۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
کشاورزی جنوب کرمان در گرداب مشکلات| افت قیمت صدای کشاورزان را در آورد
گزارش بازار؛

کشاورزی جنوب کرمان در گرداب مشکلات| افت قیمت صدای کشاورزان را در آورد

کرمان- علیرغم وجود ظرفیت عظیم کشاورزی در جنوب استان کرمان اما امسال نیز همانند سالیان گذشته شاهد افت محصولات کشاورزی و گلایه مندی کشاورزان در این منطقه هستیم.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان در زمینه های مختلف دارای ظرفیت های زیادی است و یکی از این ظرفیت ها قطعا تولید محصولات کشاورزی است. جنوب کرمان در این زمینه سرآمد است اما یکی از مسائل و مشکلات کشاورزان در جنوب استان کرمان که هر ساله حادث می شود، افت قیمت محصولات است که امسال هم این روند زود هنگام اتفاق افتاد و در حال حاضر محصولات زیادی در میدان میوه و تره بار دپو شده است و بازاری برای فروش محصولات نیست.

چوب حراج دلالان به تولیدات کشاورزان جنوب کرمان
رضا میرشکاری یکی از شهروندان جیرفتی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه پیاز اول صبح به مبلغ ۳ هزار و ۳۰۰ تومان و ۳ هزار و ۵۰۰ خریداری می کردند اما در طول روز قیمت راکد شده و با قیمت بسیار پایین به فروش می رسد، افزود: دلیل ان اتفاق فقط دلال بازی است چرا که محصولات را خریداری نمی کنند تا مردم تجمع کرده و در نهایت با قیمت پایین از کشاورزان خریداری می کنند.

علی شعبانی یکی دیگر از کشاورزان جیرفتی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این مطلب که یکی از بزرگ ترین مشکلات کشاورزان جیرفت عدم کنترل کشت است؛ در این منطقه فقط به محصولات خاصی مثل پیاز، سیب زمینی و خیار توجه می کنند، بیان داشت: عدم کنترل و نظارت بر واحدهایی که بذر به کشاورز می دهند یکی دیگر از مشکلات اساسی کشاورزان جیرفتی است و هیچ نظارتی توسط سازمان جهاد کشاورزی وجود ندارد.

نداشتن پشتیبان و عدم پاسخگویی مسئولان یکی از موضوعاتی است که این کشاورز جیرفتی اعلام کرد و افزود: خرید تضمینی یکی از وعده هایی است که به کشاورزان داده شد و خواهش می کنیم مسئولان به این موضوع توجه کنند.

سهراب پورشاهرخی یکی دیگر از کشاورزان جیرفتی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه کشاورزان بدهکار هستند، قرض دارند و چاره ای جز کشاورزی ندارند، اظهار کرد: درخواستی که از مسئولان داریم این است که به وضعیت کشاورزی در جنوب استان رسیدگی کنند.

در زمینه الگوی کشت ما هیچ اهرم قانونی نداریم
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در موضوع حمل و نقل، کرایه هر کیلو محصول تره بار به تهران و نوار مرزی بین ۷ تا ۱۱ هزار ریال بوده است با توجه به هزینه های تولید باید برای عرضه و تقاضا چاره اندیشی اساسی انجام شود.

حسین صالحی عنوان کرد: با توجه به تحمیل زیان های قابل توجه سال قبل در محصولات صیفی، جالیزی، افزایش یک و نیم تا ۳ برابری قیمت نهاده ها و افزایش قیمت تمام شده محصولات، محدودیت های کرونایی، مشکلات حمل و نقل، مازاد محصولات، همزمانی عرضه با پیک بالا در زمان کوتاه و وضعیت اقتصادی معیشتی موجب یاس و دلسردی کشاورزان شده است.

صالحی اضافه کرد: تقاضای ما از کشاورزان این است که قبل از اقدام و انجام هر کشتی و تولید محصول به ما مراجعه کرده و مشاوره فنی و هماهنگی لازم را داشته باشند از طرف دیگر در بازار خیلی افراد فرصت طلب و سودجو به دنبال اقدامات نابخرادانه هستند و لذا لازم است که کشاورزان ارتباط و مشاوره فنی لازم را با همکاران ما داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی قراردادی یکی از روش های خرید محصولات جنوب کرمان است که توسط وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده است، بیان داشت: امسال جزو ۷ استان پایلوت اجرای طرح کشاورزی قراردادی گندم هستیم همچنین در بحث بیمه درآمد به دنبال این هستیم که این دو طرح اساسی نهادینه شود و دغدغه کشاورزان در این زمینه برطرف شود.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با بیان این مطلب که در زمینه الگوی کشت ما هیچ اهرم قانونی نداریم و به به دنبال این هستیم که بتوانیم مشاوره ای در زمینه تنوع بخشی به محصولات داشته باشیم.

از سال گذشته تا کنون به دنبال پایش و آنالیز محصولات بوده ایم و گواهی سلامت با همکاری اداره استاندارد برای کشاورزان صادر کرده ایم و این را ادعا داریم که تمامی محصولات تولیدی، سالم است اما این برگشت محصول فلفل ناشی از تحریم های ظالمانه است

برگشت محموله فلفل دلمه ای جنوب کرمان از روسیه
وی با اشاره به مسئله برگشت محموله فلفل دلمه ای جنوب کرمان از روسیه، گفت: از سال گذشته تا کنون به دنبال پایش و آنالیز محصولات بوده ایم و گواهی سلامت با همکاری اداره استاندارد برای کشاورزان صادر کرده ایم و این را ادعا داریم که تمامی محصولات تولیدی، سالم است اما این برگشت محصول فلفل ناشی از تحریم های ظالمانه است.

صالحی تصریح کرد: عدم وجود سامانه آمار و اطلاعات محصولات کشاورزی، نبود برنامه جامع و ثبات در بازارهای هدف و موانع ناشی از تحریم ها از جمله مشکلات موجود در منطقه جنوب کرمان در زمینه کشاورزی است.

کاهش نرخ حمل و نقل امکان پذیر نیست
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان هم در گفتگو با خبرنگار اظهار کرد: روزانه بیش از ۶۰۰ دستگاه ناوگان برای حمل محصولات کشاورزان وارد منطقه می شوند و کرایه ای که از کشاورزان اخذ می شود و مصرف کننده در نهایت آن را پرداخت می کند، عددی بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان است.

مجتبی محمودی با اشاره به اینکه از مهر ماه سال جاری تاکنون حدود ۶۰ هزار تن محصول بارگذاری شده است که این آمار در سال گذشته ۳۷ هزار تن بوده است، ابراز داشت: بحث اقتصاد بر محور عرضه و تقاضا حرکت می کند لذا وقتی عرضه زیاد می شود قیمت محصول افت می کند از طرف دیگر برای ما امکان پذیر نیست که کرایه حمل و نقل را کاهش بدهیم.

وی اظهار داشت: تورمی که خود بانک مرکزی در خصوص سال جاری نسبت به سال گذشته در زمینه حمل و نقل اعلام کرده، نزدیک به ۸۶ درصد است منتها میانگین افزایش قیمت حمل و نقل حدود ۲۶ تا ۳۰ درصد است.

یکی دیگر از مشکلات ما در سال جاری این است که در زمینه صادرات نیز مشکل داریم و تقاضای کشورهای همسایه کم شده است لذا می طلبد که مسئولان ما در حوزه سیاست خارجه ورود کنند

محمودی با اشاره به اینکه کنترل عرضه و تقاضا باید در سطح کلان انجام شود، افزود: یکی دیگر از مشکلات ما در سال جاری این است که در زمینه صادرات نیز مشکل داریم و تقاضای کشورهای همسایه کم شده است لذا می طلبد که مسئولان ما در حوزه سیاست خارجه ورود کنند.

وی تاکید کرد: ۴.۵ ملیون تن ظرفیت تولید محصولات در جنوب کرمان است که این آمار بیش از نیاز کشور است و تنها راه آن بخش صادرات است که باید تسهیل شود و یا اینکه از ظرفیت محصولات تبدیلی نیز می توان استفاده کرد.

 از آنجا که درآمد اصلی مردم در جنوب کرمان وابسته به کشاورزی است، ضرورت دارد مسئولان مربوطه در سطح استان ورود پیدا کرده و به صورت جدی به مسئله ورود پیدا کنند چراکه این مشکلات چندین سال است که در حال وقوع است اما متاسفانه تحول جدی در این زمینه اتفاق نمی افتد.

از طرف دیگر واقعیت این است در صورت متضرر شدن کشاورزان شاهد افزایش مشکلات و آسیب های اجتماعی و اقتصادی خواهیم بود و زندگی مردم را با چالش روبرو خواهد. ضرورت دارد به صورت جهادی به کمک مسئولان از جمله نماینده ارشد دولت در استان و نمایندگان مجلس به این موضوع رسیدگی شود و جا دارد مسئولان وزارتخانه ای به صورت میدانی در منطقه حضور پیدا کنند و راهکار جدی ارائه شود.

کد خبر: ۱۲۴٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha