۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷
اجرای یکسان سازی حقوق مطالبه میلیون‌ها کارمند دولت
یادداشت؛

اجرای یکسان سازی حقوق مطالبه میلیون‌ها کارمند دولت

همدان- «اینکه کارمندی در یک اداره ۱۰ میلیون تومان و کارمند همتراز وی باهمان سوابق در اداره دیگر چهار میلیون حقوق بگیرد عادلانه نیست» این جمله بخشی از یادداشت اسدالله ربانی برای بازار است که می خوانید.

اسدالله ربانی مهر*؛ بازار: لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور با سه هزار و ۶۳۱ هزار میلیارد تومان اعتبار از طرف دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد؛ لایحه ای که معمولا در مجلس با تغییرات حداقلی تصویب و برای اجرا به دولت برگشت داده خواهد شد.

مجلس وظیفه نظارتی و دولت وظیفه اجرای لایحه بودجه را بر عهده خواهد داشت و تمام دخل و خرج و هزینه های کشور در این بودجه دیده شده است و معمولا همیشه شاهد نقاط ضعف و قوت هایی در بودجه های مختلف هستیم که در این جا قصد پرداختن به آن نداریم و تنها یک مورد آن را بررسی خواهیم کرد و آن هم حقوق کارمندان دولت است که قرار است در بودجه ۱۴۰۱ به صورت پلکانی افزایش پیدا کند.

البته باز هم به درصد افزایش و تورم و مواردی از این قبیل نمی پردازیم بلکه به موضوع مهم دیگری به نام پرداخت های متفاوت در ادارات مختلف خواهیم پرداخت که فاصله زیادی با هم دارد و باعث گلایه کارمندان شده است و بارها مقامات رسمی کشور ضمن تایید این موضوع بر حل این مشکل تاکید داشتند.

حقوق کارمندان دولت کاملا واضح و دریافتی حدود ۹۰ درصد آنان کاملا شفاف است و به نوعی بهترین مودیان مالیاتی هم کارمندان دولت هستند یعنی قبل از اینکه حقوق آنها پرداخت شود و به دست خودشان برسد معمولا مالیات آنها پرداخت شده است

حقوق کارمندان دولت کاملا واضح و دریافتی حدود ۹۰ درصد آنان کاملا شفاف است و به نوعی بهترین مودیان مالیاتی هم کارمندان دولت هستند یعنی قبل از اینکه حقوق آنها پرداخت شود و به دست خودشان برسد معمولا مالیات آنها پرداخت شده است.

اما مشکل اساسی در پرداخت حقوق های کارمندان دولت در ایران فاصله زیاد در پرداختی ها است به شکلی که پرداخت ها در ادارات مختلف با رقم های کاملا متفاوت است.

تفاوت به صورتی است که مثلا کارشناس یک اداره ماهانه ۱۰ میلیون تومان و با همان سوابق در اداره دیگر پنج میلیون تومان می گیرد و یا مدیری ماهانه ۲۰ میلیون تومان و در اداره دیگر همان مدیر هشت میلیون تومان حقوق می گیرد در حالی که شاید به لحاظ کاری هیچ تفاوتی با هم ندارند که این رویه با عدالت همخوانی ندارد و نیازمند اصلاح است.

هفته گذشته یک مقام رسمی از حقوق بالای ۲۰۰ میلیون تومان و البته به تعداد خیلی محدود خبر داد در حالی که ما حقوق های سه میلیون تومانی هم داریم و این همه اختلاف چندان شایسته و زیبنده نظام اداری نیست

هفته گذشته یک مقام رسمی از حقوق بالای ۲۰۰ میلیون تومان و البته به تعداد خیلی محدود خبر داد در حالی که ما حقوق های سه میلیون تومانی هم داریم و این همه اختلاف چندان شایسته و زیبنده نظام اداری نیست.

در کشورهای بسیاری چون هلند، ایتالیا، برزیل و دیگر کشورها تفاوت حداقل و حداکثر حقوق کارکنان دولت سه تا هفت برابر است یعنی حداقل حقوق ماهیانه ۲۱۰۰ دلار و حداکثر هشت هزار دلار است اما در نظام پرداخت حقوق کارمندان در ایران تفاوت ۵۰ برابری و حتی ۷۰ برابری را شاهد هستیم و حداقل میانگین ۳۰ برابر است.

بنابراین این امر مهم مطالبه میلیون ها کارمند است که در راستای عدالت اجتماعی در جامعه همسان سازی حقوق کارمندان دولت مورد توجه قرار گیرد و اصلاح شود.

طی چهار دهه اخیر بارها موضوع مهم شفافیت در پرداخت ها و یکسان سازی حقوق ها مطرح شد اما هنوز اجرایی نشده و انتظار است همان طور که دولت و مجلس برای افزایش حقوق فرهنگیان اقدام خوب و ارزشمند طرح رتبه بندی معلمان را در بحث افزایش حقوق آنها به تصویب رساندند موضوع مهم اجرای طرح یکسان سازی پرداخت های کارمندان دولت را در برنامه قرار دهند و آن را اجرایی کنند تا مشکل چندین ساله ای که به آن توجهی نشده حل شود.

به هر حال عادلانه نیست کارمندی در یک اداره ۱۰ میلیون تومان حقوق بگیرد و کارمند هم تراز با همان سوابق و همان جایگاه در اداره دیگر چهار میلیون حقوق بگیرد و حل این مشکل اختلاف پرداخت حقوق کارمندان که از دهها سال پیش به اشتباه بنیان گذاشته شد مطالبه جدی میلیون ها نفر کارمند است که باید روزی اصلاح شود.

*کارشناس ارشد مدیریت بین الملل

کد خبر: ۱۲۴٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha