۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۸
سامانه تجارت جامع یک ابزار است و سیاست درست می خواهد
مدیر سامانه جامع تجارت ایران:

سامانه تجارت جامع یک ابزار است و سیاست درست می خواهد

شیرازیان، مدیر سامانه جامع تجارت ایران گفت: سامانه جامع تجارت یک ابراز است که با سیاست اشتباه نمی توان انگشت اتهام را به سمت سامانه برد بلکه سیاست به طور درستی اتخاذ نشده است.

به گزارش بازار، محمد شیرازیان مدیر سامانه جامع تجارت ایرانگفت: حاکمیت به این رسیده که دستگاه ها در گام اول برای فرآیندهایی که درگیر آن هستند سامانه ایجاد نمایند و پیش از آن، آن را بازمهندسی نمایند که یکی از کارکردهای آن حذف عامل انسانی است.

وی افزود: تبادل اطلاعات بین سامانه ها گام دوم دستگاه هاست و همچنین در گام سوم یکپارچگی و ایجاد درگاه واحد باید در دستور کار دستگاه ها باشد.

مدیر سامانه جامع تجارت ایران با بیان اینکه هر کدام از سامانه با امضای الکترونیک تبادل اطلاعات می کنند اظهار کرد: سامانه یک ابراز است و اگر با سیاست درست همراه باشد به نتیجه خواهد رسید در حالی که با سیاست اشتباه نمی توان انگشت اتهام را به سمت سامانه برد بلکه سیاست اشتباه است.

شیرازیان در رادیو گفت و گو با تاکید بر شراکت تشکل ها در این فرآیند یادآور شد: اگر شفافیت در این حوزه باشد، باید فرآیندها دیده شود؛ سامانه برای سیستمی کردن چیزی است که در جامعه رخ می دهد و اگر اتفاقات در این سامانه دیده نشود، سامانه به کار نخواهد آمد.

وی همچنین تجارت فرامرزی و داخلی را دو حوزه کلی سامانه تجارت جامع دانست و گفت: در حوزه تجارت داخلی باید از ورودی زنجیره تامین تا مصرف شفاف باشد و لذا باید حالت گذار را باید با هدف طی کنیم.

این مدیر ضمن اشاره به مشکلاتی از جمله تغییر کاربری مناطق آزاد و محصور کردن آنها بیان کرد: عدم یکپارچگی در سیاست گذاری موجب شده در قدم اول تولیدکننده و سپس مردم متضرر شوند.

شیرازیان با بیان اینکه دستورالعمل ۲۰ گروه کالا ابلاغ شده است افزود: در حوزه شفافیت تجارت خارجی استثنائی وجود ندارد اما فرآیند شفافیت در تجارت داخلی هزینه بر است و باید صرفه داشته باشد و لذا باید در این فرآیندها مهندسی انجام شود.

وی در خاتمه اذعان کرد: باید نظام انگیزشی داشته باشیم تا فعال اقتصادی رفتار درستی داشته باشد و اگر نظام مالیاتی مستقر و تضاد منافع بین خریدار و فروشنده شکل بگیرد می توان در حوزه زنجیره تامین داخلی از گلوگاه ایجاد شده بهره برد.

کد خبر: ۱۲۴٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha