۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۲
از جاده مخصوص تا ساختمان وزارت؛ مدیر همیشه مقیم!
«بازار» گزارش می دهد

از جاده مخصوص تا ساختمان وزارت؛ مدیر همیشه مقیم!

چند روزی است که متنی در فضای مجازی منتشر شده که خبر از تغییر ساختار وزارت صمت می دهد، در متن مذکور نام فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو برای معاونت صنایع و حمل نقل وزارت صمت پیشنهاد شده است.

بازار؛ گروه خودرو: با گذشت چهار ماه از عمر دولت سیزدهم، وزیر صمت برای تغییر مدیران زیان ده صنعت خودرو اقدامی نکرده است. شایعات و شنیده ها حاکی از تغییر مدیرعامل ایران خودرو به زودی است، این خبر با انتشار متنی در خصوص ایجاد سه معاونت حمل ونقل، ماشین آلات و صنایع عمومی به جای معاونت صنایع قوت گرفت. زیرا در متن مذکور نام فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو برای معاونت صنایع و حمل نقل وزارت صمت پیشنهاد شده است.

هرچند این تغییر ساختار در وزارت صمت شاید کمک به بهبود وضع صنایع ذیربط کند، اما انتخاب مدیران و افراد اصلح به دور از جناح بندی و دارای کارنامه مدیریتی مثبت از عوامل تاثیر گذار است. از این رو گزارش زیر را از نظر می گذارنید.

از مدیر عاملی ایران خودرو تا معاون وزیر صمت| وضعیت صنعت بهبود می یابد؟

روز گذشته متنی در فضای مجازی منتشر شد که خبر از تغییر ساختار وزارت صمت را در پیش داشت. در متن مذکور سه معاونت حمل ونقل، ماشین آلات و صنایع عمومی جای معاونت صنایع قرار خواهند گرفت، در انتهای متن نام فرشاد مقیمی برای معاونت صنایع و حمل نقل وزارت صمت پیشنهاد شده است

مقیمی از جاده مخصوص تا وزارت صمت
فرشاد مقیمی در شهریور سال ۱۳۹۸ سکان هدایت آبی پوشان جاده مخصوص را به دست گرفت، این مدیرعامل خودرویی که تا پیش از انتصابش به مدیرعاملی ایران خودرو کارنامه مدیریتی و اجرایی نداشته است، با هدایت بزرگترین خودروساز خاورمیانه به بحران زیان انباشت، تراز مالی مثبتی از خود پس از دو سال به جا نگذاشته است. هرچند احتمال تغییر وی با روی کارآمدن دولت سیزدهم بسیار قوت گرفت، اما ظاهرا تاکنون مقام عالی وزارت صمت به عنوان کسی که در راس سیاستگذاری صنعتی است، تصمیمی برای تغییر مدیرعامل این واحد خودروسازی نگرفته است.

روز گذشته متنی در فضای مجازی منتشر شد که خبر از تغییر ساختار وزارت صمت را در پیش داشت. در متن مذکور سه معاونت حمل ونقل، ماشین آلات و صنایع عمومی جای معاونت صنایع قرار خواهند گرفت، در انتهای متن نام فرشاد مقیمی برای معاونت صنایع و حمل نقل وزارت صمت پیشنهاد شده است. تا پیش از انتشار این متن، زمزمه انتصاب احتمالی وی برای معاونت خودرویی وزارت صمت نیز شنیده می شد.

با انتشار متن مذکور معلوم نیست که کارنامه مدیرعامل ایران خودرو باعث ارتقا مقام شده است یا برعکس، اگر این متن صحت داشته باشد، در بررسی جزئیات عملکرد مقیمی به این سوال هم پاسخ داده خواهد شد.

البته سوابقی در این زمینه وجود دارد که معاون مدیرعامل ایران خودرو با پیشرفت جهشی به سمت رئیس هیات عامل سازمان گسترش منصوب شده بود که متاسفانه عملکرد آن سازمان در آن دوره قابل دفاع نیست.

ساختار جدید وزارت صمت که وزیر به دنبال ایجاد آن هست، از زوایای گوناگون قابل بحث و بررسی است که آیا این ساختار پیشنهادی هدف اصلی اش کوچک سازی و چابک سازی وزارت صمت است یا برعکس. مسلم این است با گذشت یک سال از عمر ساختار جدید می توان در باره آن به داوری نشست.

پیش از فروش ۱۰ هزار دستگاهی ایران خودرو در مردادماه سال جاری با دستور مقیمی  هزاران میلیارد تومان زیان انباشت به ایران خودرو تحمیل کرد

در پایان دولت دوازدهم چه گذشت؟
در ماه های آخر دولت دوازدهم گفته می شد که مدیرعامل ایران خودرو تغییر کرد و کمیته انتصابات دولت حکم جایگزین او را هم صادر کرد. اما براساس این شایعات رئیس دفتر رئیس جمهور این حکم را نزد خود نگاه داشت و اجازه نداد اجرایی شود. برخی از منابع می گفتند که برخی از لابی ها مانع از ایجاد تغییرات مدیریتی در خودروسازی کشور شده اند.

پیشتر به کارنامه مالی فرشاد مقیمی در گروه صنعتی ایران خودرو اشاره شد، در همین رابطه به یکی از زیان های وارد شده ناشی از انتصاب مدیریتی مقیمی به ایران خودرو اشاره می کنیم، سایت «ایسکا نیوز» خبر از پیش از فروش ۱۰ هزار دستگاهی ایران خودرو در مردادماه سال جاری اعلام کرده بود و نوشته بود با این اقدام هزاران میلیارد تومان زیان انباشت به ایران خودرو تحمیل شد. در این راستا باید گفت قیمت خودروها در زمان پیش فروش مرداد ماه با قیمت کنونی بسیار تفاوت دارد، این در حقیقت علاوه بر افزایش تعهدات معوق باعث افزایش زیان انباشت هم شد.  

طی دو سال گذشته عملکرد مدیران دو واحد بزرگ خودروسازی کشور باعث شد که واحدهای مذکور در حالت «آچمز» قرار گیرند. چنانچه برای جلوگیری از افزایش زیان انباشته اقدام به بالا بردن قیمت ها کنند، مسلما نهادهایی مانند مجلس مانع خواهند شد. در مورد افزایش قیمت ۱۸ درصدی، وزیر صمت گفته بود که اگر با این افزایش قیمت موافقت نشود بر میزان زیان انباشت دو خودروساز افزوده خواهد شد.

از مدیر عاملی ایران خودرو تا معاون وزیر صمت| وضعیت صنعت بهبود می یابد؟

چه باید کرد و راه حل چیست؟
بیشتر کارشناسان عقیده دارند که دو خودروساز واقعا درحالت «آچمز» هستند و دست شان برای هرگونه اقدام بهبودی بسته است. ای کاش مثلا از ۱۰ سال گذشته وزارت صمت یا نهادهای نظارتی مانع از اقداماتی می شدند که سرنوشت محتوم فعلی صنعت خودرو به شکل امروزی رقم نمی خورد. برای رها شدن از وضعیت فعلی باید تصمیم عقلایی و علمی گرفته شود. به عنوان مثال در صورت وقوع تغییر در این دو واحد کسانی سکان دار شوند که گرد و خاک خورده و سینه خیز رفته این صنعت بوده توام با کارنامه قابل دفاع داشته باشند. به این معنا که بر تمام جزئیات این صنعت اشراف داشته و ریشه های مشکلات و نابسامانی ها را هم بشناسد. چرا که اگر دردی یا مرضی تشخیص درست نداشته باشد مسلما اقدامات درمانی نتیجه بخش نخواهد بود.

مدیران بعدی هرکه و یا از هر گروه و جناحی باشد می توان بعد از شش ماه یا یک سال باتوجه به کارنامه شان در باره آن ها قضاوت کرد.

کد خبر: ۱۲۴٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha