۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
تلاش چین در دستیابی به رشد مشترک با نوظهورها؛ شکوفایی نوآوری و فناوری های پیشرفته
بازار گزارش می دهد؛

تلاش چین در دستیابی به رشد مشترک با نوظهورها؛ شکوفایی نوآوری و فناوری های پیشرفته

با توجه به تمایل شدید تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه برای ایجاد اقتصاد دیجیتال، چین به دنبال کمک به این کشورها است تا از گسترش و شکوفایی اقتصاد دیجیتال سود بیشتری را کسب کند.

بازار؛ گروه بین الملل: ابتکار توسعه جهانی که برای اولین بار توسط شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین پیشنهاد شد، به کشورهای سراسر جهان کمک می‌کند تا در میان چالش‌ های بی‌سابقه، رشدی قوی، سبز و متعادل‌تر را تقویت کنند.

 شکوفایی بخش دیجیتال، افزایش تعداد درخواست های ثبت اختراع و چشم انداز امیدوارکننده فناوری های پیشرفته در چین، مقامات سازمان های بین المللی مانند «لیو هوآ» مدیر دفتر سازمان جهانی مالکیت معنوی در چین را تحت تأثیر قرار داده است. در سال‌های اخیر، او شاهد پیگیری این کشور برای رشد مبتنی بر نوآوری و ارتقای اقتصاد دیجیتال، هم در داخل و هم در خارج از کشور بوده است.

وقتی صحبت از نوآوری و مالکیت فکری به میان می‌آید، چین منتظر فشارهای جهان خارج نیست. لیو اخیرا اعلام کرده که شهروندان چینی به عنوان عامل ایجاد انگیزه رشد و تسلط بر توسعه آینده در نظر گرفته می شوند. در پس این حرکت، فلسفه در حال تحول چین در مورد رشد جهانی، مبتنی بر نوآوری است که به طور مکرر توسط شی جین پینگ در کنفرانس های بین المللی کلیدی مطرح و ترویج شده است.

شی به عنوان یکی از شش حوزه اصلی ابتکار توسعه جهانی که در ماه سپتامبر برای پیشبرد رفاه مشترک در سرتاسر جهان پیشنهاد کرد، خواستار متعهد ماندن به توسعه مبتنی بر نوآوری شد و از کشورها خواست تا تلاش های مضاعف خود را برای استفاده از دستاوردهای فناورانه در جهت افزایش بهره وری به کار گیرند.

رئیس جمهور چین در هنگام تشریح رشد مبتنی بر نوآوری و اقتصاد دیجیتال در بیست و هشتمین نشست رهبران همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در ۱۲ نوامبر، از کشورها خواست تا زیرساخت های دیجیتال را بیشتر توسعه دهند، تحول دیجیتال را تسریع کرده و برای پر کردن شکاف دیجیتال و ارتقاء و توسعه اقتصاد دیجیتال به روشی همه جانبه تلاش کنند. 

نقش فعال پکن پاسخی مهم به تمایل شدید تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه برای ایجاد اقتصادهای دیجیتال است

زو ژیائودونگ  معاون موسسه تحقیقات امنیت اطلاعات چین معتقد است که نقش فعال پکن در این زمینه، پاسخی به تمایل شدید تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه برای ایجاد اقتصادهای دیجیتال است ضمن اینکه اقتصاد دیجیتال برجسته‌ ترین چشم‌ انداز اقتصادی کنونی جهانی است که در زمانی که اقتصاد جهانی به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ ناامید شده و با رشد کند مواجه است، به موتور اصلی بهبود تبدیل شده است. 

به عنوان بخشی از تلاش چین برای رفاه مشترک در این مناطق، شی در ۲۲ نوامبر اعلام کرد که چین ۱۰۰۰ مورد از اقلام فناوری پیشرفته و کاربردی را در اختیار کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا قرار خواهد داد. رئیس جمهور همچنین اعلام کرد که چین از برنامه ای برای ۳۰۰ دانشمند جوان از کشورهای آسه آن حمایت خواهد کرد تا طی پنج سال آینده برای تبادل اطلاعات رهسپار چین شوند.

بر اساس شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری در ماه سپتامبر منتشر شد، چین به رتبه دوازدهم دست یافت در حالی که تنها اقتصاد با درآمد متوسط ​​در میان ۳۰ اقتصاد برتر جهان است

شی در طی سخنرانی دیگری برای کشورهای آفریقایی در ۲۹ نوامبر، از برنامه پکن برای انجام ۱۰ پروژه اقتصاد دیجیتال برای این قاره، گسترش همکاری تجارت الکترونیک جاده ابریشم و برگزاری جشنواره های خرید آنلاین با محصولات با کیفیت آفریقایی رونمایی کرد. در کنار این پیشنهادات چینی برای کمک یا همکاری با سایر کشورها، این کشور همچنین به دنبال ارتقاء رشد مبتنی بر نوآوری و اقتصاد دیجیتال خود به گونه ای موفق است.

بر اساس شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO در ماه سپتامبر منتشر شد، چین به رتبه دوازدهم دست یافت در حالی که تنها اقتصاد با درآمد متوسط ​​در میان ۳۰ اقتصاد برتر جهان است.

بر اساس اظهارات هو زوکای معاون کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، کل هزینه های چین در زمینه تحقیق و توسعه در سال گذشته با ۲.۴۴ تریلیون یوان (۳۸۳.۳۵ میلیارد دلار) موجب شد تا این کشور در رتبه دوم جهان قرار گرفت در حالی که این هزینه ها ۲.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه این کشور را تشکیل می داد. 

وانگ ونبین  سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در ماه گذشته اعلام کرد که این دستاوردها نتیجه نبوغ و کار سخت مردم چین و تلاش های شدید دولت  برای پیشبرد استراتژی مالکیت معنوی و استراتژی توسعه مبتنی بر نوآوری است.

علاوه بر اظهارات مقامات چینی، آنتونیو گوترش  دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی ویدئویی در تاریخ ۷ تا ۱۶ دسامبر هشدار داد: فناوری دیجیتال با توانمندسازی میلیون ها نفر برای کار، تحصیل و اجتماعی شدن ایمن به صورت آنلاین جان انسان ها را نجات داده است. اما این بیماری همه گیر شکاف دیجیتالی را نیز تشدید کرده است.  او از کشورها خواست تا با به دست آوردن کنترل مجدد بر داده ها و از طریق اتصال همه افراد به اینترنت تا سال ۲۰۳۰ همکاری را تقویت کنند.

با اینکه اقتصاد مبتنی بر نوآوری در سرتاسر جهان انعطاف پذیری بالایی از خود نشان داده است، اما با این حال، این بیماری همه گیر شکاف دیجیتالی را بین مناطق افزایش داده است 

«لیو هوآ » مدیر دفتر سازمان جهانی مالکیت فکری در چین نیز گفت که اقتصاد مبتنی بر نوآوری در سرتاسر جهان انعطاف پذیری بالایی از خود نشان داده است، با این حال، این بیماری همه گیر شکاف دیجیتالی را بین مناطق افزایش داده است.

سوئیس و پس از آن سوئد، ایالات متحده و انگلیس جایگاه پیشرو خود را حفظ می‌کنند در حالی که بسیاری از کشورهای دیگر عقب‌تر هستند. این تفاوت قابل توجه با این واقعیت نشان می‌دهد که چین تنها کشور در حال توسعه در میان ۱۵ کشور برتر در شاخص جهانی نوآوری است. 

اصطلاح «شکاف دیجیتال» نیز یک عبارت کلیدی در روایت‌ های سیاسی پکن بوده است. عبارتی که از سوی شی در مورد نوآوری و حکمرانی دیجیتال اغلب تکرار می‌شود، این است که «محیط باز، عادلانه و بدون تبعیض را برای توسعه علم و فناوری ایجاد کنیم».

شی جین پینگ در سخنرانی در اجلاس سران G۲۰ در اکتبر نیز از این گروه خواست تا مسئولیت های خود را در عصر دیجیتال به دوش بکشند، فناوری های دیجیتال را با اقتصاد واقعی ادغام کرده و به کشورهای در حال توسعه کمک کنند تا شکاف دیجیتالی را از بین ببرند.

بر همین اساس، چین تصمیم گرفته که برای پیوستن به توافقنامه مشارکت اقتصاد دیجیتال با هدف تقویت همکاری بین المللی در اقتصاد دیجیتال درخواست همکاری خود را اعلام کند. این کشور همچنین ابتکار جهانی در مورد امنیت داده ها را در سپتامبر سال گذشته ارائه کرد که یک پیشنهاد بزرگ بود که توسط شی در رویدادهای مختلف جهانی و منطقه ای با هدف کمک به کشورها در جهت دفع خطرات مربوط به امنیت، زیرساخت ها و سیاست در فضای سایبری مطرح شد.

این ابتکار مورد تحسین تعدادی از کشورهای خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و آفریقا قرار گرفت در حالی که کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب پس از نشست وزیران با چین در اوایل ماه جاری از این طرح حمایت کردند.

«شن یی » استاد و مدیر مؤسسه تحقیقاتی حاکمیت فضای مجازی جهانی در دانشگاه فودان در شانگهای نیز اعلام کرد که محبوبیت این طرح مبتنی بر احترامی است که انقلاب تکنولوژی در حال انجام و همچنین پاسخ مؤثر آن به نگرانی‌های امنیت دیجیتال کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور را نشان می‌دهد.

شن یی معتقد است که این ابتکار هژمونی در بخش های دیجیتال را با ترویج مشاوره فراگیر و برد_برد به چالش می کشد و در خدمت ایجاد جامعه ای با آینده ای مشترک در فضای سایبری است؛ ضمن اینکه این امر یک پیشنهاد باز و فراگیر است که انصاف و عدالت را تضمین می کند. 

کد خبر: ۱۲۴٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha