‌ها باشد، می‌تواند در سال آینده سازوکارهای مالی استان را بهبود بخشد.

روندهای اقتصادی نامطلوب کشور در گذشته
وی متذکر شد: چاره‌ای نداریم جز اینکه در رویکردهای گذشته و تکیه بر منابع صرف دولتی تجدیدنظر کنیم؛ چرا که همگان شاهد هستند، این رویکردها خروجی چندان مطلوبی نداشته و برای تعریف پروژه‌های بخش خصوصی که در رشد بلندمدت استان تاثیرگذار باشند نیازمند تعامل هر چه بیشتر با بخش خصوصی و فراهم‌آوری الزامات آن هستیم.

بهبودی بر لزوم تشکیل جلساتی با حضور آقای استاندار برای آسیب شناسی وضعیت فعلی و ترسیم افق آینده استان تاکید کرد.

این اقتصاددان روندهای اقتصادی در کل کشور را نامطلوب و تشکیل سرمایه در سال‌های گذشته را منفی دانست و گفت: یکی از اصلی‌ترین منابع ایجاد رشد اقتصادی، تشکیل و انباشت سرمایه است که به الزامات کلان، محیط بین‌الملل و مناسبات جهانی بستگی دارد.

جایگاه تنزل یافته آذربایجانشرقی
وی مدعی شد: در دهه‌های گذشته هم تحریم‌ها و موانع در کل کشور وجود داشت ولی بعضی از استان‌ها توانستند از این تحریم‌ها عبور کنند و وضعیت نسبتا مناسبی داشته باشند که آذربایجان‌شرقی جزو این استان‌ها نبوده و وضعیت استان در مقایسه با میانگین کشوری نسبت به گذشته تنزل یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: در هر صورت باید فضای مدیریتی و رویکردهای خود را اصلاح کینم و آذربایجان‌شرقی را به جایگاه شایسته و بایسته خود برسانیم.

کد خبر: ۱۲۵٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha