۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
گلایه‌ها از توسعه نامتوازن در یزد| مازاد درآمد مالیاتی بازگردد
بازار گزارش می‌دهد؛

گلایه‌ها از توسعه نامتوازن در یزد| مازاد درآمد مالیاتی بازگردد

یزد- دوازدهمین سفر استانی رئیس جمهوری و برخی وزرای دولت سیزدهم در حالی به پایان رسید که پنج نماینده استان یزد و وزرا درخواست‌ها و گزارش‌های متنوعی را در جلسه شورای اداری این استان مطرح کردند.

محمودرضا رحمانی؛ بازار: در آخرین جلسه رسمی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی به دارالعباده یزد که برای جمع بندی گزارش برنامه های وزرای دولت سیزدهم(حاضر در این سفر) در قالب شورای اداری برگزار شد، نمایندگان این استان در مجلس علاوه بر گلایه ها، درخواست هایی نیز مطرح کردند.

وزرای اقتصادی دولت سیزدهم دولت هم علاوه بر جمع بندی گزارش از شهرستان هایی که به عنوان نماینده رئیس جمهوری در آن حاضر شده بودند درخواست هایی برای تحقق و رفع مشکلات موجود در استان یزد ارائه کردند. در این جلسه وزرا به ارائه گزارش هایی در خصوص وضعیت شهرستان هایی که به آنها رفته بودند و نیز نیازهای استان در حوزه مرتبط با مسئولیت خود پرداختند.

داستان خط راه آهن و اعتبارات آن
وزیر راه و شهرسازی گفت: خطوط راه آهن یزد اقلید و خط دیگر یزد ارژنگ برای تکمیل حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این رقم در بودجه، رقم کمی محسوب  می شود  از سوی دیگر  در سفر به شهرستان میبد بخشی از مسائل از جمله حمل و نقل و مسکن مربوط به وزارت راه و شهرسازی بود که تصمیمات خوبی گرفته شد.

رستم قاسمی با بیان اینکه یکی از مباحث اصلی در حوزه میبد بحث آب  همچنین مباحث حوزه راه و شهرسازی همچون پیش بینی حدود ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه در این استان بود که ۳۵۰ کیلومتر آن اجرا و ۳۲۰ کیلومتر در دست اقدام است که از این میزان ۱۰۰ کیلومتر تا سال آینده تمام می‌شود و برای مابقی آن باید فکر اساسی داشته باشیم.

خطوط راه آهن یزد اقلید و خط دیگر یزد ارژنگ برای تکمیل حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است

وی با اشاره به اینکه مسئله بعدی بحث راه آهن است که دو خط در استان یزد نیازمند اعتبار برای بهره‌برداری است، ادامه داد: یکی از این خطوط راه آهن یزد اقلید و خط دیگر یزد ارژنگ است که اگر این دو پروژه به اجرا برسد ظرفیت بسیار زیادی می‌توان ایجاد شد و برای تکمیل این پروژه‌ها حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در بودجه رقم کمی برای آن در نظر گرفته شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با ببیان اینکه حدود ۶۰ هزار واحد پیش بینی شده برای استان یزد در نهضت ساخت مسکن پیش بینی شده که قابل افزایش است، تصریح کرد: عملیات اجرایی ۲۰ هزار واحد امروز شروع شد.

۱۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای رینگ انتقال آب یزد نیاز است
وزیر نیرو با اشاره به مدیریت تنش آبی در استان یزد با تامین منابع مالی طی برنامه های میان مدت، کوتاه مدت و درازمدت گفت: به سرمایه ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای رینگ انتقال آب است. یک هزار و ۹۶۵ مگاوات اوج مصرف استان یزد است از سوی دیگر با سرمایه گذاری صنایع، چند نیروگاه در استان یزد در حال ساخت است. 

علی اکبر محرابیان با اشاره به برخورداری ۹۹.۷ درصد استان یزد از برق، گفت: ۱۱۵ روستای فاقد برق در استان داریم که باید برق رسانی به آنها به سرعت انجام شود. اما از سوی دیگر با وجود بهره مندی ۹۹درصدی آب شهری، ۱۵ روستای فاقد آب و ۲۵۰ روستای دارای تنش شدید آبی در استان وجود دارد که در قرارداد با قرارگاه امام حسن(ع) بخشی از روستاهای فاقد آب و دارای تنش در یک اقدام جهادی شبکه آبرسانی آن ایجاد خواهد شد.

وی  با اشاره به نیاز به سرمایه یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای رینگ انتقال آب بیان کرد: ۱۲۰۰ میلیارد تومان از این میزان محقق و کار آغاز شده و امیدواریم با ایجاد این رینگ، توزیع مناسبتر آب را در استان یزد شاهد باشیم.

آب و صنایع اردکان
وزیر نیرو با بیان اینکه در اردکان ۲۱۱ لیتر بر ثانیه آب را تحویل صنایع داده می شود که پس از شیرین سازی بخشی از آن را تحویل می دهند، از برنامه برای خطوط انتقال و مخازن در همه شهرها خبر داد و افزود: با توجه به بهره مندی ۴۰ درصدی از شبکه فاضلاب در یزد، با قراردادی که با صنایع منعقد شده، این میزان به زودی به ۷۵ درصد می رسد.

محرابیان با اشاره به اینکه طرح دوم انتقال آب از دریا برای ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال را داریم که فراخوان منتشر و پیمانکار مشخص شده است، یادآور شد: در بحث خط اول انتقال آب از خلیج فارس به یزد، بخشی از آب اختصاصی در این خط در حال تحویل است و بخش دیگری از آن نیز بزودی انجام می شود.

مازاد درآمد مالیاتی یزد به این استان باز می گردد
وزیر اقتصاد گفت: در صورت موافقت مجلس، از سال آینده مازاد درآمد مالیاتی یزد به این استان باز می شود  دفاتر مالی شرکت ها باید تمرکز آن در خود استان یزد باشد لیکن با همکاری سازمان برنامه و بودجه، این موضوع ساماندهی خواهد شد.  در مورد مازاد درآمدهای مالیاتی نیز مباحثی وجود دارد و مشروط بر اینکه مجلس موافقت کند، بخش قابل توجهی از درآمد مازاد مالیاتی استان یزد به استان باز خواهد گشت.

سیداحسان خاندوزی با اشاره به سفر خود به شهرستان های بافق و بهاباد گفت: در بخش حقوق دولتی و عوارض فروش معادن که درصدی از آن باید انتقال پیدا کند، برخی شرکت ها در این زمینه بسیار عقب ماندگی داشتند که دستور واریز بدهی تا سال ۱۴۰۰ را صادر کردیم.

وی در مورد پیامدهای معدن همیجان بیان کرد: نگرانی جدی در این زمینه وجود دارد زیرا ۳۵ روستا تحت تاثیر قرار می گیرند و زندگی مردم مختل می شود که لازم است استاندار در این زمینه ورود کند از سوی دیگر این دو شهرستان پزشک متخصص ندارند و پزشکان متخصص فقط یک یا دو روز در هفته به این شهرستانها می آیند و مردم باید گاه ۱۲۰ کیلومتر برای درمان به مرکز استان سفر کنند  در این دو شهرستان معدنی، برخی طرح ها ۱۲ سال متوقف مانده بود با مقیاس بزرگی که این شرکت ها دارند، باید در تکمیل این طرح ها مشارکت جدی می کردند و این مطالبه مردم است.

۲۵ هزار میلیارد تومان تولیدات کشاورزی یزدی ها
وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۷۶ هزار نفر در استان یزد تولیدکننده بخش کشاورزی هستند و سهم اشتغال کشاورزی هفت درصد و میزان تولید محصول در سال نیز یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن است. در استان لرستان با دو برابر مساحت و دو برابر تولیدکننده کشاورزی، ارزش محصولات کشاورزی ۱۵ هزار میلیارد تومان بود که در یزد با نصف این میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان محصول تولید می‌شود  مصوباتی که در بخش کشاورزی مدنظر ماست، با توجه به تهدیدات بیابان زایی ۱۸۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری، مرمت قنوات اختصاص یابد.

در بخش حقوق دولتی و عوارض فروش معادن که درصدی از آن باید انتقال پیدا کند، برخی شرکت ها در این زمینه بسیار عقب ماندگی داشتند که دستور واریز بدهی تا سال ۱۴۰۰ را صادر کردیم

سید جواد ساداتی نژاد با بیان اینکه برای حفظ آب و افزایش بهره وری آب ۱۷۵ میلیارد تومان برای آبیاری نوین، برای زیرساخت‌های شهرک‌های کشاروزی ۱۰۰ میلیارد تومان، برای ۱۰۰ خانوار عشایری یزد ۲۶ میلیارد تومان برای آبرسانی به آنها اختصاص می‌یابد، ابراز کرد: یزد آب شور دارد و این مزیت است و می‌تواند آبزی پروری را در آن توسعه داد و برای زیرساخت های این بخش، ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

وی سایر مصوبات بخش کشاورزی استان یزد را شامل ۳۰ میلیارد تومان برای توسعه کشت گیاهان دارویی، ۶۰ میلیارد تومان برای اصلاح باغات خسارت دیده از خشکسالی، ۲۰ میلیارد تومان برای  کنترل مگس مدیترانه ای، ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل زنجیره ارزش در یزد و جبران کمبود  صنایع تکمیلی، ۱۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد مزرعه پرورش شتر و مصوباتی برای ابرکوه از جمله در بحث ساماندهی سرو ابرکوه عنوان کرد.

صحبت های صوت مرتضوی درباره یزد
در این جلسه معاون اجرایی رئیس جمهور از برنامه ریزی برای گازدار شدن ۸۵ روستا و ۱۴ هزار واحد صنعتی خرد و بزرگ یزد خبر داد سیدصولت مرتضوی با بیان اینکه در یک بازه کمتر از ۴ ماه، ۱۲ سفر با کار کارشناسی توسط دولت سیزدهم انجام شد، افزود: در سفر دوازدهم با ۲۴ دستگاه اجرایی توافقاتی را انجام دادیم که بخشی از ماحصل آن از زبان وزرای محترم بیان شد و بخش دیگری از آن هم در همین نشست اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های زیربنایی، صنعت، معدن، فرهنگی و اجتماعی، آب و خاک و کشاورزی و اشتغال تصمیمات بسیار مفید فایده‌ای اتخاذ شد گفت: تسهیل در زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، طرح‌های حوزه انرژی از جمله گازرسانی به ۸۵ روستای استان و گازرسانی به ۱۴ هزار واحد صنعتی عمده و جزء در دستور کار قرار گرفته است.

توسعه نامتوازن یزد خلاف عدالت است
نماینده مردم یزد و اشکذر اظهار کرد: اگر محور دولت را رعایت عدالت بدانیم، توسعه نامتوازن امروز یزد خلاف عدالت است و هم به مردم و هم به منابع استان صدمه وارد کرده است.  نبود زیرساخت در برخی مناطق، علت برخی محرومیت های استان است،  این وضعیت به نحوی است که حتی در مرکز استان یزد ۲۰۰ هزار حاشیه نشین داریم.

محمد صالح جوکار به مهاجرپذیری بالای استان در بخش نیروهای کار ساده و در مقابل مهاجرت نخبگان از استان نیز به عنوان مشکل دیگر استان اشاره و خواستار توسعه صنایع پیشرفته برای مرتفع کردن این مشکل شد.

وی با اشاره به مشکل کم آبی یزد گفت: اجداد ما با کمترین ابزار آب را با حفر دو هزار حلقه چاه آب از  ۱۰۰ کیلومتر دورتر به یزد آورده‎ و این تمدن را در دل کویر ایجاد کرده‌اند، پس چرا با این پیشرفت علم و تکنولوژی نمی‎توانیم امروز برای آنها آب بیاوریم.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه مایه شرم است که در دولت قبل، سالانه رقم‌های دو میلیارد و سه میلیارد تومان برای انتقال آب به استان یزد اختصاص می‌یافت، خاطرنشان کرد: به لطف خدا در سال اول دولت سیزدهم ۵۰۰ میلیارد تومان برای انتقال آب اختصاص یافته و امیدواریم که این رقم افزایش پیدا کند.

در هیچ دینی آب به روی مردم نمی بندند 
در ابتدا به گلایه نماینده زرتشتیان در مجلس می پردازیم که از بستن آب به روی مردم و قطع چندباره آب انتقالی به این استان انتقاد داشت. نماینده اقلیت دینی زرتشتیان اظهار کرد: یزد مشهور به داشتن مردمانی خوب و مهربان است که در راس کارشان صداقت را اجرا کرده‌اند. در اقتصاد دانش بنیان رتبه های برتر را داریم و تمام زیرساخت های لازم را داریم لذا پیشنهاد می کنیم شهر یزد را به عنوان نمونه اقتصاد دانش بنیان قرار دهید.

مایه شرم است که در سه سال یک دولت دو میلیارد و سه میلیارد تومان برای انتقال آب به استان یزد اختصاص می دهد

اسفندیار اختیاری تأکید کرد: در هیچ دینی آب را به روی مردم نمی بندند و این اقدام زشتی است که نباید اجازه تکرار آن داده شود.

توسعه نامتوازن در استان را اصلاح کنید
محمدرضا صباغیان نماینده مردم شش شهرستان یزد هم که همواره از عدم تعادل میان تعداد نماینده و شهرستان ها تحت پوشش خود گلایه دارد، گفت: استان یزد دارای توسعه نامتوازن است به عنوان نمونه شهرستانی با ۲۵ هزار جمعیت فاقد پزشک متخصص است یا بیمارستان خاتم یک مرکز چهار تخصصی بوده که اکنون به بیمارستان تبدیل شده است.  متاسفانه بی تدبیری مدیران گذشته عامل مشکلات امروز است.

وی در ادامه  خواستار اصلاح حوزه انتخابیه شهرستان های استان شد و گفت: یک شهرستان در استان یک نماینده و شش شهرستان هم یک نماینده دارند.

فرآیند توسعه نامتوازن اردکان و گسترش آلودگی هوا
نماینده مردم اردکان هم گفت: اردکان وسیع ترین شهرستان و پرجمعیت‌ترین شهرستان بعد از مرکز استان است. متاسفانه فرایند توسعه نامتوازن در این شهرستان طی دو دهه اخیر، این دیار را با سه مشکل اساسی شامل کم آبی، مهاجرپذیری بالا و آلودگی هوا مبتلا کرده اند.

محمدرضا دشتی همچنین بر لزوم الزام صنایع به ایفای مسئولیت های اجتماعی، اختصاص ۲۰ درصد از صنایع و معادن بزرگ  و اختصاص بخشی از سود آنها به توسعه شهرستان، اجرای طرح بهینه سازی سوخت، اجرای خط ریلی بین شهری و ثبت جهانی بافت تاریخی خرانق تأکید کرد.

سید جلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد گفت: متاسفانه هیچ اعتباری از حق الناس معادن به استان اختصاص نیافته و حق مردم استان توسعه صنایع های تک در استان است که نیازمند دستور ویژه رئیس جمهور استحضور وزرای جهادی در یزد را به فال نیک می گیریم و قطعاً منشا خیر در استان خواهند بود.

کد خبر: ۱۲۴٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha