۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
دولت به مصوبه معافیت مالیاتی صادرات نفت بی اعتنایی می کند| عرضه قطره چکانی روغن در بورس
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی:

دولت به مصوبه معافیت مالیاتی صادرات نفت بی اعتنایی می کند| عرضه قطره چکانی روغن در بورس

هاشمی رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت: طبق بودجه ۱۴۰۰ قرار بود که معافیت مالیاتی صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی لغو و از آنها عوارض دریافت شود. اما متاسفانه این قانون اجرایی نشده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: خام فروشی در صنعت نفت تمامی ندارد. خام فروشی که رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی بخش زیادی از آن را حاصل سیاست گذاری های اشتباه در کشور می داند.

ابوالقاسم هاشمی که معتقد است دولت خود نیز علاقه ای ندارد که جلوی این مساله را بگیرد، به بازار می گوید: بر اساس بند ۶ ماده ۳ بودجه ۱۴۰۰ قرار بود که معافیت مالیاتی صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی لغو و از آنها عوارض دریافت شود. اما متاسفانه این قانون در کشور اجرایی نشده است و اینگونه دولت شرایط را برای خام فروشی باز گذاشته است.

او می گوید: در شرایطی که کشورها در تلاش هستند که بیشترین ارزش افزوده را از مواد خام خود کسب کنند اما دارایی مان را به ثمن بخس می فروشیم.

این فعال صنعت نفتی با بیان اینکه متاسفانه پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها بیشتر به‌دنبال صادرات موادخام و نیمه‌خام نفتی هستند، ادامه داد: با توجه به تولید و صادرات محصولات نهایی فرآورده های نفتی توسط صنایع پایین دستی که باعث اشتغال زایی، ایجاد ارزش افزوده و صادرات محصولات نهایی شده است، انتظار می رود معافیت مالیاتی شامل این صنایع شود. همچنین صنایع بازیافت پایین‌دستی نفتی که مواد زائد را به کالاهای با استاندارد تبدیل می کنند، باید شامل سوبسید و تشویق های تولیدی و صادراتی شوند.

بر اساس بند ۶ ماده ۳ بودجه ۱۴۰۰ قرار بود که معافیت مالیاتی صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی لغو و از آنها عوارض دریافت شود. اما متاسفانه این قانون در کشور اجرایی نشده  و پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها بیشتر به‌دنبال صادرات موادخام و نیمه‌خام نفتی هستند

تشکیل رگلاتوری برای مقابله با خام فروشی
هاشمی با بیان اینکه اصلی ترین مشکل ما نبود رگلاتوری بین پایین دست و میان دست است، افزود: اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در طی سه سال گذشته خواهان تصویب نهاد تنظیم گر رگولاتوری جهت مبارزه با خام فروشی و رقابت ناسالم و تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای شده اما متاسفانه تا حالا این اقدام صورت نگرفته است.

به گفته این فعال اقتصادی، تشکیل رگلاتوری در صنعت نفت موجب می شود که دخالت دولت و مجلس را در بحث‌های قیمت‌گذاری، سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری در حوزه نفت به حداقل ممکن کاهش پیدا کند. بی‌شک اگر نظام تنظیم‌گری در فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی شکل گیرد به توسعه صنایع پایین‌دستی و رعایت عدالت در صنعت نفت کمک می‌کند.

روغن پایه به صورت قطره چکانی در بورس عرضه می شود. با وجود اینکه قیمت روغن در بازار داخل گران تر از بازار جهانی است، تولیدکنندگان ناچارند که به بالاترین قیمت این محصول را خریداری کنند فقط برای اینکه سرپا بمانند

عرضه قطره چکانی روغن پایه در بورس
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روغن پایه به صورت قطره چکانی در بورس عرضه می شود، اظهار داشت: قیمت روغن پایه در بازار داخل گران تر از بازار جهانی است. با این وجود تولیدکنندگان ناچارند که به بالاترین قیمت این محصول را خریداری کنند فقط برای اینکه سرپا بمانند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه تنها ۴۰ الی ۵۰ درصد نیاز روغن پایه در بورس عرضه می می شود، ادامه داد: متاسفانه امتیازها و تخفیف های دولت در جیب صنایع پایین دستی نفت باقی می ماند و صنایع میان دستی از آن سهمی نمی برند.

هاشمی با یادآوری اینکه از پارسال خوراک واحدهای پالایشی و فرآورده‌های نفتی بر اساس قیمت‌های واقعی صادراتی محاسبه می‌شود که سبب شده سود واحدهای پالایشی افزایش یابد و هر بشکه پالایش ۳.۵ دلار سود برای پالایشگاه داشته باشد که سود بالایی است، افزود: متأسفانه پالایشگاه‌ها این تخفیف خوراک را به بخش پایین‌دستی تسری ندادند. پالایشگاه‌ها واحدهای میان‌دستی صنعت نفت هستند و در پایین‌دست خود واحدهای روغن، قیر و ... را دارند، بنابراین این تخفیف خوراک که شرکت نفت به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها می‌دهد باید به واحدهای پایین‌دستی نیز منتقل شود تا قدرت رقابت داشته باشد.

دولت رقیب بخش خصوصی شده است
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه دولت با تملک قوانین، بخشنامه ها و سهم قابل توجه سرمایه، به نوعی رقیب بخش خصوصی شده است گفت: تصدی‌گری دولت و ملغمه‌ای از خصوصی‌سازی به نام خصولتی ها، باعث هرج و مرج و فساد اقتصادی شده است و اگرچه تحریم ها شرایط فعالیت را برای واحدهای تولیدی و صادراتی پایین دستی نفت به تنگنا کشانده است، اما خود تحریمی دولت در قوانین خلق الساعه و خام فروشی خصولتی ها، این واحدهای پایین‌دست مهجور را به زانو درآورده است.

کد خبر: ۱۲۴٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha