۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
تخصیص آب به سرمایه گذاران پروژه‌های آبی/ ورود بخش خصوصی به اقتصاد آب
گفت وگو با مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران

تخصیص آب به سرمایه گذاران پروژه‌های آبی/ ورود بخش خصوصی به اقتصاد آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان‌اینکه باید اقتصاد آب را برای بخش خصوصی جذاب کنیم، از حدود ۶ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام انتقال آب در تهران خبر داد و گفت: یکی از مدل‌های سرمایه گذاری، تخصیص آب به ازای انجام پروژه‌های نیمه تمام است.

بازار- بخش خصوصی وارد بازار آب می‌شود. آنگونه که سید حسن رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران به بازار اعلام کرده: حدود ۶ هزار میلیارد تومان پروژه انتقال آب در استان تهران وجود دارد که به دنبال جذب سرمایه گذار برای اجرای آنها هستیم.

داستان ازاین قرار است که وزارت نیرو می‌خواهد به ازای تکمیل پروژه‌های انتقال آب، آب به سرمایه گذاران‌این بخش تخصیص دهد. آنگونه که رضوی می‌گوید:‌این مدل مورد استقبال بسیاری از سرمایه گذاران بوده و اجرای آن از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، سال گذشته بحث انتقال آب به صنایع ماملو با مشارکت خود شرکت شهرک‌های صنعتی و خود صنعت‌گرها با همین مدل سرمایه گذاری در دستور کار قرار گرفت و پیش بینی می‌شود که تا تابستان امسال پروژه انتقال پسآب از تصفیه خانه جنوب تهران به‌این شهرک عملیاتی شود.

او همچنین ارزش‌این پروژه را بر اساس برآوردهای صورت گرفته در سال ۹۸ را حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

آب محور توسعه است اگر بخواهیم جهشی را در تولید داشته باشیم، دسترسی به منابع آبی را باید تسهیل کرد.

تکمیل سریع پروژه‌های آبی مصداق جهش تولید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران جدید در اتمام پروژه‌های نیمه تمام آبی را مصداق جهش تولید دانست و گفت: آب محور توسعه است اگر بخواهیم جهشی را در تولید داشته باشیم، دسترسی به منابع آبی را باید تسهیل کرد. بنابراین اگر بتوانیم حتی یک روز زودتر پروژه‌های آبی خود را زودتر تمام کنیم به تولید بیشتر کشور کمک کرده و پشتیبان تولیدکننده بوده‌ایم.

او با اشاره به یارانه‌ای که دولت بابت مصرف آب در کشور پرداخت می‌کند، ادامه داد: مشکل‌این است که نبود توازن بین درآمدها و هزینه‌های وزارت نیرو، گلوی اقتصاد آب را فشار می‌دهد و با ‌این سطح از درآمد قادر به تکمیل پروژه‌های انتقال آب نیستیم و باید بخش خصوصی به‌این مقوله ورود پیدا کند.

هزینه بالای خرید تضمینی آب برای دولت

او با بیان‌اینکه باید اقتصاد آب را برای بخش خصوصی جذاب کنیم، در رابطه با چگونگی مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های آبی گفت: یکی ار مدل‌های سرمایه گذاری که اتفاقا مورد استقبال بخش خصوصی هم قرار گرفته است، تخصیص آب به ازای انجام پروژه‌های نیمه تمام است. به‌این معنا که در پروژه‌ای که قرار است با اجرای آن ۲۸۰ میلیارد مترمکعب آب منتقل شود، ۱۰ درصد خود آب را به سرمایه گذار می‌دهیم که مشتری برای خودش پیدا کند.

رضوی افزود: مدل دیگر مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های آبی خرید تضمینی آب است. البته‌این مدل به دلیل هزینه‌های بالایی که دارد خیلی مورد استقبال دولت نیست و جز در آب شیرین کن‌های جنوب کشور در جای دیگری اجرا نمی‌شود.

اما مدل دیگر سرمایه گذاری که‌این مقام مسئول به آن اشاره می‌کند، تهاتر اموال با پیمانکاران بزرگ است. به گفته رضوی، ‌این اموال در شرکت آب منطقه‌ای شناسایی شده و به دنبال دریافت مصوباتی از شورای اقتصاد و دولت برای واگذاری آنها هستیم.

سرمایه گذاری در اقتصاد آب جذاب تر از سپرده گذاری در بانک‌ها

«تعرفه‌های ما تکیلفی و دولتی است و وزارت نیرو اجازه گرفتن قیمت تمام شده آب از مشترکان خود را ندارد. اما وقتی پای سرمایه گذار بخش خصوصی به میان می‌آید نحوه قیمت گذاری آب فرق می‌کند». مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای ضمن بیان‌این مطلب گفت:‌این طور نیست که نظارتی بر قیمت گذاری آب بعد از واگذاری آن به بخش خصوصی صورت نگیرد. اما باید توجه داشت که سرمایهگذار از فعالیتی که انجام می‌دهد قرار است سود منطقی کسب کند تا ورود به اقتصاد آب برایش جذاب باشد.

او همچنین افزود: سودی که یک سرمایه گذار از تکمیل پروژه‌های آبی نصیبش می‌شود به طور قطع بالاتر از سود سپرده گذاری در بانک‌ها خواهد بود در غیراین صورت هیچ کس حاضر به ورود به‌این بخش نخواهد شد.

این مقام مسئول در شرکت آب منطقه‌ای در پاسخ به‌این سوال که‌ ایا این مدل سرمایه گذاری برای بخش خصوصی جذابیتی دارد، گفت: اولین چیزی که سرمایه گذار از وزارت نیرو می‌خواهد اطیمنان از بازگشت سرمایه در یک مدت مشخص است. برای همین یک سری اموال را در وزارت نیرو شناسایی شده که‌این اموال به عنوان ضمانت به بخش خصوصی سپرده می‌شود تا هیچ نگرانی از بابت بازگشت سرمایه وجود نداشته باشد.

شکست دولت در بازار آب

رضوی که معتقد است دولت درایجاد بازار آب خیلی موفق نبوده است، می‌گوید: قیمت آب در دولت و عامه مردم فرق می‌کند. به عنوان مثال در روستاها و بخش کشاورزی خرید و فروش آب توسط بخش خصوصی کاملا بر اساس قیمت واقعی آن صورت می‌گیرد. در صورتی که منابع آب زیرزمینی دولت در روستاها توزیع می کند، تا همین پارسال کاملا رایگان بود. حالا اما مجلس مصوب کرده که وزارت نیرو یک رقم محدودی به عنوان حق النظاره دریافت کند.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: وقت دولت یک طرف قضیه است، هیچ مشترکی حاضر نیست حتی هزار تومان به ازای هر مترمکعب آب پول پرداخت کند در حالیکه همین الان در شهرک صنعتی عباس آباد تهران که با تانکر آب رسانی انجام می‌شود، بعضا برای هر مترمکعب آب تا ۱۰ هزار تومان هم پول پرداخت می‌شود.

او با بیان‌اینکه سرمایه گذار بخش خصوصی خیلی بهتر از دولتی‌ها می‌تواند بازار آب را مدیریت کند، تجربه دولت در واگذاری ساخت و بهره‌برداری از آزادراه‌ها به بخش خصوصی را مورد اشاره قرار داد و گفت: به عنوان مثال برای عبور از یک آزاد راه به طول ۴۰ کیلومتر که توسط بخش خصوصی ساخته شده باید ۲۰ هزار تومان پرداخت شود اما برای تردد در آزادراه تهران قم با ۱۳۰ کیلومتر که توسط دولت ساخته شده کسی حاضر نیست بیشتر از ۵۰۰ تومان عوارضی پرداخت کند. ‌این اتفاق در اقتصاد آب هم می‌تواند رخ دهد.

جزییات پروژه‌های انتقال آب در تهران

رضوی ارزش پروژه‌های نیمه تمام‌این شرکت بر اساس برآورد صورت گرفته در سال ۹۸ را ۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و در رابطه با جزییات آن گفت: پروژه انتقال آب از لار به کلان که حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد یکی از پروژه‌های پیشنهاد شده به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری است. پروژه دیگری که اجرای آن  در دستور کار قرار دارد، انتقال آب از طالقان به کرج و تهران است که ارزش‌این پروژه هم بر اساس برآوردهای صورت گرفته در سال ۹۸ حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار میلیارد تومان است. اما پروژه سوم انتقال آب به فرودگاه امام خمینی و شهرک آفتاب به ارزش حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است.

کد خبر: ۱۲٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha