۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
یلدای قومسی گران‌تر از هر زمان دیگر| ریشه گرانی در جای دیگر است
بازار گزارش می‌دهد؛

یلدای قومسی گران‌تر از هر زمان دیگر| ریشه گرانی در جای دیگر است

سمنان- گرانی بر یلدای امسال سایه سنگینی انداخته است از یک سو مسئولان از تشدید نظارت بر بازار خبر می‌دهند و از سوی دیگر کارشناسان معتقد هستند که سرنخ گرانی اصلاً در دست کاسبان خرده پا نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: یلدا نزدیک است شبی که در آن مردم سعی می‌کنند تا با خوراکی‌ها و شب‌چره، این بلندترین شب سال را نزد خانواده و ترجیحاً بزرگترها گرامی بدارند شبی که بلندترین شب سال و آغازی برای زمستان محسوب می‌شود یلدا اما در گذشته مزه و طعم دیگری داشت امروز نه از کرسی خبری است و نه از شعر حافظ؛

این روزها یلدا به یک دغدغه بزرگ برای مردم استان سمنان بدل شده که با قیمت‌های نجومی روبرو هستند. سطح شهرهای استان سمنان این روزها مملو از کسانی است که سری به مغازه‌ها زده، قیمت‌ها را مشاهده می‌کنند و از خرید منصرف می‌شوند گرانی این روزها بیش از هر زمان دیگری به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم افزوده است.

همه چیز گران‌تر شده است
یکی از شهروندان استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به گرانی قیمت‌ها می‌گوید: قیمت اقلام نسبت به ماه‌های اخیر دو حتی سه برابر شده است برای مثال انار در حالی کیلویی ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود که همین میوه سال گذشته هفت هزار تومان بود و از سوی دیگر درآمدهای مردم نسبت به سال گذشته تفاوتی نکرده است.

محمد مهدی غلامی با اشاره به اینکه متأسفانه درآمد مردم به ریال و مخارج آن به دلار است می‌گوید: شرایط برای معیشت مردم بسیار دشوار شده و مایحتاج زندگی روزمره نیز در تنگنا قرار دارد چه برسد به شب یلدا و ملزومات پذیرایی از مهمانان که خود خرجی اضافه است.

سطح شهرهای استان سمنان این روزها مملو از کسانی است که سری به مغازه‌ها زده، قیمت‌ها را مشاهده می‌کنند و از خرید منصرف می‌شوند

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم امروز صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند بیان کرد: قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و این را در بازار هم می‌توان مشاهده کرد. امروز در بازار فراوان کسانی هستند که دست خالی فقط می‌نگرند.

یلدای قومسی گران‌تر از هر زمان دیگر | ریشه گرانی در جای دیگر است

کسبه مقصر گرانی نیستند
اشاره این شهروند به مردم است که طول خیابان حرکت می‌کنند اما معمولاً خرید نمی‌کند و این نشان می‌دهد که قدرت خرید مردم تا چه اندازه پایین آمده است. یک کاسب نیز در گفتگو با بازار می‌گوید: فروش ما نسبت به دوران گذشته کاهش بسیار چشم‌گیری پیدا کرده به نحوی که حتی در بعضی از مقاطع یک دهم فروش روزهای قبل را هم نداریم به عبارت دیگر می‌توان گفت، افزایش هزینه‌ها اجاره و قیمت ملک و همچنین تورم آنچنان لجام‌گسیخته که دیگر توان مالی کاسب‌ها هم به تهیه اقلام نمی‌رسد در نتیجه امروز به یکی از دشوارترین شرایط زندگی ما مغازه بدل شده است.

مهدی انصاری با بیان اینکه باید توجه داشت که ما کسبه خرده پا در قیمت‌گذاری مقصر نیستیم اما در معرض تندترین انتقادات از سوی مردم قرار داریم در حالی که ما میوه را گران می‌خریم و مجبور هستیم که در آن هم بفروشیم، می‌افزاید: برخی از مردم فکر می‌کنند که ما کسبه میوه را پنج هزار تومان خریده و ۲۵ هزار تومان می‌فروشیم.

وی ادامه می‌دهد: ریشه گرانی در مغازه‌های ما نیست بلکه در سیاست‌گذاری‌ها و مسائل اقتصادی کلان است منتها مردم این نکته را درک نکرده و گرانی را با گران فروشی اشتباه می‌گیرند موضوعی که سبب می‌شود هر روز با مشتریان جنگ اعصاب داشته باشیم ما از خدا می‌خواهیم که جنسی را ارزان بخریم و ارز آن‌هم به مشتری بدهیم چرا که سود ما در فروش زیاد است. در واقع کس دیگر میوه را گران می‌کند اما نقدش را ما می‌شنویم.

تکلیف مردم مشخص نیست
دیگر شهروند استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه امسال کمتر کسی است که بتواند یلدا را در جمع خانوادگی خود جشن بگیرد می‌گوید: ما ترجیح می‌دهیم به جای اینکه چهار مهمان داشته باشیم و برای آنها ۵۰۰ هزار تومان میوه و شیرینی بخریم هم آن را صرف خریدن هفت، هشت کیلوگرم برنج کنیم تا بتوانیم حداقل دو ماه زندگی کنیم.

محسن خداوردی با اشاره به گرانی تمام اقلام موجود در بازار بیان کرد: در گذشته تکلیف مردم مشخص بود. مثلاً میوه گران موز و آناناس بود در نتیجه مردم سراغ این دو میوه نمی‌رفتند اما حالا کار به جایی رسیده که همه چیز از دم گران شده حتی میوه‌هایی که تولید شهرستان هستند نیز قیمتی گزاف دارند در نتیجه مردم سراغ هیچ میوه‌ای نمی‌توانند بروند در گذشته ما اینگونه نبود.

بسیاری از مردم امروز صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند

وی می‌افزاید: موضوع دیگر اینکه در ایام گذشته تفاوت قیمت بین مغازه‌ها نهایتاً هزار تومان بود اما امروز یک میوه در یک جای شهر کیلویی ۲۰ هزار تومان و در جای دیگر همان کیلویی ۱۲ هزار تومان فروخته می‌شود در صورتی که هیچ نظارتی هم بر روی فروش اقلام وجود ندارد و این به مشکلات مردم او افزوده است در نتیجه سفره مردم روز به روز کوچک‌تر می‌شود نکته قابل بیان دیگر این است که اکثر مردم در گذشته حداقل می‌توانستند برنج و روغن مورد نیاز است خانه‌شان را تأمین کند و نهایتاً سراغ گوشت و برخی اقلام دیگر نمی‌رفتند اما امروز حتی قدرت خرید سیب‌زمینی هم وجود ندارد.

تشدید نظارت بر بازار
استاندار سمنان اما در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از اجرای طرح تشدید نظارت بر بازار شب یلدا در هشت شهرستان استان سمنان خبر داد و گفت: این طرح از ابتدای هفته آغاز و تا پایان پاییز ادامه خواهد داشت و فرمانداری‌ها موظف هستند که بر اجرای این طرح نظارت داشته باشند.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه اخیراً طبق مصوبه هیئت دولت جهاد کشاورزی نیز به مجموعه نظارتی بر بازار منصوب شده است تاکید کرد: از این پس گروه‌های نظارتی شامل جهاد کشاورزی صنعت معدن تجارت اصناف علوم پزشکی و غیره به صنوف مختلف در سطح استان سمنان مراجعه و بر عرضه کالاهای مورد نیاز مردم نظارت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل گستردگی استان سمنان نیاز است که مردم هم در اجرای طرح نظارت بر بازار شب یلدا همراهی داشته باشند افزود: مردم می‌توانند شکایت خود را از طریق سامانه ۱۲۴ صنعت معدن و تجارت اطلاع‌رسانی کنند و این سازمان موظف است تا گزارش‌های مردمی را جمع آوری و به جهاد کشاورزی همچنین تعزیرات ارجاع دهد تا با متخلفان برخورد شود.

استاندار سمنان همچنین خواستار همراهی مردم و کسب با طرح تشدید نظارت بر بازار شب یلدا شد و گفت: در کنار تمام نظارت‌ها می‌بایست کسبه هوای مردم را نیز داشته باشند تا بتوانیم با همدلی که در استان وجود دارد، شرایط را برای مردم تسهیل کنیم.

یلدای قومسی گران‌تر از هر زمان دیگر | ریشه گرانی در جای دیگر است

تفاوت بین گرانی و گران فروشی
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بین گرانی و گران فروشی تفاوت است، می‌گوید: طرح نظارتی باید در مقابله با گرانی باشد نه در مقابله با گران‌فروشی چرا که اصلاً ریشه گرانی در خیابان‌های شاهرود و سمنان و دامغان نیست بلکه باید ریشه آن را در بالادست و سیاست‌های اقتصادی دانست و در نتیجه تا زمانی که این امر صورت نگیرد، طرح تشدید نظارت بر بازار یلدا و نوروز و … هیچ حاصلی به نفع مردم ندارد.

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه ریشه تمام گرانی‌ها را باید در سیاست‌های کلان دولتی و در پایتخت جست، بیان کرد: متأسفانه دولت‌ها همیشه در این دو سه دهه اخیر بر عکس عمل می‌کند یعنی به جای اینکه در بالا شرایط را اصلاح کنند به دنبال اصلاح وضعیت بازار از پایین یا همان کسبه خرده پا هستند در حالی که آنها آخرین حلقه زنجیر گرانی محسوب می‌شوند که اصلاً به چشم نمی‌آید.

وی افزود: وقتی کاسبی میوه‌ای را ۲۰ هزار تومان می‌خرد مجبور است تا آن را ۲۵ هزار تومان بفروشند و از لحاظ قانونی نیز کار ایرادی ندارد در نتیجه دولت باید کاری کند که میوه را به دست فروشنده ۱۰ هزار تومان برسانیم تا وی آن را ۱۳ هزار تومان عرضه کنند در نتیجه این راه مقابله با گرانی است.

شاخه‌های اصلی را باید مد نظر قرار داد
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت شاخه‌های اصلی را رها کرده و به برگ‌های لرزان خشک شده که همان کسبه خرده پا هستند، می‌پردازد گفت: این کسبه خرده پا خودشان درگیر مشکلات اقتصادی هستند مانند برگی هر لحظه امکان دارد بر زمین بیفتند در نتیجه دولت باید سرشاخه‌های اصلی گرانی را مورد نظر خود قرار دهد.

طباطبایی با اشاره به وجود مافیا در بازار میوه آجیل و حتی برنج بیان کرد: ساده‌انگارانه است اگر بگوییم که مثلاً در مقوله برنج دولت در قیمت گذاری تأثیر دارند در حالی که این گونه نیست گروهی همیشه در زمان محصولات برنج به شمال سفر کرده و حاصل کار کشاورزان را یکجا خریداری می‌کند در نتیجه آنها را نگهداری و سپس با قیمت‌هایی که خودشان صلاح می‌دانند عرضه می‌کنند در نتیجه دولت هم هیچ نظارتی بر آن ندارد این موضوع در زمینه پرتقال و انار و دیگر محصولات تولیدی نیست به صورت مشابه دیده می‌شود لذا دولت می‌بایست بر مافیای اقلام نظارت داشته باشد.

بین گرانی و گران فروشی تفاوت است

وی افزود: اگر فکر کنیم که کسبه خرده پا در خیابان‌های شاهرود و سمنان مسبب گرانی هستند اشتباه کردیم چرا که سرشاخه‌های گرانی را باید در جای دیگری جست جو کرد عمدتاً مافیای آجیل میوه خشکبار و تمام محصولاتی از این دست هستند که بازار را تعیین می‌کنند و برای مثال در ماجرای زعفران مشکلات را برای آحاد مردم و حتی بهره برداران بخش کشاورزی ایجاد می‌کند امروز دولت و هیچکس دیگری نمی‌داند که ده‌ها تن زعفران تولید شده در خراسان اصلاً کجا است و در اختیار چه کسی قرار دارد و قرار است چه موقعی و با چه قیمتی این کالا به دست مردم برسد؟

گرانی از بالا مقابله از پایین
همانطور که این کارشناس اقتصادی نیز اشاره کرد باید ریشه گرانی را در جای دیگری جست جو کرد نمونه این موضوع را در مافیای پسته در شهرستان دامغان شاهد هستیم که برای مثال سال گذشته در بالاترین قیمت کیلویی ۴۸ هزار تومان از دامغانی‌ها خریداری شد اما امروز همان پسته به صورت خشک شده و شور شده در بازار شهر دامغان تا ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود در نتیجه سود این کسبه در نتیجه باید ساختار نیز اصلاح شود.

در خاتمه باید گفت با گرانی باید از بالا مبارزه کرد نه از پایین از سوی دیگر باید دانست که بین گرانی و گران فروشی فاصله بسیاری است در نتیجه هر میزان هم به کسبه خرده پا فشار بیاوریم نمی‌توانیم مشکلات گرانی را حل کنیم. از سوی دیگر اینکه دولت مردم را واسطه طرح شکایات قرار می‌دهد و اعلام می‌کند که با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند به نظر چندان هم منطقی نیست چرا که اولاً مردم از کجا می‌دانند که کالایی که فروشنده می‌فروشد، چه مقدار خریداری شده و در چه شرایطی، ثانیاً این کار امکان دارد که راه را برای تصفیه حساب شخصی و عناد و … باز بگذارد و از همه بدتر مردم را روبروی هم قرار دهد.

امیدواریم که دولت سیزدهم با همین عزمی که در مقابله با مسائل و مشکلات اقتصادی دارد، به جنگ گرانی نیز برود گرانی که سال‌ها است از بالا اعمال می‌شود اما با آن از پایین مقابله می‌شود! و نتیجه‌ای جز عدم تغییر وضعیت موجود نخواهد داشت.

کد خبر: ۱۲۴٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha