۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
هم وغم دولت فولادسازان بزرگ است| صنعتگران کوچک سهمی از امتیازهای ویژه نبردند
فعال صنعتی در گفتگو با بازار

هم وغم دولت فولادسازان بزرگ است| صنعتگران کوچک سهمی از امتیازهای ویژه نبردند

محبی فعال صنعتی که کارش تبدیل باطری های فرسوده به شمش سرب است، گفت: می‌توانیم به جای شمش خود باطری را تولید کنیم اما دولت توجهی به صنعتگران کوچک نمی کند و فقط به فولادسازان بزرگ امتیازهای ویژه می دهد.

بازار؛ گروه صنعت: باطری‌های غیر قابل استفاده خودروهای را بازیافت می کند و از آنها شمش سرب تولید می کند. شمش هایی که بخش زیادی از راهی بازار کشورهای همسایه می شود. با این وجود می گوید که هدفش تولید محصولی با ارزش افزوده بیشتر است. اما متاسفانه منابع مالی لازم برای خرید تجهیزات تولید باطری را ندارد و دولت هم هیچ حمایتی نمی کند؛ چرا که تمام هم و غم دولت شده فولادسازان بزرگ کشور. مجتبی محبی در گفتگو با بازار می گوید که تولید و صادرات باطری خودرو دست کم ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزش افزوده بیشتری نسبت به شمش سرب دارد اما متاسفانه حمایت های لازم از سوی دولت برای خرید و واردات تجهیزات مورد نیاز این صنعت صورت نمی گیرد. متن کامل گفتگوی بازار با مجتبی محبی فعال صنعتی را در ادامه می خوانید:

ما باطری های از رده خارج شده و فرسوده را بازیافت کرده و آنها را دوباره به شمش سرب تبدیل می کنیم. این کار جدای از ارزش افزوده اقتصادی که دارد، به کاهش آلایندگی های زیست محیطی هم کمک می کند

*درباره فعالیت خود کمی توضیح دهید و بفرمایید که ازچه ظرفیتی برای تولید شمش سرب برخوردار هستید؟
در مجموعه ما باطری هایی که از رده خارج شده اند را بازیافت کرده و درقالب شمش سرب به چرخه صنعت کشور بازمی گردانیم. جدای از خود باطری مواد پلاستیکی که روی جلد خود باطری ها هستند را هم بازیافت می کنیم و از آن در صنعت خودروسازی برای تولید اقلامی همچون سپر و داشبورد استفاده می شود. در حال حاضر ظرفیت تولید ما سالانه حدود ۹ هزار تن است.

*فعالیتی که شما انجام می دهیم چه فوایدی از نظر زیست محیطی برای کشور دارد؟
سرب داخل باطری های خودرو به شدت برای محیط زیست خطرناک است. در واقع ما با بازیافت دوباره و استفاده مجدد از این سرب ها به محیط زیست کمک بزرگی می کنیم تا از آلودگی های ناشی از این ماده خطرناک آسیب کمتری را ببینند.

*در روند خود عملیات بازیافت چطور؟ مشکلی از نظر آلایندگی زیست محیطی وجود ندارد؟
ما یک کارخانه صنعتی هستیم با این وجود کمترین حجم آلایندگی را داریم. تمام قوانینی که در سازمان محیط زیست به ما ابلاغ کرده را تمام و کمال رعایت می کنیم. جالب است که بدانید ما در واحد تولیدی خود حتی آب داخل باطری را هم خنثی می کنیم. سرب دود ناشی از ریخته گری را هم گرفته و دوباره به چرخه بازمی گردانیم.

*تبدیل باطری های مستهلک به شمش سرب چه ارزش افزوده ای را به همراه دارد؟
اعلام رقم دقیق سود این عملیات کار خیلی ساده ای نیست که بتوان در چند دقیقه آن را توضیح داد. چرا که شمش سرب در بورس جهانی قیمت گذاری می شود. به همین دلیل هرگونه تغییر در بهای دلار هم در قیمت آن تاثیر می گذارد.

*شمش سرب حاصل از بازیافت باطری های فرسوده معمولا در کجا مصرف می شود؟
بخشی از تولیدات شمش را در داخل کشور و در صنایع مختلف مصرف می کنیم. بخشی را هم به بازار کشورهایی همچون هند، امارات و پاکستان و چین و کره صادر می کنیم. البته بیشترین صادرات ما به کشور هند است.

*تمام باطری های فرسوده مصرفی شما از بازار داخل تامین می شود؟
بخشی از نیاز ما از محل همین باطری های قدیمی داخلی تامین می شود. اما غیر از باطری های داخلی از کشورهایی همچون عراق، افغانستان، قرقیزستان، ارمنستان و تاجیکستان هم باطری وارد می کنیم.

*تحریم هایی که کشور با آن دست و پنجه نرم می کند برای فعالیت شما هم مشکلی ایجاد کرده است؟
هم اکنون به دلیل همین مساله، واردات باطری های فرسوده از قرقیزستان و ارمنستان با مشکل مواجه شده است. در صادرات هم از نظر جابه جایی ارز به مشکل برخوردیم. اما همچنان داریم ادامه می دهیم تا ببینم تا کجا می توانیم ادامه بدهیم.

تمامی امتیازها و رانت های دولت به فولاد سازان بزرگ کشور می رسد. کارخانه های کوچک هر کاری بکنند به چشم دولت نمی آیند و هیچ حمایتی از آنها نمی شود

*بسیاری از فعالین صنعتی بر این باورند که دولت امتیازات ویژه ای را برای فولادسازان بزرگ کشور قائل است و تمامی رانت ها به آنها می رسد. این ادعا تا چه اندازه درست است؟
دقیقا همین طور است. هم غم دولت تنها حمایت از فولا سازان بزرگ است. کارخانه های کوچکی مثل ما هر کاری هم بکنند اصلا به چشم نمی آیند و دولت هیچ توجهی به ما نمی کند. به عنوان مثال ما توانایی تولید باطری خودرو را داریم. در واقع می توانیم به جای صادرات یک محصول خام، یک محصول با ارزش افزوده اقتصادی بالا را تولید و صادر کنیم. اما برای تامین تجهیزات و ماشین آلات آن نیازمند با کمبود منابع مالی مواجه هستیم. برای حل این مشکل چندین بار خواهان دریافت تسهیلات شدیم، اما تا حالا هیچ اقدامی در اینباره صورت نگرفته است. دولت نه تنها از صنایع کوچک هیچ حمایتی نمی کند بلکه کارشکنی ها و سنگ اندازی هایی را بعضا از سوی مسئولین و نهادهای دولتی در مسیر فعالیت خود شاهد هستیم.

تولید و صادرات باطری به جای شمش سرب تا چه اندازه ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشور می کند؟
به طور قطع تولید باطری ۲۰ الی ۳۰ درصد ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل از دولت می خواهیم که کمک کند تا بتوانیم ماشین آلات و تجهیزات مورد نیازمان را وارد کنیم.

*آیا تکنولوژی لازم برای تولید باطری در داخل کشور وجود ندارد؟
در داخل کشور هم تجهیزات مورد نیاز این صنعت وجود دارد اما متاسفانه بهره وری و کارایی لازم را ندارند.

کد خبر: ۱۲۴٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha