۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
کمبود ۵۰۰ قلمی دارو در صورت تأمین نشدن ارز
مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو مطرح کرد

کمبود ۵۰۰ قلمی دارو در صورت تأمین نشدن ارز

مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر در کشور حدود ۳۸ تا ۴۰ قلم کمبود دارو داریم که اگر تا آخر سال ارز مورد نیاز تأمین نشود، کمبودهای دارویی ما به ۴۰۰ تا ۵۰۰ قلم دارو خواهد رسید.

به گزارش بازار به نقل از سازمان غذا و دارو، حیدر محمدی مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو درباره وضعیت بازار دارو در کشور افزود: استاندارد ذخایر سه ماه است و از این لحاظ ذخایر برخی اقلام دارویی ما مناسب نیست و در سه ماه آینده حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ قلم کمبود دارو خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ارز ترجیجی مانند سم و یک تومور برای نظام دارویی است که نیاز به جراحی دارد و اگر این غده برداشته نشود، منابع ما را نابود می‌کند و موجب قاچاق معکوس دارو می‌شود. اختلاف قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز ۲۸هزار تومانی آنقدر زیاد است که موجب جذابیت تأمین دارو فارغ از نیاز شده و برخی مراکز دارویی و داروخانه‌ها و افراد سودجو فارغ از نیاز درخواست دارو دارند و مصرف برخی داروها به شکل غیر منطقی بالا رفته است و برخی در سفرهای سیاحتی و زیارتی، داروهایی را برای فروش از کشور خارج می‌کنند.

محمدی درباره گران شدن برخی اقلام دارو گفت: در اردیبهشت سال گذشته به دلیل محدودیت منابع ارزی، منابع ارزی کل داروهای OTC دلار ۲۷هزار تومانی شد. نمونه‌های داخلی داروهای MS نیز تغییر قیمت نداشت و فقط قیمت نمونه‌های وارداتی ۵ برابر شد.

کد خبر: ۱۲۴٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha