۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
اختیارات استان‌ها گسترده‌تر می‌شود| اقدامی جدی برای تأمین آب شرب یزد
رئیسی در جمع خبرنگاران یزد؛

اختیارات استان‌ها گسترده‌تر می‌شود| اقدامی جدی برای تأمین آب شرب یزد

یزد- رئیس جمهوری بر لزوم بهره‌مندی استان‌ها از اختیاراتی گسترده‌تر اشاره و گزینه‌های تأمین آب شرب یزد را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی جمعه شب در نشست خبری با رسانه‌های استان یزد آب را دغدغه جدی این استان دانست و گفت: کاهش نزولات آسمانی باعث شده اکثر استان‌های کشور در بخش آب شرب و صنعتی و کشاورزی با مشکل مواجه باشند که راه‌حل این مشکل مدیریت مصرف آب بوده و رفع آن با مشارکت مردم و پیگیری دولت شدنی است.

رئیس جمهور بیان کرد: یک برنامه بلندمدت و یک برنامه میان مدت برای تامین آب استان یزد در نظر است و این امکان وجود دارد که از طریق خطوط موجود اقدامی جدی برای تأمین آب شرب یزد انجام شود اما شاید دو سال زمان لازم باشد تا این مشکل حل شود.

رئیسی تصریح کرد: برنامه کوتاه مدت تأمین آب آغاز شده و به زودی نتیجه آن برای مردم استان یزد مشخص می شود. مقدمات برنامه میان‌مدت هم در حال انجام بوده و پس از اینکه کار آن آغاز شود، توسط استاندار گزارش خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که مردم یزد از این طریق به آب پایدار دست یابند.

تشکیل فوری کارگروه بررسی مشکلات صنایع راکد
رئیس جمهور با اشاره به لزوم خروج صنایع از رکود، گفت: ۴۰۰ واحد صنعتی در یزد تعطیل شده و ۲۰۰ واحد رکود پیدا کرده که باید با همکاری وزارت صمت و استانداری مشکلات آنها بررسی شود تا از این وضعیت خارج شوند تا هم تولید را آغاز کرده و هم اشتغالزایی کنند.

وی بیان داشت: بانک‌هایی که واحدهای صنعتی را تملک کرده‌اند یا باید این واحدها را نگهداشته و یا اگر توانایی نگهداری ندارند به بخش دیگری واگذار کنند زیرا تعطیلی این واحدها به معنای تخلف است و ما این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

رئیسی ادامه داد: برای راه اندازی این واحدها باید سریعا یک کارگروه تشکیل شده تا به بررسی وضعیت آن‌ها پرداخته و در راستای راه اندازی آن‌ها تلاش کنند.

وی در خصوص ظرفیت های صنعتی و گردشگری و معدنی استان یزد اظهار داشت: یزد می تواند در این زمینه ها قطب کشور باشد.

تقویت گردشگری سلامت در یزد
رئیس جمهور یکی از ظرفیت‌های استان یزد را گردشگری سلامت دانست و تاکید کرد: یزد می تواند به مرکزی برای ارائه خدمات تخصصی به بیماران داخل و خارج کشور تبدیل شود زیرا از کادر درمانی مجرب و مراکز مجهزی برخوردار است و این مزیت‌ها یزد را به قطب گردشگری سلامت تبدیل می‌کند و باید تقویت شود.

به گفته وی، در بسیاری از شهرهای استان یزد ظرفیت بسیار است و لازم است این استان به گردشگر داخلی و خارجی معرفی شود.

رئیسی تصریح کرد: مسیر گردشگری در یزد باید فعال شود و شایسته است در این حوزه سرمایه گذاری شود.

تشکیل کارگروهی برای بررسی مشکل اشتغال بانوان
وی گفت: کارگروهی برای بررسی مشکل اشتغال به ویژه در مورد بانوان استان یزد تشکیل شده و باید ظرفیت‌ها بررسی شود تا نیروهای آماده و جویای کار وارد عرصه شوند.

رئیسی افزود: در این باره از استاندار خواسته ایم بررسی کنند و ببینند چطور می توان زمینه اشتغال را برای این افراد ایجاد کرد به ویژه در استان یزد که همه آماده تلاش و کار هستند.

وی کاریابی شهروندان سایر استان‌ها در یزد را یک مزیت برای این استان دانست و افزود: اینکه علاوه بر اشتغال بیکاران استان بتوانید برای استان‌های دیگر هم اشتغال‌زایی کنید، یک مزیت به شمار می‌آید. البته این مسئله به سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا بتوان با استفاده از این ظرفیت‌ها به نقطه‌ای قابل قبول رسید.

رئیس جمهور ادامه داد: استان یزد در برخی صنایع و محصولات دارای رتبه‌های اول و دوم و سوم است که بر حضور نیروهای خلاق و فرهیخته در استان دلالت دارد و باید استان را در پرتو این ظرفیت‌ها به مرحله پیشرفته سوق دهیم.

ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت
استان‌ها باید اختیارات گسترده‌تری داشته باشند و اختیارات به زبان نیست بلکه به تامین اعتبارات است که در این خصوص صندوق پیشرفت و عدالت ایجاد خواهد شد.

این مسئله در بودجه سال ۱۴۰۱ با تأسیس صندوق پیشرفت و عدالت محقق خواهد شد که هم تنخواهی از سوی دولت به آن واریز می‌شود هم اموالی نظیر حق مالکانه معادن و اموال مازاد دستگاه‌های دولتی و مازاد مالیات در آن واریز خواهد شد تا برای مسائلی مانند اشتغال و تکمیل طرح‌های نیمه تمام استفاده شود.

کد خبر: ۱۲۴٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha