۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
ابرپروژه انتقال آب از دریای عمان برای یزد تعریف شود
مطالبه استاندار یزد از رییس جمهور؛

ابرپروژه انتقال آب از دریای عمان برای یزد تعریف شود

یزد- استاندار یزد گفت: از دولت درخواست تعریف یک ابر پروژه انتقال آب از دریای عمان و سایر ریزپروژه‌ها به عنوان مهمترین دستاورد سفر استانی داریم.

به گزارش خبرنگار بازار، مهران فاطمی جمعه شب در جلسه شورای اداری استان یزد با حضور رئیس جمهور و هیئت دولت اظهار داشت: استان یزد با همه ظرفیت‌های بی‌بدیل در زمینه‌های مختلف با تنش‌هایی مثل خشکسالی، آلودگی هوا، توسعه نامتوازن مواجه است.

وی با بیان اینکه یزد ۱۵ سال متوالی است که خشکسالی را تجربه کرده است، افزود: افت کیفیت آب شرب و سختی بین یک هزار و ۴۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب مصرفی، تهدیدی جدی برای سلامت مردم استان یزد محسوب می شود.

تقویت صندوق پژوهش
به گفته استاندار یزد، این استان در زمینه نخبگان علمی از جایگاه مناسبی برخوردار است به نحوی که با ۹ نخبه در هر ۱۰ هزار نفر، جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داده است؛ ضمن اینکه  دانش آموزان یزدی طی ۲۷ سال متوالی در کنکور سراسری رتبه نخست را به دست آورده اند.

یزد ۱۵ سال متوالی است که خشکسالی را تجربه کرده است

فاطمی همچنین با اشاره به رتبه پنجم یزد در کشور در زمینه تعداد شرکت های دانش بنیان نسبت به جمعیت، حدود ۸۰ هزار دانشجو، رتبه سوم را در توسعه یافتگی زیرساختهای فناوری اطلاعات، زمینه تبدیل شدن به قطب نوآوری و بهره وری و الگوی ممتاز اقتصاد دانش بنیان را دارد.

وی در ادامه کمک به توسعه مراکز نوآوری در همه شهرستان های استان، توسعه نهادهای تامین مالی و سرمایه گذاری خطرپذیر و تقویت صندوق پژوهش و فناوری استان را درخواست کرد گفت: این کار از طریق تشکیل صندوق عدالت و بهره وری امکان پذیر است.

احیای بافت تاریخی
نماینده عالی دولت در استان یزد بر لزوم حمایت دولت از ایجاد منطقه ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر منطقه به درخواست استان برای تکمیل واحدهای نیمه تمام اشاره کرد و ادامه داد: تامین نقدینگی واحدهای اقتصادی به صورت سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای هزار و ۱۱۳ واحد نیمه تمام تولیدی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی، می تواند برای ۳۸ هزار و ۵۷۲ نفر اشتغالزایی کند و این مهم نیازمند تسهیلات ویژه است.

فاطمی ادامه داد: برای تقویت زیرساخت های مربوط به سرمایه گذاری در مناطق محروم استان و هدایت سرمایه گذاران به مناطق محروم استان، برای پروژه های دارای پیشرفت فیزکی بالای ۳۰ درصد در مناطق محروم، اعتبار ویژه لحاظ شود.

لزوم حمایت دولت از ایجاد منطقه ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر منطقه

هدایت اشتغال استان به سمت جوانان دانش آموخته دانشگاهی جویای کار، لزوم تعریف پیوست فرهنگی برای خدمات گردشگری اختصاص تسهیلات لازم برای بهسازی صنایع قدیمی و رفع مشکلات محیط زیستی استان و لزوم احیای فرهنگ دارالعباده به عنوان پایلوت فرهنگی کشور به دلیل مهاجرپذیری بالا از مراکز تماس فرهنگی از هر قوم و زبان از دیگر مباحث مطرح شده از سوی استاندار یزد بود.

فاطمی گفت: یزد با پنج هزار هکتار بافت تاریخی و بافت تاریخی شهر یزد از اضلاع مثلث گردشگری است و سالانه ۲.۵ میلیون گردشگر خارجی را پذیراست بر این اساس قابلیت تبدیل به مرکز گردشگری تاریخی و میراث فرهنگی، گردشگری سلامت و مذهبی را دارد و نیازمند حمایت دولت و مجوز برای منطقه ویژه گردشگری و سلامت در تراز یک شهر جهانی است.

کد خبر: ۱۲۴٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha