۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
 هدفگذاری دولت برای ۲ برابر شدن تجارت با همسایگان
معاون وزیر خارجه:

هدفگذاری دولت برای ۲ برابر شدن تجارت با همسایگان

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: رئیس جمهور تاکید دارد سهم کنونی کشورمان در تجارت با کشورهای همسایه در مدت چهار سال به دو برابر برسد.

به گزارش بازار، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه افزود: وزارت امور خارجه نیز بر این مبنا با سیاستگذاری متوازن با اولویت کشورهای همسایه، نشست ۵ روزه سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران با تمرکز بر کشورهای همسایه و با محوریت «دیپلماسی اقتصادی» را برگزار کرد.

او با اشاره به حضور روسای قوای مقننه و قضاییه در این همایش افزود: آن‌ها نیز بر روی گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه تاکید کردند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ادامه داد: در کنار این‌ها با سیاست دیپلماسی اقتصادی در جهت تجارت، صدور خدمات مهندسی، دیپلماسی برق، ‌ گاز و نفت و دیپلماسی آب، تقریباً بیش از نیمی از وزرا و معاونان ریاست جمهوری دربخش اقتصادی به جلسه دعوت شدند و با سفرا به طور مفصل درباره موانع کار و تقویت روابط و رفع موانع گفتگو کردیم.

او افزود: در مورد گاز، اخیراً قراردادی در عشق آباد بین کشور ما و کشورهای آذربایجان و ترکمنستان به عنوان سوآپ گاز، مطرح شد؛ در مورد آب نیز با همین سیاست در حال حرکتیم.

صفری، خنثی کردن تحریم‌ها را اصلی‌ترین هدف کشورمان از همکاری با کشورهای همسایه به ویژه در موضوعات تجارت، بیان و اضافه کرد: در عین حال، مذاکرات نیز ادامه دارد که ان شاءالله نتایج مثبتی خواهد داشت، اما مستقل از مذاکرات می‌خواهیم تحریم‌ها را خنثی کنیم.

وی گفت: با حضور وزیر کشور و ۱۷ استاندار مرزی، جلسه‌ای پنج ساعته داشتیم و مسائل مختلف مطرح شد و به ویژه درباره راهکارهای تقویت تجارت خارجی این استان‌ها با کشورهای همسایه، بحث و دو کمیته در وزارت کشور و وزارت خارجه تشکیل شد.

صفری افزود: سفرا و رئیس سرکنسول گری‌ها با استان‌های همجوار، تفاهم نامه‌هایی را برای رفع موانع و رشد تجاری، امضا کردند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه درباره ایرادات روسیه به محصولات کشاورزی صادر شده ایران به این کشور گفت: وزارت امور خارجه در این باره اقدامات و هماهنگی‌های لازم را انجام داد و هیئتی به مسکو خواهد رفت و درخواست کردیم در سطوح مختلف حتی در سطح وزرای خارجه، در این زمینه گفتگو شود و مشکل به طور موقت، حل شده است و هیئتی از روسیه نیز می‌خواهد از مزارع ما بازدید کند.

وی با اشاره به اینکه در زمینه صادرات فناوری‌های جدید نیز اقداماتی انجام شده است، افزود: از سفرا و نمایندگی‌های کشورمان خواستیم در این زمینه‌ها نیز بازاریابی و تبلیغ و ارتباطات طرف‌های ایرانی و خارجی را در این زمینه برقرار کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه باید تعداد رایزن های بازرگانی را برای دیپلماسی اقتصادی افزایش دهیم،گفت: به زودی تعداد این رایزن ها را در کشورهای مختلف به ۳۵ رایزن، خواهیم رساند.

مهدی صفری افزود: از زمانی که با ترکمن ها مشکل گاز پیدا کردیم صادرات و روابط تجاری کشورمان با کشورهای آسیای مرکزی، افت زیادی داشت.
او با بیان اینکه زمانی رابطه تجاری ما با ترکمنستان، ۶ میلیارد بود، ادامه داد: از این رقم، سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون مربوط به گاز و ۲ و ۸ دهم میلیارد هم صادرات ما بوده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه درباره پیمان شانگهای نیز گفت: به عضویت این پیمان پذیرفته شدیم اما مراحل طولانی دارد و تفاهم نامه هایی باید امضا شود تا بتوانیم فعالیت خود را آغاز کنیم.

صفری افزود: ظرفیت های اقتصادی شانگ های، بالاست که تلاش می کنیم این ظرفیت را با ظرفیت سازمان همکاری‌های اقتصادی موسوم به ”اکو“ ادغام کنیم و نه فقط در جهت منافع خود بلکه در جهت منافع همه کشورهای همسایه حرکت کنیم.

 وی با بیان اینکه با همکاری وزارت صمت و وزارت خارجه به زودی تعداد رایزن بازرگانی در کشورهای مختلف را به ۳۵ نفر خواهیم رساند، گفت: اکنون حدود ۷ تا ۸ رایزن داریم؛ علت کمی رایزن ها، مشکل بودجه ای بوده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اضافه کرد: با صحبت هایی که با سازمان برنامه و بودجه کردند ۳۵ پست اقتصادی وزارت خارجه در بخش اقتصادی به علت کسری بودجه، حذف شده بود که در حال احیاء شدن است.

وی افزود: اگر این رایزن ها اعزام شوند حتما رشد بالایی در زمینه تجارت خارجی خواهیم داشت.

صفری، جذب سرمایه های خرد و کلان را از دیگر برنامه های وزارت امور خارجه برشمرد و گفت: همچنین می توانیم از کشورهای دیگر، فاینانس بگیریم.

او اضافه کرد: با تمهیداتی که اندیشیده خواهد شد جذب سرمایه گذاری خارجی، جهش خوبی پیدا خواهد کرد.

صفری با اشاره به اینکه به زودی وزارت امور اقتصادی و دارایی در بخش سرمایه گذاری خارجی، سمیناری را برگزار خواهد کرد، ادامه داد: شرایط سرمایه گذاری خارجی در ایران، راحت تر خواهد شد و سقف سرمایه گذاری برای اعطای اقامت به طرف خارجی، کاهش می یابد و تسهیلات خوبی ایجاد خواهد شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه درباره پیمان های پولی دو جانبه هم گفت: این موضوع امکان پذیر است؛ با یک تا دو کشور در حال اجرایی شدن است که نتیجه آن تا حدود دو ماه آینده مشخص خواهد شد.

صفری افزود: تداوم تجارت و سیاست در صادرات باید پیوسته باشد و نباید قوانین و مقررات آن بی ثبات و ناپایدار باشد.

وی درباره پول های بلوکه شده ایران هم گفت: رئیس بانک مرکزی در همین زمینه به عراق سفر کرد و گشایش هایی انجام شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه درباره تردد کامیون های ایرانی از سمت آذربایجان به ارمنستان نیز گفت: بازار این دو کشور را از دست ندادیم اما درباره مسیر عبور کامیون ها، تذکراتی داده بودند و وزارتخانه هایامور خارجه و راه و شهرسازی، وارد این موضوع شدند و هماهنگی هایی با این کشورها انجام دادیم که پس از مدت کوتاهی، راه ارمنستان باز شد و با ملاقات های رئیس جمهور، مشکلات برطرف شد.

صفری افزود: اکنون مسیرهای آذربایجان، ارمنستان، ‌ خزر، اینچه برون و مسیر مرو و لطف آباد، گشایش و فضای بازی برای تجارت به قفقاز و آسیای مرکزی ایجاد شده است.

وی درباره ویزای تجارت با عراق با بیان اینکه مشکلات ویزای هوایی حل شده است،‌افزود: به علت مشکل کرونا، کشورها محدودیت های فراوانی را ایجاد کردند اما ما درباره اعطای ویزای تجارت به کشورهای همسایه، هیچ مشکلی نداریم.

کد خبر: ۱۲۴٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha