۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
بومی‌سازی ۸۰ درصد تجهیزات چاه‌های نفتی کشور به‌واسطه توسعه پژوهش
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران خبر داد

بومی‌سازی ۸۰ درصد تجهیزات چاه‌های نفتی کشور به‌واسطه توسعه پژوهش

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با بیان اینکه‌ پژوهش گره‌گشای صنعت نفت کشور بوده است، گفت: به‌واسطه فعالیت‌های پژوهشی، اکنون بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد چاه‌های نفت و گاز کشور با تجهیزات ایرانی فعالیت می‌کنند.

به گزارش بازار به نقل از شانا، مهدی فکور صبح امروز (چهارشنبه، ۲۴ آذرماه) در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در محل ساختمان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ضمن تبریک این هفته به پژوهشگران، نوآوران و فناوران صنعت نفت، اظهار کرد: امروزه در زندگی روزمره خود به دانش نیاز داریم و یکی از کارهای پژوهش خلق دانش است و هر روز بحث دانش و پژوهش در زندگی افراد برجسته‌تر می‌شود.

وی با اشاره به نقش گسترده پژوهش و فناوری در صنعت نفت افزود: فقط در کشور ما در بُعد انرژی، گشایش‌های بسیاری به‌واسطه پژوهش فراهم شده است و اکنون ۸۰ تا ۹۰ درصد فعالیت و تجهیزات چاه‌های ایران از پمپ‌های درون‌چاهی تا تاج چاه همه ایرانی هستند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه موضوع خالقیت را نمی‌توان از ذات خدا جدا دانست، تصریح کرد: مخلوقات خدا برای راحتی انسان خلق شده‌اند و کار پژوهش کشف رابطه انسان و آن مخلوقات برای راحتی بیشتر است.

فکور ضمن تشریح مشکلات فرآیندی در کشور گفت: فرآیندها در کشور حتی برای اهداف ساده، پیچیده و مشکل‌ساز هستند و نیاز به اصلاح دارند، اما این اصلاح نمی‌تواند به‌واسطه تنها قانون‌گذار و فردمحور اجرا شود، بلکه نیازمند کار دانشی و پژوهشی است و طی پژوهش باید فرآیندهای جدید و روش‌های جدید برای آسان کردن کارها احصا شوند.

وی با بیان اینکه زمانی که طرح پژوهشی مطرح می‌شود، باید آثار جانبی آن مدنظر قرار گیرد تا پژوهشگر مطمئن شود خروجی طرح پژوهشی وی اثر نامطلوبی ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: باید برای هر پروژه‌ای که اجرا می‌شود بحث پژوهش دنبال شود و این‌طور نباشد که بعد از اجرای یک طرح و رویارویی با مشکل به‌دنبال راه‌حل پژوهشی برای آن باشیم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در توضیح این باره افزود: ده‌ها سال پیش موضوع خروجی گازهای کارخانه‌های سیکل ترکیبی تولید برق و جداسازی آنها و جلوگیری از آلودگی هوا برای اجرای یک کار پژوهشی مطرح شد، اما در عمل مطلع شدیم که کارخانه‌های موجود در کشور قابلیت اجرای چنین پژوهشی را ندارند و باید از ابتدای ساخت کارخانه به این موضوع پرداخته می‌شد.

فکور با بیان اینکه آینده‌نگری از مسائل مهم درباره فعالیت پژوهشی است، گفت: صنعت انرژی کشور سمت‌وسویی دارد که تابع حرکت جهانی است، ما ناخودآگاه مجبوریم با این حرکت همسو باشیم، اما بودن در نوک پیکان این حرکت بهتر از دنباله‌رو دیگران بودن است.

وی ضمن اذعان به اینکه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران دانشی‌ترین بخش وزارت نفت است، تأکید کرد: باید در خلق دانش پیشگام باشیم و بحث تحقیقات و نوآوری به نحو بهینه در خلق دانش به‌کار گرفته شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران استفاده نکردن ظرفیت موجود در مدیریت اکتشاف در حوزه پژوهش را غیرقابل پذیرش دانست و گفت: در موضوع پژوهش نیروی رسمی و غیررسمی نداریم و باید از همه ظرفیت در این حوزه استفاده کنیم.

فکور نبود رابطه گسترده و مستحکم با مراکز دانشگاهی و دانش‌بنیان را از کاستی‌های حوزه پژوهش صنعت نفت برشمرد و اظهار کرد: مدیریت اکتشاف، به‌عنوان متولی، باید در بلوک‌های اکتشافی در سایر کشورها، دانشگاه‌های برتر ایرانی را معرفی کند و در این همکاری‌ها دانشگاه‌ها و مراکز دانش‌بنیان کشور، از بستر مدیریت اکتشاف، به عرصه جهانی گام بگذارند.

در پایان آیین گرامیداشت هفته پژوهش، در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، از جمعی از فعالان پژوهش و فناوری این مدیریت قدردانی شد.

کد خبر: ۱۲۳٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha