۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
رزق و روزی که حاصل خلاقیت باشد با چاشنی منفعت مردم رونق بیشتری می گیرد
گفتگوی بازار با یکی از کسبه موفق در کرج؛

رزق و روزی که حاصل خلاقیت باشد با چاشنی منفعت مردم رونق بیشتری می گیرد

کرج- خلاقیت و ایده های نو در کسب و کار می تواند کلید و رمز موفقیت در هر شغلی و شرایطی باشد، به خصوص وقتی منفعت، ملاحظه و توان خرید مردم چاشنی این کسب و کار شود.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: در سال های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها، نوسانات ارزی و همچنین کرونا کسب و کار های زیادی تعطیل شده و یا رونق خود را از دست دادند اما به ندرت مشاغل یا افرادی را هم می بینیم که با وجود همین شرایط، همچنان کسب و کارشان رونق دارد و با وجود چالش های موجود  بر خلاف دیگر کسبه و مشاغل از کسب و کار گله ای ندارند.

 «عرفان دارابی» یکی از این کسبه موفق است که ۱۷ سال است در صنف کیف و کفش فعالیت دارد و در روزهای کرونایی هم مشتریانش برای خرید بیرون از مغازه صف می بستند و در هر شرایطی مشتریان خود را دارد.

آنچه به نظر می رسد «قیمت و کیفیت مناسب اجناس» دلیل صف های همیشگی فروشگاه عرفان است. گفتگوی بازار با این جوان موفق را با هم می خوانیم.

*چند سال است که در حوزه فروش کیف فعالیت دارید و آیا از ابتدا کسب و کارتان رونق داشت یا بعدها تغییر رویه در کار باعث رونق شد؟
من ۱۷ سال است در این حوزه فعالیت می کنم و از ابتدا هم رویه کارم همین بوده است. از همان ابتدا با قیمت ارزان از« هزار تا ۱۰ هزار تومان» شروع کردم، قیمت هایمان همیشه پایین بوده تا به امروز که از «۹ هزار تا ۳۹ هزار تومان» فروش دارم.

برخی از مردم که قدرت خرید ندارند چرا باید بابت یک کار و جنس ۴۰ هزار تومانی ۳۰۰ هزار تومان پول بدهند. به عنوان مثال سودی که اتحادیه برای ما مشخص کرده  ۱۲ یا ۱۵ درصد روی جنس است، نه اینکه ۳۰۰ درصد روی محصول بکشیم.

*چند سال است که فروش تان به صورت مجازی و اینترنتی انجام می شود؟
من در گذشته اصلا به صورت مجازی کار نکرده ام و هیچ گونه تبلیغی در فضای مجازی نداشته ام، در حال حاضر هم در این فضا خیلی فعالیت نمی کنیم. عمدتا" مشتری های ثابتمان، مارا به دیگران معرفی می کنند. به تازگی در فضای مجازی اینستا و واتساپ تبلیغ اجناس و فروش را داریم.

*جنس های مورد نیاز خود را چگونه تامین می کنید؟ (وارد می کنید، از واسطه خریداری می کنید یا تولید داخلی) است؟

تمامی جنس هایی که داریم تولید داخلی است. ۵۰ درصد تولید خودمان است که بچه ها در کارگاه تولید می کنند و ۵۰ درصدش هم از کارخانه می خریم. ما اصلا با واسطه کاری نداریم چرا که کار با واسطه قیمت ها را افزایش می دهد و با توجه به اینکه پایین بودن قیمت برای ما مهمترین عامل است در نتیجه با واسطه کار نمی کنیم.

*پس اینکه گفته می شود اجناس شما چینی است صحت ندارد؟
در حال حاضر خیر، تا ۸ سال پیش از «چین، دبی و تایلند» جنس وارد می کردم، اما الان فقط با تولیدی های داخلی کار می کنم، کار کردن با تولید کنندگان خارجی دیگر سودی برایمان ندارد و امکان پذیر نیست. زیرا قیمت جنس خارجی بسیار بالا است و مشتری قدرت خرید این اجناس را ندارد.

*در شرایط کرونا خیلی از کسب و کارها از رونق افتاده و آسیب دیدند، رمز موفقیت خود در کسب و کار حتی در این شرایط را بگویید.
در ابتدا و شروع به کار توان و قدرت خرید مردم را ملاک قرار دادم و تلاش کردم راهی را برای تولید و تهیه جنس پیدا کنم که جنس با کیفیت و قیمت مناسب دست مردم بدهم.

در این راه هم موفق شدم و بازتاب و پیام های رضایتمندی خوبی هم از مردم دارم، چرا که قیمت اجناس ما یک سوم بازار است. برای تحقق این هدف با پشتکار خودم و تیم ۱۵ نفره ای که دارم شبانه روز کار و فعالیت می کنیم. خود من شبانه روز ۵ ساعت می خوابم و مدام درگیر کار هستم و این ها با عشق به مردم و خشنودی از رضایتمندی آنها می گذرد.

*در این راه با مشکل و مانع مواجه نیستید؟
برخی اداره ها مشکل ایجاد و سنگ اندازی می کنند و شاکیانی دارم، از «همسایه ها و همکاران گرفته تا ... » هر بار هر کدام به نحوی مانع تراشی می کنند. همکاران که ارزان فروشی من را آسیب به کسب و کار خود می بینند و اداره ها هم به بهانه های مختلف جریمه دریافت می کنند.

 من با سرمایه ای که دارم می توانم در کارهای دیگر سرمایه گذاری کنم و در خانه بنشینم و ۲۰ -۱۰ برابر بیشتر از این کار سود کنم اما من عاشق شغلم هستم.

*برای تامین اجناس خود با چند تولیدی یا کارخانه همکاری و تعامل دارید؟
یک کارخانه کفی کفش برایمان تولید می کند، یک تولیدی بند برایمان می زند، دیگری خود کیف را با استفاده از این مواد تولید می کند و یک تولیدی هم کفش و غیره را تولید می کند.

*پس علاوه بر ۱۵ نفر، به طور غیر مستقیم هم اشتغالزایی دارید؟
بله ۱۵ نفر به طور مستقیم در مغازه از فروشنده و راننده و حسابدار و غیره فعالیت دارند اما علاوه بر آنها با ۳ تولیدی کار می کنیم که هر کدام از آنها هم برای تامین اقلام مورد نیاز ما از ۵ تا ۸ نفر نیرو بکار گرفته اند.

*در بحث تامین مواد برای این تولیدی ها خودتان هم نقش دارید، یا خودشان تهیه می کنند و جنس آماده تحویل به شما می دهند؟
تا کنون فقط جنس از آنها تحویل می گرفتیم. به عنوان مثال من با یک کارخانه تماس می گرفتم و سفارش ۱۰ تاقه از پارچه ای را میدادم که برای تولیدی دیگر برای سفارش ما بفرستند. اما مدتی است طبق برنامه ریزی و اقداماتی که داشتیم زمینه را محیا کردیم که از سال آینده حتی موادش را هم خودمان تهیه و به کارخانه بدهیم تا محصول را تولید کند. این رویه باعث کاهش هزینه ها و در نتیجه تولید بهتر و رضایت بیشتر مشتری می شود.

*در دوره ای تحریم و شرایط کرونا بود کارخانه ها برای تامین مواد با مشکل مواجه شدند، آیا شما هم برای تامین مواد و تحویل جنس به مشتری با مشکل روبرو شدید؟
خیر ما چون با تولید کنندگان داخلی کار می کنیم، برای تامین اجناس مشکل نداشتیم. تنها مشکل ما نحوه فروش بود. به دلیل کرونا و ضرورت رعایت فاصله اجتماعی مشتریان ما زیادند نمی توانستند بیایند و در صف بایستند. بهداشت هم به خاطر همین قضیه ۴ -۳ بار مغازه من را پلمپ کرد و حدود یک ماه مغازه ما پلمپ بود. در این شرایط همکارانمان هم بسیار شاکی می شدند و برای برگه هایی که به تعزیرات میرفت هر روز باید به ادارات مراجعه می کردیم به طور کلی در دوران کرونا مشکلات بسیاری در این زمینه داشتیم.

اما در حال حاضر هیچ مشکلی نداریم و تا جایی که توانستیم کنترل کردیم، به بهداشت تعهد هم داده ایم که تعداد محدودی را به خاطر شرایط کرونا داخل مغازه بفرستیم و برای همین مردم در صف می ایستند تا به نوبت و با تعداد کم داخل مغازه شوند و خرید کنند.

یکبار مغازه من را اتحادیه پوشاک و صندلی اتومبیل جریمه کرد و من هنوز هم متوجه نشدم که این واحد چه ارتباطی به کار من دارد؟

*توضیح و دلیلشان برای جریمه چه بود؟
هیچ توضیحی هم به ما نمی دهند زیرا توجیهی ندارند. فقط مراجعه می کنیم و می گویند جریمه را پرداخت کنید تا فک پلمپ کنند. ما همیشه هزینه های خودمان، پول اتحادیه و مالیات و غیره را سر تاریخ پرداخت کردیم و هیچ بدهی به اتحادیه نداریم.

*فقط در شهر کرج فعالیت دارید یا در شهر های دیگر هم فروش دارید؟
مغازه من در کرج است ولی با حدود ۵۰ پیج اینستاگرامی کار می کنم که از من جنس خریداری می کنند و امانی می فروشند. بیشتر آنها خانمهایی هستند که شرایط مالی خوبی ندارند و از ما جنس می گیرند و با تبلیغات خود می فروشند. با تعدادی از مغازه های کوچک و تازه کار هم که مثل فروشگاه های بزرگ و مارک توان مالی ندارند، کار می کنیم تا روی پای خود بایستند و کسب و کارشان رونق بگیرد.

*عمده مشتری شما برای مصرف شخصی خریداری می کنند یا برای هدیه و کارهای دیگر هم استفاده می کنند؟
۹۰ درصد مشتری های من برای مصرف شخصی خریداری کرده و استفاده می کنند. برای همین همیشه تلاش می کنیم جنس با کیفیت به مشتری تحویل دهیم. اگر جنس بی کیفیت باشد و مشتری راضی نباشد پس از مدتی جنس را پس می آورد و من نمی توانم به کسب و کار ادامه دهم. مشتریانم برای من از خریدهایشان و ابراز رضایت خود عکس و فیلم ارسال می کنند.

* چشم اندازتان از آینده چیست و چه برنامه هایی برای توسعه کارتان دارید؟
قصد داریم از سال آینده علاوه بر فروش داخلی و تامین نیاز مشتری های خودمان به عراق و پاکستان هم صادرات انجام دهیم. با این کار و توسعه انبار هم نیروی بیشتری مشغول بکار خواهیم کرد و هم با صادرات قیمت تک فروشی برای داخل ارزان تر تمام می شود و قیمت هایمان کاهش می یابد و قطعا به نفع مشتریان خواهد بود.

*به عنوان توصیه و راهنمایی برای کسانی که می خواهند کسب و کار موفق راه بیندازند چه صحبتی دارید؟
مهم ترین اصل در کسب و کار پشتکار و مدیریت صحیح است و بعد از آن نفع دوطرفه تولید و مردم، اگر علاوه بر رونق کسب خود توان و قدرت خرید مردم و رضایت آنها  را در نظر بگیرند، خدا در هر شرایط حامی بوده و رزق و روزی همیشه رونق و برکت دارد.

کد خبر: ۱۲۴٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha