۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴
رشد ۵ برابری قیمت نهاده های دامی با حذف ارز دولتی
رئیس هیات مدیره مرغ پیگیر خبرداد

رشد ۵ برابری قیمت نهاده های دامی با حذف ارز دولتی

گرگان- اردلان، رئیس هیات مدیره زنجیره تولید گوشت مرغ پیگیر گفت: با حذف ارز دولتی قیمت نهاده های دامی پنج برابر و قیمت مرغ زنده حدود سه برابر می شود.

شروین اردلان در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: قراراست دولت به پیشنهاد تولید کنندگان ارز دولتی کالاهای اساسی را حذف و ارز آزاد را جایگزین آن کند که اگر این اتفاق بیافتد قیمت پنج برابری نهاده های دامی را پیش رو خواهیم داشت ضمن اینکه قیمت مرغ زنده آماده طبخ به حدود کیلویی ۶۰ هزار تومان خواهد رسید.

رئیس هیات مدیره زنجیره تولید گوشت مرغ پیگیر سرانه مصرف مرغ در کشور را بین ۲۴ تا ۲۶ کیلوگرم برای هر نفر در سال دانست و اضافه کرد: البته این آمار مربوط به سال ۹۸ است.

این فعال اقتصادی با بیان این نکته که در آن زمان مردم به واسطه گرانی گوشت، مرغ را جایگزین مصرف آن کردند، افزود: هرچند که این رقم شامل استان هایی مانند تهران و البرز می شود و برای استانهای کم برخوردار کمتر خواهد بود.

وی مصرف گوشت مرغ مردم استان را تا قبل از آخرین افزایش قیمت مرغ روزانه ۸۰ تا ۹۰ تن اعلام کرد و گفت: همیشه زمان گرانی گوشت مرغ، یک شوک عدم خرید در بازار ایجاد می شود.

اردلان اضافه کرد: رقم ۱۵۰ تن اعلام شده توسط برخی مراجع خبری، میزان مصرف استان نیست بلکه عدد مصرف گلستان به علاوه مرغی است که یواشکی از گلستان به استان های همجوار به صورت قاچاق حمل می شود.

او از ثبات قیمت مرغ و تخم مرغ تا پایان امسال خبر داد و افزود: ظرفیت جوجه یک روزه کشور برای گوشت مرغ به صورت معمول، ماهی ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه است که تولید بیشتر از این مقدار، منجر به مازاد گوشت در کشور می شود همچنان که کمبود آن هم موجب کسری و نیاز به واردات و استفاده از ذخایر استراتژیک می شود.

وی با بیان این نکته که در آبان و آذر ماه با واردات جوجه یک روزه این عدد به ۱۷۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار رسید، افزود: این مقدار جوجه یک روزه چیزی بیش از ۱۵ درصد از نیاز کشور است بنابراین افت قیمت امری دور از انتظار نبود.

رئیس هیات مدیره زنجیره تولید گوشت مرغ پیگیر ضمن یادآوری این نکته که ممکن است طبع خرید فزاینده شب عید این تناسب ایجاد شده را تا حدی بهم بزند، خاطر نشان کرد: با اینحال تا شب عید قیمت گوشت مرغ و جوجه از ثبات قیمت و آرامش نسبی برخوردار است.

کد خبر: ۱۲۴٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha