۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۲
بازار ارز وارد رکود شد| برجام تغییر قیمت های نرخ دلار!
«بازار» از وضعیت معاملات در بازار ارز گزارش می دهد

بازار ارز وارد رکود شد| برجام تغییر قیمت های نرخ دلار!

قیمت دلار اگرچه دیروز با اندکی کاهش در کانال ۳۰ هزار تومان باقی ماند اما طبق پیش بینی کارشناسان نرخ ارز با انجام مذاکرات بعدی و انجام توافقات برجام در بازار روندی نزولی به خود می گیرد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با آنکه جمعه گذشته در مذاکرات برجام اتفاق خاصی نیفتاد و انجام دور بعدی این مذاکرات در وین به ۱۰ روز آینده و شاید در اوایل سال میلادی ۲۰۲۲ موکول شد، اما دیروز بازار ارز تا حدودی روندی کاهشی به خود گرفت و دلاری که برای ۳۲ هزار تومان در بازار آزاد هیجانی دور برداشته بود در کانال ۳۰ هزارتومان باقی ماند.

با توجه به خوش بینی به انجام مذاکرات برجام در دورآینده این احتمال وجود دارد که قیمت ارز دربازار واقعی شود و روندی نزولی به خود گیرد. به عقیده کارشناسان افزایش نرخ ارز و پریدن دلار به کانال ۳۰ هزار تومان بی اساس و غیر واقعی است چرا که هیچ اقدامی در اقتصاد کشور اتفاق نیفتاده است که قیمت ارز را این گونه تحت تاثیر قرار دهد

احتمال ریزش قیمت ها در بازار ارز در روزها و یا هفته های پیش رو
البته نرخ این کالا طی هفته های پیشین و در خلال انجام مذاکرات قبل به صورت غیر واقعی و از سر هیجان افزایشی شد و دلار با رشدی غیر واقعی کانال ۳۰ هزار تومان را تصاحب کرد اما اکنون با توجه به خوش بینی به انجام مذاکرات برجام در دورآینده این احتمال وجود دارد که قیمت ارز دربازار واقعی شود و روندی نزولی به خود گیرد.

به عقیده کارشناسان افزایش نرخ ارز و پریدن دلار به کانال ۳۰ هزار تومان بی اساس و غیر واقعی است چرا که هیچ اقدامی در اقتصاد کشور اتفاق نیفتاده است که قیمت ارز را این گونه تحت تاثیر قرار دهد.

خیلی ها روز گذشته فکر می کردند نرخ ارز دچار تغییر قیمت شود اما بازار آرام بود و قیمت دلار و انواع ارز نسبت به روز پنج شنبه تا حدودی کاهشی شد. طوری که دیروز با وجود افزایش اندک قیمت دلار صرافی‌های بانکی نسبت به روز پنج شنبه اما قیمت دلار در بازار آزاد ۳۰ تومان کاهش یافت.

امروز در صرافی های بانکی قیمت فروش دلار ۲۷ هزار و ۴۴۱ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۶ هزار و ۸۹۸ تومان تعیین همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۰ هزار و ۸۰۸ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۰ هزار و ۱۹۸ تومان اعلام شد.

تا زمانی که سطح مبادلات اقتصادی کشور با دنیا افزایش نیابد نمی شود گفت؛ درآمدهای ارزی افزایش می یابد،   راه کسب درآمدهای ارزی کشور انجام دیپلماسی اقتصادی قوی با دنیاست که این موضوع می تواند رهگشایی برای ارتباط با جهان باشد با این وجود نوسان و افزایش قیمت ها که در پی اخبار مذاکرات وین دربازار ارز ایجاد می شود بی اساس و پایه است

افزایش درآمدهای ارزی با ارتباط با دنیا
محمد حسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره تاثیرگذاری مذاکرات برجام بر نرخ ارز در بازار گفت: ارز موضوعی نیست که با دستور قیمت آن بالا و پایین شود بلکه واقعی شدن قیمت ها در این بازار به چگونگی عملکرد اقتصاد کشور و انجام سیاست گذاریهای اقتصادی بر می گردد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که سطح مبادلات اقتصادی کشور با دنیا افزایش نیابد نمی شود گفت؛ درآمدهای ارزی افزایش می یابد اظهار داشت: راه کسب درآمدهای ارزی کشور انجام دیپلماسی اقتصادی قوی با دنیاست که این موضوع می تواند رهگشایی برای ارتباط با جهان باشد با این وجود نوسان و افزایش قیمت ها که در پی اخبار مذاکرات وین دربازار ارز ایجاد می شود بی اساس و پایه است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: انتظار فعالان بازار ارز در تعیین نرخ این کالا با انجام مذاکرات برجام مقطعی و گذراست، هر چند انجام توافقات آنگونه که به رفع تحریم های بین المللی علیه ایران منجر شود، بی تردید بر بازار ارز تاثیر گذاشته و قیمت ها را در مسیر کاهش قرار می دهد.

اینکه زلف اقتصاد را به برجام گره بزنیم کاراشتباهی است چرا که می توان در هر شریطی با توجه به داشته هایی کم نظیری که داریم با دنیا بخصوص کشورهای شرق آسیا، حوزه خلیج فرس و اورآسیا روابط  اقتصادی خود را تسریع و در عین حال مستحکم کنیم و از این طریق ارزآوری قابل توجهی را بدست بیاوریم

زلف اقتصاد کشور و بازار ارز را به برجام گره نزنید
آصفری با بیان اینکه یکی از اشتباهات دولت گذشته این بود که همه تخم مرغ های خود را در سبد برجام گذاشت و با این سیاست راه را به جایی نبرد ادامه داد: اینکه زلف اقتصاد را به برجام گره بزنیم کاراشتباهی است چرا که می توان در هر شریطی با توجه به داشته هایی کم نظیری که داریم با دنیا بخصوص کشورهای شرق آسیا، حوزه خلیج فرس و اورآسیا روابط  اقتصادی خود را تسریع و در عین حال مستحکم کنیم و از این طریق ارزآوری قابل توجهی را بدست بیاوریم.

وی افزود: سیاست دولت با تمرکز بر ارز نیمایی انگیزه لازم را برای فعالان اقتصادی دو چندان کرده است حال از آنجایی که در شرایط تحریم کسب ارزآوری به دلیل مشکل نقل وانتقال پول سخت است اما می توان به جای پول در قبال صدور کالا به کشورهای هدف طلا دریافت کرد و یا از پیمانهای دو یا چند جانبه پولی استفاده نمود.

توجه سفرا به موضوعات اقتصادی برای معرفی ظرفیت های ایران به دنیا نیازی است که ازهم اکنون بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد تا در مراودات اقتصادی با دنیا برای کسب ارز آوری با مشکلی موجه نشویم

سفرای کشور باید رایزنان اقتصادی خوبی برای ارزآوری باشند
این نماینده مجلس افزود: اگر توافقی نیز در برجام با حفظ چارچوب ها حاصل شود، زیرساخت های لازم برای ارتباط با دنیا باید ازهمین الان فراهم شود. به طور مثال بحث چگونگی فروش نفت، توسعه حمل ونقل ترانزیتی با کامیونهای مجهز یخچال دار همچنین توجه سفرا به موضوعات اقتصادی برای معرفی ظرفیت های ایران به دنیا نیازی است که ازهم اکنون بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد تا در مراودات اقتصادی با دنیا برای کسب ارز آوری با مشکلی مواجه نشویم.

بنا به این گزارش، همان طوری که کارشناسان تاکید دارند، قیمت ارز در بازار هیجانی افزایش یافته است و اقتصاد و بازار ارز نباید به مذاکرات برجام گره زده شود، بنابراین ورود به این بازار پر ریسک اشتباه است، چرا که نرخ ارز طی هفته های گذشته بی منطق در بازار افزایش یافته و معلوم نیست نرخ این کالا در روزهای آینده چه رقمی شود.

کد خبر: ۱۲۴٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha