۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
۲۳ درصد ساختمان ها در زنجان مطابق پروانه ساختمانی احداث می شود
رئیس نظام مهندسی راه و شهرسازی زنجان:

۲۳ درصد ساختمان ها در زنجان مطابق پروانه ساختمانی احداث می شود

زنجان- رئیس اداره نظام مهندسی راه و شهرسازی زنجان گفت: طبق بازدیدها و بازرسی های انجام شده در استان زنجان حدود ۲۳ درصد ساختمان ها مطابق پروانه ساختمانی احداث می شود.

به گزارش بازار به نقل از راه و شهرسازی زنجان، احسان ذبیحیان با بیان اینکه پروانه اشتغال، زمینه فعالیت مهندسین را فراهم می‌کند، گفت: فعالیت مهندسین به ساخت و سازهایی که در شهر اتفاق می‌افتد وابسته است و هر چه قدر ساخت و سازها بیشتر شود مهندسان بیشتری مشغول به فعالیت خواهند شد.

وی با بیان اینکه با تمهیدات راه و شهرسازی استان زنجان از مهندسانی که پروانه اشتغال دارند برای اجرای پروژه‌های مسکن استفاده می‌شود، اظهار داشت: مهندسان زیادی در اجرای ساخت واحدهای مسکونی جهش تولید مسکن مشغول به کار هستند.

رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره راه و شهرسازی زنجان از وجود ۱۳ شرکت طراح و ناظر حقوقی در استان زنجان خبر داد و گفت: بیش از ۴۰۰ نفر از مهندسان استان در حوزه ساخت و ساز مسکن در طرح اقدام ملی که با نهضت ملی مسکن ادغام شده مشغول هستند و ظرفیت خوبی برای اشتغال مهندسان می‌باشند.

ذبیحیان با اشاره به این مطلب که یکی از سه ضلع ساخت و سازها طراحی و نظارت است، بیان داشت: طبق بازدیدها و بازرسی‌هایی که از ساخت و سازهای مسکن در استان انجام شده تنها ۲۳ درصد ساختمان‌ها مطابق پروانه ساختمانی احداث می‌شود و ۷۷ درصد مغایر با پروانه ساختمانی است.

وی درخصوص میزان رعایت ضوابط و مقررات در طراحی نقشه‌های ساختمانی ابراز داشت: حدود ۹۰ درصد ضوابط مقررات ملی ساختمان در طراحی نقشه‌ها لحاظ می‌شود و لیکن جزئیات نقشه‌های مصوب به دلایل مختلف ازجمله دخالت اشخاص غیر ذی صلاح، به طور کامل اجرا نمی‌شود.

رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره راه و شهرسازی زنجان تصریح کرد: اگر ضوابط مقررات ملی ساختمان رعایت شود، افزایش کیفیت ساخت و طول عمر ساختمان و کیفیت بهره برداری از ساختمان را در پی خواهد داشت.

ذبیحیان در خصوص ضرورت رعایت مفاد مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان گفت: برخی از ساختمان‌های ساخته شده اتلاف انرژی زیادی دارند و مقررات ملی ساختمان ضوابط خاصی را با توجه به شرایط جوی منطقه مشخص کرده است از جمله ضخامت و جنس دیوار پیرامونی و نما و جنس پوشش سقف ساختمان، که در صورت رعایت اتلاف انرژی کمتر شده و هزینه‌های تامین سرمایش و گرمایشی ساختمان‌ها کاهش می‌یابد.

وی گفت: با بازیدهایی که از تعدادی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در حال ساخت در استان انجام گرفته از مصالح عایق صوتی و حرارتی برای دیوارهای ساختمان استفاده می‌شود و با اینکه هزینه اجرا را مقداری افزایش داده ولی راه و شهرسازی استان برای اجرای پروژه‌های مسکن از مصالح با خاصیت عایق حرارتی و صوتی استفاده می‌کند.

کد خبر: ۱۲۴٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha